Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, December 27, 2012

Kenapa Tidak?

Pada saya ianya patut di adakan
Tetapi syaratnya mesti secara terbuka dan disiarkan ke seluruh negara melaui media utama negara Barilah peluang rakyat menilai....

Debat ‘Amanat Hadi’ cerita lama

Jamilah Kamarudin
 | December 27, 2012
Isu ini pernah hangat sekitar tahun 80-an apabila PAS dan Umno bersetuju menerima cabaran untuk berdebat secara terbuka mengenai isu kafir-mengkafir.









KUALA LUMPUR: PAS sama sekali menolak sebarang perbincangan mahu pun debat berkaitan ‘Amanat Haji Hadi’ kerana menganggap ianya satu isu lama sejak 30 tahun lalu yang sengaja ditimbulkan semula Umno.
Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar berkata, isu ini pernah hangat sekitar tahun 80-an apabila PAS dan Umno bersetuju menerima cabaran untuk berdebat secara terbuka mengenai isu kafir-mengkafir.
Bertajuk ‘Umno Kata PAS Kata Umno Kafir’, tempat dan masa sudah pun ditetapkan termasuk barisan pendebat daripada Umno dan PAS.
“PAS pada ketika itu membariskan pendebat ulama’ iaitu (Datuk Seri) Abdul Hadi Awang yang kini Presiden PAS, Datuk)  Harun Taib  dan  (Datuk) Nakhaei Ahmad (kini menjadi ulama Umno) manakala Umno antaranya  diwakili (Datuk) Ibrahim Azmi dan (Datuk)  Dasuki Ahmad.
“Malah Umno pada ketika itu pernah buat raptai debat,” katanya.
Namun menurut Mahfuz, debat dibatalkan pada saat akhir apabila wujud campur tangan Tun Dr Mahathir Mohamad yang pada ketika itu baru sahaja menjadi Perdana Menteri dalam satu keputusan Majlis Raja-Raja (MRR) apabila Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja mengumumkan pembatalannya di kaca televisyen.
“Ini kena tanya Majlis Raja-Raja pasal apa boleh batal…Penyimpan Mohor umum dalam tv debat dibatalkan,” katanya.
Meramalkan tidak akan wujud jalan persefahaman mengenai isu ini, Mahfuz berkata sejarah sudah membuktikan usaha untuk mengadakannya adalah sia-sia.
Sebelum ini beberapa tokoh agama termasuk Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh dan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria menggesa Abdul Hadi menarik balik amanat mengatakan Umno sebagai kafir.
Manakala Presiden Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat), Ismail Mina Ahmad mencadangkan supaya satu pertemuan antara Hadi dan ulama lain perlu diadakan bagi mengelakkan kekeliruan berterusan dalam kalangan masyarakat di negara ini.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa