Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, March 25, 2014

MH370 - Teori Konspirasi Terus Berlegar: Boleh Percayakah Laporan The Times EU Ini? - link

Sebenarnya terlalu banyak perkara yang pelik bin ajaib mengenai tragedi ini

Seluruh dunia berkabung untuk MH370, teori konspirasi terus berlegar-legar
12:20PM Mac 25 2014
LIPUTAN KHAS: Masih tiada bukti nyata untuk membuat kesimpulan bahawa pesawat MH370 telah terhempas ke dalam Lautan Hindi kira-kira 2,500 kilometer barat daya di luar pantai Perth.

Walau bagaimanapun, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terpaksa membuat keputusan yang meruntun jiwa malam tadi (pukul 10 malam, 24 Mac) apabila mengumumkan bahawa pesawat Boeing 777-200 MAS hilang dan semua 239 penumpang dan anak kapal telah terkorban di laut.

Pengumuman tidak syak lagi Najib dibuat berdasarkan kepada pakar-pakar penerbangan menggunakan cara terbaru dan paling boleh dipercayai pengiraan data satelit untuk menentukan dan mengesan laluan penerbangan MH370 itu.

Semuanya menunjukkan pesawat MAS yang misteri hilang dari skrin radar penerbangan komersial pada pukul 1.07 pada 8 Mac.

Dunia dan Malaysia telah menerima realiti berdasarkan kesimpulan pakar-pakar penerbangan dan mula berkabung untuk mangsa-mangsa tragedi itu selepas 17 hari operasi Mencari Dan Menyelamat (SAR) usaha dipasang oleh sekurang-kurangnya 26 buah negara.

theantdaily menyertai dunia dalam mengucapkan takziah kepada keluarga dan saudara-mara mangsa nahas udara.

Ia dapat difahami bagi pihak berkuasa untuk meminta media menghormati privasi dan memberi ruang kepada keluarga bersedih, saudara-mara dan rakan-rakan mangsa.

Walau bagaimanapun, di tengah-tengah kesedihan yang mendalam, ada yang gagal untuk mencapai kata sepakat dengan hasil jika tiada apa-apa bukti nyata kemalangan pesawat itu.

Ahli keluarga dan saudara-mara marah apabila mendengar kenyataan Najib, mula melemparkan maki hamun pihak berkuasa dan tentera Malaysia berikutan kelewatan berkongsi radar dan satelit data penting yang boleh mempercepatkan usaha SAR.

Walau bagaimanapun, ramai ahli keluarga termasuk anak perempuan ketua pramugara, Elizabeth Nari atau dikenali dengan Maira berusia 17 tahun menerima berita sedih itu dengan tabah dan tenang. Beliau menulis dalam akaun Twitter miliknya ini selepas pengumuman Najib: "#MH370:'Allah mengasihi anda lebih ayah ... Allah mengasihi mereka lagi'"

Lagi berita menyedihkan apabila SAR Australia yang menerajui misi itu untuk mencari serpihan terpaksa menunda operasi disebabkan cuaca buruk yang melampau.

Pencarian sukar untuk mana-mana bahagian bangkai pesawat itu dan kotak hitam yang penting yang boleh memberikan banyak maklumat mengenai apa yang berlaku kepada jet itu bertukar menjadi mimpi ngeri.

SAR mempunyai sehingga 6 April depan untuk mencari kotak hitam apabila ia dijangka akan berhenti menghantar isyarat.

Kerajaan Malaysia tidak boleh mengelak daripada dipersalahkan oleh ahli-ahli keluarga dan saudara-mara, dan peserta SAR.

Ini disebabkan cara mereka mengendalikan krisis itu perlahan, berdolak dalik dan pembebasan maklumat serta menyangkalnya telah memburukkan lagi keadaan dan penderitaan terpaksa ditanggung keluarga penumpang, mungkin kerana kurang pengalaman dalam menguruskan krisis seperti itu.

Pihak berkuasa Malaysia perlu sedar bahawa ia tidak boleh berharap untuk menyembunyikan tragedi seperti ini yang dilakukan pada masa lalu apabila mengendalikan krisis domestik.

Hanya satu suruhanjaya bebas antarabangsa siasatan boleh membuat kesimpulan dengan beberapa ukuran kredibiliti yang boleh diterima.

Sementara itu, jika tiada maklumat penting yang boleh direkodkan di dalam kotak hitam MH370 itu, spekulasi dan teori konspirasi dijangka terus muncul.

Ini sedang berlaku sebahagiannya kerana kekurangan ketelusan dalam penyebaran maklumat oleh pihak berkuasa Malaysia yang menyelaraskan SAR multinasional.

Sebagai contoh, permintaan yang mudah untuk yang nyata kargo penuh MH370 untuk didedahkan kepada umum dan diberikan kepada koperasi SAR sebagai rujukan untuk mencari serpihan telah mendapat tentangan dari Malaysia.

Tidak hairanlah mengapa ini telah menimbulkan teori konspirasi yang luar biasa dan menakjubkan?

The Times EU telah pada 21 Mac mencatatkan satu teori konspirasi seperti yang menakjubkan bertajuk “Malaysia Airlines ‘Suspicious Cargo’ Destroyed In Massive New Mexico Explosion”.

The (Russians) Main Intelligence Directorate of the General Staff of the Armed Forces (GRU) reported today that the “highly suspicious” cargo retrieved by the US from MH370 that had been “disappeared” to one of the United States most secretive bases in the Indian Ocean, Diego Garcia, was flown this past week to the White Sands Missile Range in New Mexico where it was then destroyed in a “massive fireball”.

The GRU had previously, on March 14, reported their “puzzlement” as to why the United States Navy “captured and then diverted” this MAS civilian aircraft from its intended flight-path to the Diego Garcia atoll, an assessment that has subsequently been verified by radar tracks showing the mysterious US military flights moving about this aircraft immediately prior to its “disappearance”.

Flight 370, it is important to note, was already under GRU “surveillance” after it received a “highly suspicious” cargo load that had been traced to the Indian Ocean nation Republic of Seychelles, and where it had previously been aboard the US-flagged container ship MV Maersk Alabama … and more - link

Phew! Adakah ini berita sebenar dari Times EU? -sumber

3 comments:

  1. ada kajian mengatakan pesawat ini amat canggih hingga ia boleh dikendalikan secara remote dimana sistem autopilot boleh diprogram utk mendarat kesebarang lokasi. ini bg mengelak pesawat dirampas spt kejadian 9/11.
    enjin pesawat ini sentiasa dipantau secara langsung oleh roll royce dan hanya boleh dimatikan bila pesawat mendarat. dlm apa suasana sekalipun pesawat ini sentiasa dibawah pengawasan roll royce dan mrk tau dimana ia berada.

    ReplyDelete
  2. Pernah dahulu egypt air ditembak jatuh kerana ramai diantara penumpangnya adalah tentera mesir yang pakar dalam peperangan dan membuat senjata Wallaahu A'a-lam.

    ReplyDelete
  3. mungkin mimpi ini ada kebenarannya...Allah itu maha mengetahui..

    http://hakaluka.blogspot.com/2014/03/ustaz-darul-manzil-mimpikan-mh370.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+hakaluka+%28Selamat+Tinggal+Dunia%29

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa