Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, April 16, 2017

Kamu sajakah yang hebat?

SUNDAY, APRIL 16, 2017

POLITIK MALAYSIA : KAMU SAJAKAH YANG HEBAT?

Tertubuhnya kerajaan adalah disebabkan rakyat mengundi BN bukan undi UMNO saja, MCA saja, PGRM saja, MIC saja atau lain2 parti komponen. Kamu menang atas tiket BN bukan satu parti.

Begitu juga Pakatan Rakyat menang bukan sebab PAS saja, atau PKR saja, DAP saja. Bila berjaya bentuk kerajaan di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan ertinya undi diberi atas dasar konsensus pengundi dan keyakinan mereka akan dibela oleh pakatan tersebut samada BN atau PR.

Bila menang kenapa pula nak lanyak dan wujudkan kebencian antara rakyat berbilang kaum. Cuba semak kembali manifesto masing2 samada janji kamu untuk perkayakan suku sakat, anak bini dan diri sendiri saja?

Kalau atas tiket MCA saja mereka tak akan menang di kawasan pengundi Cina hanya 30% misalnya seperti di Titi Tinggi Perlis. MIC satu kerusi pun tak akan menang sebab India berapa % saja? UMNO pun tak akan menang jika bukan dibantu kaum lain dalam pilihanraya.

Begitu juga dengan PR di mana PAS tak akan menang hanya atas tiket PAS seperti Selangor, Pulau Pinang. Sejarah dah membuktikan semua ini sejak PRU pertama 1955 apabila PAS berseorangan berapa kerusi yang dapat? Pengundi mengundi bukan sebab keegoan yang dimiliki parti2 bertanding tapi atas kepercayaan gabungan parti2 tersebut mampu memberi kesejahteraan kepada semua kaum tanpa mengira bangsa, suku kaum dan agama serta jantina.

Bila menang dah besar kepala macam partinya saja yang menyumbang kepada kemenangan. Formula kersama parti2 politik dipinggirkan.

Memang keturunan Si Tanggang yang belum jumpa cucu cicit Hang Jebat.

Sani Ahmad

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa