Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, June 24, 2012

Warga Indon Ni Memang Ngoklah!

Perusuh Rosakkan Malaysia Hall Di Jakarta


Kontroversi budaya Mandailing menjadi bertambah buruk apabila sekumpulan penunjuk perasaan bertindak merusuh di luar Malaysia Hall dan melempar sejumlah telur dan batu-batu besar sehingga merosakkan beberapa bahagian bangunan itu di Jakarta, pada Jumaat. 


Kumpulan NGO Pemuda Pancasila itu, yang sebelumnya membakar bendera Malaysia dan melempar telur ke dalam kawasan Kedutaan Besar Malaysia di Kuningan selepas solat Jumaat, terus menghala ke Malaysia Hall di Jalan Hos Cokroaminoto, Menteng dan mula bertindak lebih ganas.



Di Malaysia Hall, mereka menyerang seorang pengawal keselamatan di situ menyebabkannya cedera ringan, membaling batu besar hingga memecahkan tingkap rumah warden selain merosakkan pintu pagar utama dan mengotorkan tingkap bangunan itu dengan telur yang dilempar ke situ.



Kumpulan perusuh itu juga merosakkkan bumbung bahagian hadapan Malaysia Hall dengan lemparan batu-batu.



Pengarah Education Malaysia (EM) Prof Madya Dr Juzhar Jusoh berkata kejadian di Malaysia Hall itu berlaku pada pukul 1.45 petang apabila sekumpulan 50 anggota Pemuda Pancasila mula menyerang dengan melempar batu, kayu dan telur ke bangunan Malaysia Hall.

Susulan serangan itu, Pengawal Keselamatan Malaysia Hall Jakarta, Bambang Sukrisno membuat laporan polis.



Dalam demonstrasi di hadapan Kedutaan Besar Malaysia sebelumnya, kumpulan Pemuda Pancasila yang disertai oleh beberapa kumpulan pelajar lain, yang kesemuanya berjumlah hampir 100 orang berdemonstrasi bagi membantah cadangan Malaysia untuk mengiktiraf tarian Tor-tor dan paluan Gordaang Sembilan sebagai salah satu cabang warisan negara. - sumber

Bagi aku memang masyarakat Indon ni bodoh.
Rebutkan hak ke atas`(budaya) yang memang dibawa bersama masyarakatnya (mendailing) yang sememangnya telah menjadi rakyat Malaysia yang sah.

1 comment:

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa