Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, March 27, 2014

Antara Internet dan Bung Mokhtar, siapa yang perlu ditapis terlebih dahulu?

Hazlan Zakaria06:30PM Mac 26 2014

SEKILAS PANDANG: Untuk individu yang mengeluarkan kenyataan provokasi yang melampaui batas serta telah menyebabkan kekecohan demi kekecohan, saya rasa Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Mokhtar Radin adalah orang terakhir sekiranya seseorang itu ingin bercakap dari segi tapisan, apatah lagi Internet.

Saya tertanya-tanya jika ia adalah Internet atau mungkin Bung Mokhtar sendiri yang perlu ditapis terlebih dahulu untuk mengelakkan kekecohan daripada berlarutan.

Beliau mungkin memegang rekod di kalangan Ahli Parlimen dengan bersuara lantang dalam media dan Dewan Rakyat dengan telatah beliau. Biar saya lihat, Bung Mokhtar, Bung Mokhtar, bagaimana kenyataan kamu berhubung kontroversi mahkamah, mari saya huraikan.

Daripada kenyataan "bocor" serta ulasan seksis mengenai pemandu wanita, menunjukkan isyarat lucah dan mengarahkan Ahli Parlimen Kuantan "balik Kawasan" semasa banjir di kawasan itu, semua merujuk kepada Ahli Parlimen Kinabatangan.

Beliau mengundang kemarahan daripada wakil DAP apabila beliau menuduh bahawa parti pembangkang di sebalik tadbir perlakuan blogger seks Alvin Tan dan Vivian Lee.

Ahli Parlimen juga menggunakan Dewan Rakyat sebagai platform untuk mengkritik di Ketua Pegawai Eksekutif syarikat penerbangan bajet tempatan dengan meminta ketua eksekutif untuk meninggalkan negara ini kerana berani bertengkar dengan akhbar harian Melayu Utusan Malaysia milik Umno.

Tetapi bukan sahaja pembangkang, CEO dan wanita juga tidak lepas daripada terkena sengatan Bung Mokhtar, beliau juga membuatkan pipi rakan-rakan Ahli Parlimen BN menjadi merah apabila beliau berkata bahawa kontrak adalah budaya UMNO dan bagaimana mereka membawa pembangunan kepada rakyat.

Malah, Bung Mokhtar juga menggelar wakil-wakil Ahli Parlimen BN yang tidak meminta kontrak kepada mereka yang berkuasa sebagai pengecut dan orang-orang dalam Umno yang tidak berbuat demikian mesti meninggalkan Umno terlalu lama kerana ini adalah cara parti Melayu.

Terbaru, Ahli Parlimen Kinabatangan telah menggesa supaya Internet ditapis dengan menyekat maklumat mengenai pesawat penerbangan MH370 hilang untuk melindungi rakyat Malaysia dari kemarahan keluarga penumpang dari China.

Bung Mokhtar mendakwa bahawa "media yang tidak terkawal" boleh memuat naik teori yang tidak munasabah ke kandungan laman sosial mereka dan boleh menyebabkan rusuhan keluarga China yang kemudiannya boleh mengakibatkan "rusuhan dan penyeksaan" mana-mana rakyat Malaysia yang mereka jumpa didorong oleh apa yang mereka baca.

Beliau membahaskan usul takziah yang telah dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat pada 25 Mac lalu (semalam).

Menteri Komunikasi dan Multimedia  Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek bagaimanapun menolak cadangan Bung Mokhtar kerana ia akan melanggar Rang Undang-undang Jaminan MSC yang memastikan tiada penapisan Internet.

"Tidak ada keperluan untuk menapis kandungan internet melainkan jika ia adalah sesuatu yang menyalahi undang-undang di bawah Kanun Keseksaan , atau hasutan di alam semula jadi, " katanya kepada sebuah portal berita.

Shabery sebaliknya mahu rakyat menggunakan kebijaksanaan dan amalan penapisan sendiri sebaliknya, pada apa yang wajar untuk disiarkan dalam talian dan media sosial.

Cadangan Bung Mokhtar muncul selepas bantahan oleh keluarga China bahawa penumpang MH370 yang menuduh kerajaan Malaysia membunuh saudara-mara mereka yang dilaporkan hilang serta kritikan berat kerajaan China terhadap pengendalian krisis Malaysia.

4 comments:

  1. Nama pun wakil dari kawasan yang banyak orangutan; munkin perangai dia terikut2 dengan spesis itu. Tapi orangutan mulutnya dan perangainya tak sebusuk mangkuk ni.Sebenarnya dia ni adalah contoh terbaik pepatah orang putih "Empty vessel makes the most noise" dan berlagak hebat untuk menarik perhatian bini mudanya.Malangnya perangainya yang meloyakan menzahirkan pemikiran cetek dan kebodohan melampau. Macaman penduduk2 di Sabah boleh melantik spesis begini menjadi wakil mereka?

    ReplyDelete
  2. Bung ni adalah menteri paling sial yg sgt bodoh di segi pemikiran... bangsat dari cerok mana ntah boleh jd menteri.. merosakkan imej menteri saja.

    ReplyDelete
  3. kenapa la binatang ni tak ada dlm mh370...mampos lg elok

    ReplyDelete
  4. bila spesis orang utan dilantik hahaHA ! mana punya mangkuk mangkuk lantik & angkat beruk rasis & celupar ni ? ABU!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa