Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, March 24, 2014

MH370: AS Bersedia Tempatkan Pengesan Kotak Hitam

Tentera Laut AS Bersedia Tempatkan Pengesan Kotak Hitam
TOKYO: Tentera Laut Amerika Syarikat pada Isnin bersedia untuk menempatkan pencari kotak hitam ke kawasan selatan Lautan Hindi sebagai usaha mencari pesawat MH370 berikutan pengesanan beberapa objek oleh satelit.

Tentera laut memanggil langkah itu sebagai 'langkah berjaga-jaga' jika pasukan mencari mengesahkan ia sebagai lokasi pesawat yang hilang pada 8 Mac.

"Jika kawasan serpihan disahkan, 'Towed Pinger Locator 25' tentera laut akan menambah kelebihan yang ketara dalam usaha mencari kotak hitam pesawat Malaysia yang hilang itu," kata jurucakap Armada Ketujuh AS Komander William Marks dalam satu kenyataan e -mel pada Isnin.

Sistem pencari itu bergantung kepada isyarat akustik untuk membantu mencari perakam penerbangan yang juga dikenali sebagai kotak hitam yang dijatuhkan oleh kapal tentera laut dan kapal terbang untuk kedalaman maksimum 20,000 kaki (6,000 m).

Bagaimanapun, kenyataan itu mengingatkan bahawa bahawa penempatan itu tidak bermaksud lokasi pesawat yang hilang itu telah disahkan.

"Sila ambil perhatian bahawa membawa 'Towed Pinger Locator 25' ke rantau ini bukan merupakan satu petunjuk bahawa kami telah mendapat pengesahan lokasi serpihan," katanya.

"Ia adalah satu langkah berjaga-jaga supaya jika kita serpihan ditemui, kami bersedia untuk menggunakan peralatan untuk mengesan kotak hitam."  - AFP

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa