Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, March 2, 2017

Hantu jadian masih lagi ditakuti Melayu?

Racun lama yang masih berbisa
01 Mac 2017 | AHMAD LUTFI OTHMAN
Lim Kit Siang menunjukkan poster memburukkan DAP sewaktu menghadiri Konvensyen Amanah Disember tahun lalu

Hati nurani saya tidak gemar untuk mengulas isu ini. Tema yang sentiasa diulang-ulang oleh jentera propagandis Umno -- didukung aparat pemerintah -- untuk mengekalkan kuasa. Ia bukan sesuatu yang real tetapi begitulah lazimnya politik Malaysia.

Isu yang sering dikitar semula adalah imaginasi palsu yang diwariskan sejak zaman berzaman, tapi malangnya masih berkesan untuk menakutkan pengundi, khususnya orang Melayu. Sekurang-kurangnya bertujuan mengelirukan rakyat yang menyebabkan mereka bimbang dengan peralihan kerajaan, lalu mengekalkan regim yang ada.

Apa lagi kalau bukan isu perkauman yang dipakejkan bagi menyamarkan krisis besar yang melanda negara agar majoriti rakyat tertumpu kepada polemik "jadi-jadian". Maka selesalah elit pemerintah di singgahsana kuasa walaupun penuh berlumuran dengan skandal demi skandal, pembohongan demi pembohongan, kejahatan demi kejahatan.

Era langit terbuka 

Walaupun berada di zaman globalisasi dan era langit terbuka yang memecahkan semua sempadan fizikal, serta terdedah dengan proses rancak pendemokrasian, manakala maklumat hanya di hujung jari, namun kita masih terkurung dan terkongkong dengan budaya politik lama yang usang. Kita masih berputar di tempat yang sama; sukar untuk maju ke hadapan.

Setandan isu yang membelit maruah negara boleh dilupakan begitu saja apabila api perkauman dinyalakan dan emosi keagamaan sempit dicuit. Anehnya, golongan menengah dan yang berpendidikan tinggi, khususnya masyarakat Melayu, termasuk pemegang jawatan tinggi dan strategik dalam kerajaan, turut tersilau dan terpedaya dengan dakyah yang direka-reka itu. Apatah lagi dengan masyarakat di pedalaman, penempatan tanah rancangan atau komuniti nelayan yang sibuk membanting tulang mencari sesuap nasi.

Menyedari kedudukan Umno begitu genting dalam PRU14, Pengerusi BN, Najib Razak kembali menayangkan filem lama, dengan mendakwa jika parti yang diterajuinya kalah, maka Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang akan menjadi perdana menteri. Maksudnya, bukan lagi pemimpin Melayu yang menggantikan Najib, tetapi tokoh Cina yang digambarkan sebagai cauvinis, rasis dan pelampau menunggu peluang.

Dalih Najib, DAP sekarang ini mempunyai kerusi Parlimen dan Dun yang paling banyak di kalangan parti pembangkang. Dalam Twitter, Najib menulis: "Lim Kit Siang ialah Ketua Umum Pakatan Harapan. DAP perlu berhenti daripada cuba menyembunyikan perkara itu.” Ya, pedulikan benar atau salahnya, persetankan berapalah sangat jumlah kerusi parlimen DAP itu -- juga kerusi majoriti Cina yang ditawarkan -- yang penting dan mahu dipasakkan ke dalam minda pengundi, survival orang Melayu bakal terancam jika Umno dikalahkan.
Tweet Najib Razak menyebarkan propaganda DAP akan kuasai Malaysia

Pembohongan ini turut disebarkan, hatta di negeri-negeri yang langsung tidak ditandingi DAP, misalnya Terengganu. Pemimpin kanan Pas sendiri pernah mengakui jentera kempen Umno terutama yang bergerak dari rumah ke rumah membisikkan pemimpin DAP boleh menjadi menteri besar negeri itu jika Umno kalah, walhal satu kerusi pun tidak ditandinginya. Kepelikan bertindih-tindan apabila ada kelompok yang percaya dakyah itu!

Proses pembodohan 

Sebenarnya proses pembodohan ini disuburkan dalam tempoh yang panjang. Saya masih ingat, sejak belajar di sekolah menengah, pada akhir tahun 1970-an, kami diasak dengan doktrinisasi bahawa orang Cina adalah musuh yang berbahaya dan menggugat kedudukan orang Melayu. Ditanam kebencian melulu -- oleh penceramah yang dijemput khas -- terhadap masyarakat Tionghoa yang didakwa bakal menguasai negara ini.

Peliknya, sasaran bukan hanya ditujukan kepada Lim Kit siang dan pemimpin DAP tetapi dilemparkan secara umum, kepada semua yang berkaitan dengan bangsa Cina. Malah sebaran atau surat berantai yang mengecam pemerintah di Pulau Pinang, diterajui Gerakan-BN. diedarkan secara meluas. Digambarkan bahawa seluruh parti Cina, tidak kira sama ada dalam kerajaan ataupun pembangkang, bergabung untuk memusnahkan ketuanan Melayu. Orang Melayu-Islam Pulau Pinang didakwa telah dihalau keluar Tanjong secara halus melalui perancangan strategik, termasuk dengan membiarkan sekumpulan babi berkeliaran di kawasan penempatan Melayu.

Dalam bilik yang ditutup lampu, masih terbayang bagaimana penceramah -- sebahagiannya adalah guru-guru kami sendiri -- bijak mencuit emosi dengan mengolah kisah tragis Peristiwa 13 Mei, yang kemudiannya baru saya tahu ia direkayasa semata-mata untuk menimbulkan kesangsian terhadap orang Cina. Mudah sekali Lim Kit siang dipaparkan dengan wajah bengis, apatah lagi memang pembawaan pemimpin DAP ini jarang tersenyum dan sering berpidato dengan intonasi keras!

Ya, berapa ramai individu Melayu -- di pelbagai peringkat, daripada pelajar sekolah, belia di kampung, mahasiswa di universiti, kakitangan awam, guru-guru di institusi pendidikan, pelajar yang bakal keluar negara -- yang telah direkrut oleh Biro Tatanegara (BTN) dengan semangat asobiyah dan mitos palsu yang dianyam rapi itu? Sentimen perkauman itu juga mudah meresap dan mempengaruhi, antara lain, mungkin difaktorkan oleh psikologi Melayu yang memang sentiasa rasa terancam, justeru mahu terus dilindungi.

Pendekatan kaum atau kelas 

Sedangkan elit politik pemerintah, yang terdiri daripada pelbagai kaum, terus berpakat dan bersenang-lenang menikmati sumber yang mewah yang diagihkan sesama mereka, hasil manipulasi isu-isu perkauman yang didandan khusus itu. Rakyat bawahan yang dikelirukan, juga daripada pelbagai ras, tetap terkepung dengan rantaian masalah seharian "hanya sekadar untuk hidup" dan berjaya dialpakan daripada kes real kebobrokan penguasa rakus dan tamak. Polisi yang menindas, kekayaan negara yang dirompak, korupsi yang berleluasa, cukai yang menekan, pemborosan yang bakal memufliskan; semuanya tidak dipedulikan.

Saya tertarik dengan tulisan Dr Nidzamuddin Sulaiman, "Kaum dan Kelas: Pendekatan Popular Melihat Politik Gabungan Malaysia" (1999), yang cuba memaparkan realiti dihadapi rakyat yang dikuasai elit politik yang menggunakan pendekatan perkauman: "Perbezaan kelas tetap wujud, miskin kaya tetap berleluasa malah menjadi semakin meluas. Kelas bawahan sentiasa mengeluh tentang makanan yang tidak mencukupi, sewa rumah yang semakin tinggi dan belanja sekolah anak yang perlu dibiaya.

"Sentimen dan keperitan ini ditanggung oleh semua tanpa mengira kaum kerana penderitaan tidak mengenal kaum, kemiskinan tidak mengenal keturunan dan perut anak yang lapar tidak akan bertahan lama. Semua ini dikongsi sama oleh kelas bawahan tetapi mereka tetap tidak sedar. Mereka tidak sedar bahawa mereka berada bersama-sama di dalam satu kelas, satu kedudukan, satu perasaan dan satu sentimen."

Sudah beberapa kali, pertukaran kerajaan gagal berlaku disebabkan rakyat pelbagai bangsa tidak sederap langkah mempunyai keazaman untuk berubah. Misalnya, dalam pilihan raya umum 1999, ekoran semangat reformasi, sebahagian besar pengundi Melayu sudah bersedia untuk mengangkat kerajaan baru, tetapi pemilih Cina pula menjadi faktor utama menyelamatkan kedudukan BN.
Reformasi 1999

Ketika Tsunami Cina melanda negara pada tahun 2008 dan gelombangnya membadai dengan lebih dahsyat lima tahun kemudian, masyarakat Melayu pula, terutama di luar bandar, kelihatan seperti teragak-agak untuk menamatkan era pemerintah yang dipusakai sejak merdeka.

Saya tidak rasa proses peralihan kerajaan itu terbantut hanya disebabkan orang Melayu bimbang dengan "dominasi" DAP, yang mungkin dilihat sebagai "abang besar" dalam barisan pembangkang. Ia memerlukan sedikit masa lagi, serta mesti diiringi dengan projek intensif mencerdaskan minda politik Melayu yang sebahagiannya agak keliru.

Bukan faktor ekonomi semata 

Beberapa isu sensitif juga, termasuk dakyah perkauman, mesti diselaraskan di kalangan semua parti pembangkang. Pemimpin DAP juga harus faham, kebangkitan rakyat untuk menumbangkan BN tidak semata-mata didorong oleh faktor ekonomi, juga dipengaruhi oleh sentimen tertentu, yang mungkin selama ini dilihat remeh oleh mereka.

Presiden Amanah, Mohamad Sabu pernah membuat peringatan hampir sama, dalam sidang meja bulat "Selamatkan Malaysia" pada 7 Februari lalu. “Isu sudah banyak sehingga orang nak muntah. Tetapi orang Melayu bertanya apa akan terjadi jika BN tidak lagi menjadi kerajaan. Ini (Melayu tidak terbela tanpa BN) hanya persepsi, bukan fakta pun. Tetapi kita kena memberikan keyakinan kepada orang Melayu, dan rakan kita dari DAP perlu membantu untuk mengubah persepsi ini,” kata Mohamad.

Sebelumnya, Naib Presiden KeADILan. Rafizi Ramli, dalam ucapannya dalam persidangan yang dihadiri oleh semua pemimpin utama oposisi termasuk Dr Mahathir Mohamad, Lim Kit Siang dan Dr Wan Azizah Ismail. juga menekankan pembangkang perlu memahami kehendak sebenar pengundi Melayu terutama di luar bandar, dan bukan sekadar mengkritik BN. "Orang tidak mengundi dengan fikiran, tetapi perasaan…pembangkang bermasalah dalam memenangi hati orang Melayu," katanya.

Dr Mahathir, yang kini mengetuai Bersatu -- parti baru yang mensasarkan menyaingi Umno di kawasan majoriti pengundi Melayu -- turut mengakui peranannya untuk memberi gambaran buruk dan jelik kepada DAP.

"Saya sendiri sedikit sebanyak menyumbang kepada reputasi buruk DAP. Saya menggambarkannya sebagai sebuah parti jahat yang mahu menguasai Malaysia dan tidak mengambil berat tentang nasib orang Melayu," katanya di majlis ceramah DAP-Bersatu di Alor Setar.

Sangkaan meleset 

Beliau juga mengakui banyak tanggapan buruknya kepada DAP meleset apabila Dr Mahathir hadir sendiri dalam majlis perasmian persidangan tahunan parti itu. Lagu rasmi DAP dinyanyikan dalam bahasa Melayu, begitu juga ucapan Setiausaha Agung, Lim Guan Eng dan pemangku Pengerusi Nasional, Tan Kok Wai. Sedangkan, kata Dr Mahathir, lagu rasmi MCA, sekutu BN dalam bahasa Mandarin, manakala keahliannya terhad kepada kaum Cina, berbeda dengan DAP yang dianggotai pelbagai kaum.

Malah. sekarang, parti berasaskan prinsip sosial demokrat itu mempunyai beberapa wakil rakyat Melayu, antaranya Mohd Ariff Sabri Abdul Aziz (Parlimen Raub), Zairil Khir Johari (Parlimen Bukit Bendera) dan Tengku Zulpuri Shah Raja Puji (Dun Mentakab). Ketiga-tiga mereka mengalahkan calon Cina daripada MCA dan Gerakan. DAP juga menerima kehadiran Sasterawan Negara, A Samad Said dan pakar perlembagaan, Prof Dr Abd Aziz Bari.

Bekas calon DAP dalam pilihan raya kecil Teluk Intan, Dyana Sofia Mohd Daud kerap diundang sebagai penceramah terutama di atas pentas Pakatan Harapan. Perlu ditekankan juga, dua bekas aktivis Pemuda Pas, peguam Zulhazmi Sharif dan Sheikh Omar Ali, graduan pengajian Islam, turut menyertai DAP serta berperanan aktif.

Mungkin rahmat tersembunyi dengan kehadiran Dr Mahathir bersama bekas Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin dan Mukhriz Mahathir, tokoh yang dijaja namanya oleh BN Kedah dalam misi menawan negeri itu daripada Pas dalam PRU13. Barisan kepimpinan Bersatu juga boleh menyuntik rasa yakin diri di kalangan orang Melayu.

Umno yang selama ini selesa dengan kawasan majoriti Melayu di luar Kelantan, Kedah dan Terengganu, kini diumpamakan bagai buku bertemu ruas apabila Bersatu mungkin dipilih mewakili barisan pembangkang untuk sebahagian kerusi berkenaan. Apakah strategis Umno masih mahu menuduh Lim Kit Siang memperkudakan Dr Mahathir untuk melayakkan dirinya menjadi perdana menteri? Sudah ada petanda mereka sudah meminda dakyah palsu itu, dengan mendakwa Kit Siang mendambakan kerusi timbalan perdana menteri dan Dr Mahathir mahukan anaknya, Mukhriz sebagai PM!

Sikap baru Pas 

Cuma, cabaran baru yang agak besar, yang perlu ditangani adalah posisi Pas selepas terbubarnya Pakatan Rakyat. Bukan soal Parti Islam itu tidak berada dalam gabungan baru, Pakatan Harapan, tetapi sejauhmana berpengaruhnya siri dakwaan yang keras menikam DAP.

Kalau dulu Umno berperanan menyerang parti itu tetapi kini seperti sudah diambil alih oleh Pas, malah kecamannya kadangkala lebih serius. DAP digambarkan sebagai anti-Islam, pewaris PAP -- dengan paparan parti yang menekan orang Melayu-Islam -- yang memerintah Singapura sejak sekian lama. (Walhal, dari segi urus tadbir, kebertanggungjawaban, ketelusan serta usaha membanteras rasuah, kerajaan PAP telah menunjukkan rekod yang cemerlang).

Tidak terbayang, ada penceramah Pas boleh mendakwa azan tidak boleh dilaungkan di masjid dalam Pulau Pinang dan tohmahan pula dibuat di lokasi bersempadan dengan negeri pimpinan Lim Guan Eng itu!

Presiden Pas, Tuan Guru Abdul Hadi Awang juga dilaporkan pernah berkata DAP telah menunjukkan “belang sebenar” kepada umat Islam di Pulau Pinang dan gagal menjaga kepentingan awam di negeri itu. Beliau acap kali melabelkan Amanah, bukan sahaja sebagai pengkhianat, tetapi menjadi khadam DAP dan bertindak sebagai Dewan Himpunan Penyokong DAP.

"Mungkin untuk PRU14, Pas perlu bertanding semua kerusi Dun di Pulau Pinang, atas alasan menyelamatkan umat Islam di sana," kata seorang rakan, seorang wartawan politik sambil ketawa kecil.

Sekurang-kurangnya, dalam batas tertentu, Ustaz Hadi dilihat berjaya mengepung ahli-ahli partinya secara berbondong-bondong daripada menyertai Amanah. Maka, untuk kelompok yang masih melihat DAP sebagai "hantu yang menakutkan", imej Amanah juga terpalit dengan wajah yang sedikt hodoh.

Semasa masih bersama Pakatan Rakyat dahulu, beliau bertegas menolak keperluan mengadakan pilihan raya kerajaan tempatan, atas alasan jika pembayar cukai dapat memilih secara langsung anggota PBT, maka ia akan didominasi oleh orang Cina.

Demografi penduduk 

Sedangkan dari segi demografi penduduk, populasi Melayu mengatasi Cina hampir di semua PBT, kecuali beberapa tempat seperti Ipoh, Subang Jaya, Sibu, Kuching Selatan dan Pulau Pinang. Malah populasi Melayu dalam Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching Utara melebihi penduduk Cina. Ini belum dikira bandar besar di setiap negeri lain, termasuk Johor Bahru, Melaka, Seremban dan Kuantan.

Ada penganalisis politik mendakwa Pas kini sudah terjebak dengan perangkap perkauman dan termakan dengan jarum halus perang saraf Umno, khususnya dari Majlis Keselamatan Negara (MKN). Kebimbangan melampau terhadap nasib dan survival bangsa Melayu kebanyakannya atas sebab tidak berasas. Realitinya, pemikir Cina yang risau dengan unjuran populasi kaum itu, yang semakin merosot dari tahun ke tahun.

Kemerosotan itu mungkin berpunca daripada tabiat kahwin yang lambat, tradisi tidak mempunyai anak ramai dan penghijrahan keluar negara. Seorang pengarang akhbar berbahasa Inggeris, dalam tulisannya, sering mengingatkan kemungkinan peratusan penduduk Cina di Pulau Pinang sendiri terus jatuh, dan tidak mustahil untuk tempoh masa yang tidak lama mereka akan menjadi golongan minoriti di pulau itu.

Saya tidak beranggapan Pas sudah lupa dengan kempennya memerangi semangat perkauman sempit -- asobiyah -- sebaik sahaja era kepimpinan ulamak mengambil alih pada 1983. Dalam ucapan dasar Presiden Pas pada tahun 1984, tema yang dipilih adalah Menggempur Pemikiran Asobiyah, yang disampaikan Haji Yusuf Rawa. Biarpun berubah pendekatan dan strategi, tidak mungkin asas perjuangan yang sudah sebati itu sudah terpinggir.

Harapan buat Amanah 
Amanah kini menjadi harapan baru rakyat.

Parti Amanah, sebuah lagi parti Islam, yang cuba bersaing secara sihat, dengan berteraskan Islam sebagai rahmat untuk semua (rahmatan lil 'aalamin), atas pendekatan berhikmah dan sederhana, memberikan sinar harapan untuk melihat Malaysia menjadi tempat berteduh yang sejahtera untuk semua warganya, tanpa mengira kaum dan agama.

Usaha pemimpin Amanah mengetengahkan konsep maqasid syariah juga sudah membenihkan kejayaan awal bagi membetulkan salah faham tertentu mengenai tuntutan agama.

Malaysia terlalu kaya dan cukup untuk dikongsi oleh lebih 30 juta penduduknya. Perbedaan dan kepelbagaian yang wujud sebenarnya satu aset paling berharga untuk membangunkan negara ini, bukannya menjadi alasan kepada perpecahan dan pergaduhan, juga rasa buruk sangka dan prejudis yang berlarutan. Muafakat patut dieratkan lagi.

Namun, semewah mana pun hasil mahsul bumi Allah ini, ia pasti tidak mencukupi buat mereka yang sentiasa tamak. Teringat saya kata-kata seorang pemandu teksi, ketika menghantar saya dari HUKM ke Ampang: "Untuk kerajaan yang rakus, bukan saja wang 1MDB tidak memadai, bahkan wang satu (seluruh) Malaysia ini pun tidak cukup buat mereka!"

Kaitan: Melayu hanya keliru dengan dakyah dominasi DAP, kata penulis

1 comment:

  1. aku lebih 'tak percaya' kat hantu jadian sebab kengkadang dia dipihak baik (konon macam nak membantu kita tetapi sebaliknya) dan di satu masa lain dia di pihak jahat (memang itu sikap semulajadi dia) jadi hanya ada satu je resolusi hapuskan saja spesis yang semacam ni dah tentu kita senang menumpukan perhatian terhadap satu musuh saja ... itu pendirian aku orang lain tak tahulah, mungkin korang ada idea yang lebih baik dari tu

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa