Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, January 18, 2013

Cantik Betoi Kerja Depa Nih!

Sah ini adalah kerja pengkhianat negara
Tak perlu sebarang dokumen untuk dapat IC biru di Sabah
Seorang pelarian Filipina memberitahu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) mengenai pendatang haram di sini hari ini bahawa dia telah menerima kad pengenalan biru tanpa memohon untuk itu.

Ismail Balaka berkata beliau melarikan diri ke Sabah pada tahun 1975 untuk melarikan diri dari perang saudara di Filipina.

"Adakah anda mendapatkan kad pengenalan anda tanpa pergi ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN)?" Ditanya pegawai pengendali Jamil Aripin di RCI di sini hari ini.
"Itu betul," kata Ismail.

Beliau menambah bahawa beliau juga didaftarkan sebagai pengundi dan telah mengundi sebanyak lima kali di Sabah.

Ismail, seorang pekerja pembinaan kapal, berkata dia kini tinggal di Kinarut di Sabah dengan isteri dan keempat-empat anak mereka yang turut mempunyai kad pengenalan biru.

Ismail berkata beliau dan beberapa orang lain telah dipanggil satu hari untuk berkumpul di dewan kampung mereka tetapi tidak menyatakan bila.

Beberapa orang yang  tidak dapat dikenal pasti,mengarahkan dia dan penduduk lain untuk menandatangani borang, menurunkan cap jari mereka dan diambil gambar.

"Saya dengar bahawa kita akan diberikan kad pengenalan Malaysia. Selepas tiga atau lima bulan, saya menerima kad pengenalan biru, "kata Ismail, menurut kenyataan kepada polis bahawa Jamil membaca beliau.

Ismail  menambah bahawa dia tidak membayar wang untuk mendapatkan kad pengenalan tersebut.

Beliau juga berkata bahawa dia tidak mempunyai apa-apa dokumen seperti kad pengenalan merah atau hijau sebagai penduduk tetap atau penduduk sementara sebelum menerima kad pengenalan biru.-Terjemahan Gendang Perang

4 comments:

  1. Dah 5 kali undi?
    Sah... semakin haru-biru dah Malaysia.

    ReplyDelete
  2. Kakzakie

    Entahlah kakzakie, benda dah berlaku. Tapi sanggupkah kerajaan Najib untuk menyiasat petualang-petualang yang masih hidup?

    Mereka ini pun patut dihukum mati kerana mendurhaka kepada negara dan YDP Agong

    ReplyDelete
  3. Apa kata Ma dey ?

    ReplyDelete
  4. Anon 2:49PM

    Mahathir sebagaimana yang kita kenal. Penuh dengan belitdan auta dah tu cuba menyalahkan Tunku pula!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa