Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, March 30, 2017

Identiti Kim Jong-Nam: Pada awalnya Malaysia silap cam?

Malaysia silap cam Jong-nam sebagai warga Korea Selatan
mk  -  Hari ini, 5:47 petang
Pihak berkuasa Malaysia membuat kesilapan dalam mengenal pasti identiti Kim Jong-Nam, abang kepada pemimpin Korea Utara Kim Jong-un sebagai warganegara Korea Selatan, kata Reuters yang memetik sumber.

Bagaimanapun kesilapan itu, membolehkan Seoul dengan segera memaklumkan Kuala Lumpur bahawa kemungkinan besar mangsa adalah Kim Jong-nam.

Jong-nam dibunuh di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (Klia2) pada 13 Febuari lalu apabila menurut polis negara ini, dua wanita melumurkan agen saraf VX pada mukanya.

Selepas memeriksa pasport mangsa, pihak berkuasa Malaysia keliru akan Republik Demokratik Rakyat Korea, nama rasmi Korea Utara, dengan Republik Korea, nama rasmi jiran di selatan negara itu, kata sumber tersebut.

Pihak berkuasa Malaysia kemudiannya menghubungi kedutaan Korea Selatan dan menghantar bersama salinan dokumen yang ditemui pada jasad Jong-nam.

Polis Malaysia tidak memberi reaksi berhubung permohonan Reuters untuk mendapat ulasan lanjut.

Kekeliruan mengenai kewarganegaraan Jong-nam juga menjelaskan mengapa media di Korea Selatan yang pertama mendedahkan berita berkenaan.

Dalam masa 24 jam selepas kematiannya, Perkhidmatan Risikan Kebangsaan Korea Selatan memberikan taklimat kepada wakil rakyat di Seoul yang Kim Jong-nam dipercayai mati. Ini kemudian dibocorkan kepada media Korea Selatan.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa