Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, April 22, 2017

Akhirnya Ibrahim Mat Zin dicekup Polis

Raja Bomoh ditahan di Johor

  | April 21, 2017
Ibrahim Mat Zin ditahan pada jam 2.30 pagi tadi, dipercayai di sebuah hotel di Segamat.
PETALING JAYA: Polis hari ini menahan Ibrahim Mat Zin yang lebih dikenali sebagai Raja Bomoh di Segamat, Johor.
Harian Metro memetik sumber sebagai berkata, Ibrahim ditahan pada jam 2.30 pagi Jumaat, dipercayai di sebuah hotel di bandar itu.
Menurut laporan Sin Chew Daily, Ibrahim kemudiannya dibawa ke ibu pejabat polis di Bukit Aman untuk membantu siasatan.
Pada 22 Mac lalu, Raja Bomoh tidak mengendahkan arahan untuk hadir ke Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi memberi penjelasan berhubung video viral menunjukkan dirinya mengadakan upacara ritual di pantai, kononnya bertujuan melindungi Malaysia daripada serangan nuklear Korea Utara, bulan lalu.
Video beliau bersama pembantunya melakukan ritual menggunakan meriam buluh untuk “menggagalkan” ancaman asing atau serangan ke atas Malaysia mula bersebar di laman sosial pada 12 Mac lalu.
Beliau berbuat demikian susulan ketegangan politik antara Malaysia dan Korea Utara berikutan pembunuhan abang sebapa kepada diktator Korea Utara, Kim Jong Nam, di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2, pada 13 Februari lalu.
Pada 18 Mac lalu, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki dilaporkan berkata, polis dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) giat mengesan bomoh terbabit kerana disifatkan merosakkan imej Islam.
Keesokannya, Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar menyeru Ibrahim menghentikan aktiviti ritualnya kerana tindakannya itu boleh menimbulkan kekeliruan orang ramai terutama perkara yang membabitkan perbuatan syirik.
“Sebahagian masyarakat kita suka terlebih-lebih (dalam perbuatan). Ada ke patut menembak menggunakan buluh meriam. Ini perbuatan syirik. Syirik tidak ada dalam adat budaya kita.
“Cukuplah, jangan lakukan perkara yang mengarut. Perbuatan dia jelas memalukan orang Melayu. Saya minta dia hentikan dan jadikan al-Quran dan sunnah sebagai panduan,” kata Khalid.
Pada 3 Ogos 2015, kerajaan Perak mewartakan fatwa mengenai pengharaman upacara perbomohan Ibrahim di bawah Seksyen 36 dan Seksyen 37 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Perak) 2004.
Kaitan:

1 comment:

  1. Biar dia guna kuasa magik dia utk lolos drp tahanan polis!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa