Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, April 12, 2017

Hentikan celaan itu!

[ 'ibrah & perjuangan ]
Hentikan celaan itu!
يا أيها الذين آمنوا لا يسخر قوم من قوم عسى أن يكونوا خيرا منهم ولا نساء من نساء عسى أن يكن خيرا منهن ولا تلمزوا أنفسكم ولا تنابزوا بالألقاب بئس الاسم الفسوق بعد الإيمان ومن لم يتب فأولئك هم الظالمون (الحجرات ١١)
1. Kita bantah sikap bermaki-hamun, lontar laqab (gelaran buruk) celaan nama binatang, pada muslim, pada siapa pun mereka. Hatta pada musuh yg kita benci sekalipun!
2. Islam juga melarang kita dari "mencela patung sembahan agama lain" sekalipun kita marah atas sesatnya mereka. Implikasi cela dan makian itu cukup buruk akibatnya!
3. Sebaliknya dlm realiti perbezaan pandangan, Islam ajar kita utk berhujjah dgn dalil dan kebenaran. Lawanlah dgn akhlaq "yang lebih baik". Kerana itulah sifat para NabiNya.
4. Maka, Amanah bantah kartun terma binatang di akhbar milik MCA itu, walau dituju buat speaker Parlimen yg zalim dan biadab itu. Walau dituju buat Presiden Pas yg menghina ummah dan agama atas wayang "RUU355 bukan hudud" sejak sekian lama itu.
5. Tapi kita juga belajar dari sejarah. Laqab hina dan celaan nista itulah diungkap saban hari, ditohmah, ditulis oleh susuk ulamak parti berlabel agama itu sendiri;
"Babi, biawak, serigala, nyamuk, anjing, monyet...".
"Tolol, barua, broker, pil kuda, bodoh, celaka, hapus, mabuk, pil kuda..."
Itulah kalimah diungkap mulut Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang itu sejak 27 Mac 2014 lagi, sebagai balasan pada siapa pun yg tegur atas pincang tindakannya, atas bohong dan khianat yg dah dilakukannya. Malah dialah juga yg ancam "akan dihapuskan" siapa yg tidak lagi kekal menjunjung kepimpinan partinya itu.
Beringatlah ikhwah;
'Asobiyyah (atau sikap ta'asub) itu bermaksud kita membiarkan segala buruk akhlaq dan zalimnya ketua, atau kumpulan yg kita sukai. Tapi sebaliknya kita marah, bangkit berdemo, bercakaran, tatkala ia dibuat pula oleh musuh kita...
Bermuhasabahlah..!
assayuti | shah alam

1 comment:

  1. )*?!& are dirty,ugly and greedy animals...why you support them?

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa