Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, March 7, 2017

Bengong gini pun ada juga yang berurusan dengan mereka?

Seni tempah bahaya Korea Utara

  | March 7, 2017
Ia pernah menutup sempadannya apabila diancaman ancaman penyakit atau menggunakan orang asing sebagai tebusan dalam rundingannya.
SEOUL: Larangan perjalanan yang dikenakan Pyongyang ke atas rakyat Malaysia yang mahu meninggalkan Korea Utara menaikkan ketegangan hubungan dengan Kuala Lumpur – tetapi itu hanyalah salah satu daripada episod terbaharu permainan tempah bahaya diplomasi negara terpencil itu.
Kerajaan autoritarian dan bersenjata nuklear itu mempunyai sejarah panjang menggunakan orang asing – terutamanya pelancong Amerika Syarikat dan pendakwah – sebagai taruhan dalam rundingan nuklear atau rundingan bantuan dengan AS.
Negara terpencil itu juga selalu menutup sempadannya bila berdepan ancaman kesihatan dari luar, atau sebagai bantahan apabila berlaku ketegangan ketenteraan dengan Korea Selatan, walau apa pun akibatnya.
Berikut antara langkah yang pernah diambil Korea Utara:
Tebusan warga AS:
Sejumlah rakyat AS ditahan dan dipenjarakan kerana perbuatan jenayah, termasuk bersikap bermusuhan dan aktiviti keagamaan secara haram, untuk bertahun lama.
Ramai dibebaskan selepas kunjungan pimpinan AS, termasuk bekas presiden Jimmy Carter dan Bill Clinton, tetapi 2 masih berada di sana apabila hubungan antara Pyongyang dan Washington dibekukan.
Otto Warmbier, seorang pelajar kolej berusia 22 tahun, tahun lepas dijatuhkan hukuman kerja berat selama 15 tahun kerana mencuri bahan propaganda. Kim Dong Chul, seorang pastor etnik Korea dipenjarakan atas tuduhan menjalankan kerja risikan.
Ebola:
Tidak banyak pelancong melawat Korea Utara, tetapi sempadan negara itu ditutup selama lebih 4 bulan bermula Oktober 2014 dalam usaha menyekat kemasukan virus Ebola – sedangkan tiada kes dilaporkan di Asia.
Ia kemudian menguatkuasakan tempoh kuarantin 21 hari ke atas mana-mana orang yang memasuki negara itu, termasuk diplomat asing dan ahli perniagaan.
Pelancongan menjadi sumber mata wang yang penting untuk negara itu, tetapi kerajaannya, dengan prasarana kesihatan yang lemah dan kekurangan bekalan ubat, nampaknya lebih sedia menanggung kerugian kewangan.
Apabila Korea Selatan mengalami letusan Sindrom Respiratori Timur Tengah, atau MERS, yang terbesar di dunia, pada 2015, Korea Utara dilaporkan menghalang diplomat dan pekerjanya yang berada di luar negara dari pulang selama berbulan bagi menghalang penyebaran virus itu.
Pyongyang juga menggantung kunjungan luar negara selama 3 bulan kerana bimbang ancaman SARS pada 2003.
Projek usahasama Korea Selatan:
Kompleks perindustrian Kaesong – di mana lebih 100 syarikat Korea Selatan mengambil 50,000 kakitangan Korea Utara bekerja dalam projek rekonsiliasi antara kedua negara – mengalami beberapa masalah politik selepas ditubuhkan pada 2004, dan akhirnya ditutup pada 2016.
Pyongyang secara tiba-tiba mengundurkan semua pekerjanya pada April 2013 bagi membantah latihan ketenteraan bersama antara Seoul dan Washington, dan mengarahkan semua pengurus warga Korea Selatan meninggalkan kawasan itu dengan segera.
Kebanyakan pengurus Korea Selatan sempat meninggalkan negara itu, tetapi 7 diarah tinggal sehingga baki gaji pekerja Korea Utara dibayar, menimbulkan kebimbangan mereka dijadikan tebusan.
Kumpulan itu akhirnya dibenarkan pulang hampir sebulan kemudian, selepas Seoul menghantar konvoi membawa wang tunai lebih AS$10 juta merentasi sempadan.
Kompleks meneruskan operasi pada September 2013, tetapi Seoul tahun lepas mengisytiharkan projek akan ditutup bagi menghukum Pyongyang kerana menjalankan ujian peluru berpandu dan nuklear.
Keesokannya Korea Utara menghalau semua pengurus warga Korea Selatan dan membekukan semua aset Korea Selatan dalam zon itu.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa