Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, November 25, 2013

Umur 16 Tahun Jadi Perogol, Bila Umur 20 Tahun Akan Jadi Apa?

Remaja 16 tahun hadapi 2 tuduhan rogol
WARTAWAN SINAR HARIAN
25 November 2013

KUALA TERENGGANU - Seorang remaja berusia 16 tahun mengaku bersalah di Mahkamah Majistret di sini, semalam, atas dua pertuduhan merogol seorang pelajar tingkatan dua.

Remaja tersebut mengaku melakukan perbuatan itu terhadap mangsa, 14, di dalam semak, di Kampung Pasir Panjang, di sini, pada 22 Ogos 2012, lebih kurang jam 11 pagi.

Dia turut mengaku mengulangi perbuatan sama di lokasi dan hari sama, tujuh jam kemudian iaitu kira-kira jam 6 petang.

Dengan itu, dia mengaku melakukan kesalahan di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan timbalan pendakwa raya, Nurliyana R Azmi di hadapan Majistret Abdul Hayyi Salim.

Sejurus pengakuan bersalah remaja itu direkodkan, Abdul Hayyi menetapkan 10 Disember depan sebagai tarikh jatuh hukum sementara menunggu laporan akhlak daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Sementara itu, di mahkamah sama, seorang pemuda mengaku tidak bersalah atas tuduhan mencabul seorang kanak-kanak perempuan berusia 9 tahun, kira-kira dua tahun lalu.

Tertuduh, 24, mengaku tidak bersalah atas dakwaan mencabul kehormatan mangsa yang ketika kejadian berusia 9 tahun, di sebuah rumah di Kampung Merbau Patah, Jalan Kuala Berang, kira-kira jam 3 pagi, pada April 2011.

Dia mengaku tidak bersalah mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang berdepan hukuman penjara sehingga 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada seksaan itu, jika sabit kesalahan.

Abdul Hayyi menetapkan 8 Disember depan sebagai tarikh sebutan semula kes untuk lantikan peguam dan serahan dokumen.

Mahkamah juga membenarkan tertuduh diikat jamin sebanyak RM6,000 dengan syarat tambahan penjamin adalah ahli keluarga terdekat serta dia tidak boleh mengganggu mangsa dan saksi-saksi bagi kes berkenaan.

Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Nur Zafirah Rosli manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa