Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, March 24, 2014

MH370: Pantas Bertukar Menjadi Kemelut......

MH370 pantas bertukar menjadi kemelut, tiba masa untuk lakukan sesuatu mengenainya


SUARA LANTANG: Daripada menghormati mangsa-mangsa dan ahli keluarga mereka, saya telah cuba untuk menahan diri dari menulis mengenai pesawat MH370 yang hilang tetapi proses mencari dan menyelamat (SAR) perlahan-lahan bertukar menjadi bencana perhubungan awam yang besar untuk negara.

Dari kenyataan bercanggah, tindakan dilihat perlahan dalam usaha menangani krisis serta penyelarasan proses SAR untuk kekurangan didakwa ketelusan dalam perkongsian maklumat, kerajaan Malaysia akan kehilangan banyak kredibiliti daripada masyarakat antarabangsa  terutama ahli keluarga mangsa.

Beberapa insiden-insiden ini boleh dielakkan, contohnya upacara lucu Raja Bomoh di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang sebenarnya tidak perlu mempolitikkan kejadian.

Ia adalah salah dari segi moral dan undang-undang fitnah untuk mencuba dan menghubungkan ketua juruterbang Kapten Zaharie Ahmad Shah untuk cubaan licik kerana "fanatik politik" beliau kerana
beliau menyokong pemimpin pembangkang .

Cubaan untuk menimbulkan apa-apa tuduhan yang hanya akan merumitkan proses SAR. Mana-mana tuduhan atau kemungkinan perlu disiasat dan menyiasat . Oleh itu, adalah sangat penting untuk pasukan yang telahpun meninjau kawasan begitu besar dan belum pernah berlaku dalam sejarah carian penerbangan untuk bekerja pada dakwaan dan andaian yang mempunyai asas yang bernilai kepada penyiasatan.

Sebarang percubaan tidak bertanggungjawab untuk mengenakan kerosakan politik hanya akan melambatkan proses carian. Mereka yang terlibat dalam pilihan raya Kajang harus memerhati mangsa-mangsa, saudara-mara dan pasukan SAR antarabangsa dengan menjauhi dengan cuba mewujudkan lebih banyak kontroversi.

Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional (BN) dilihat tidak banyak membantu untuk memulihkan imej dan untuk membetulkan tanggapan bahawa ia hanya berkongsi maklumat kritikal terpilih apabila Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein hanya menjemput BN pembuat dasar untuk sesi taklimat dan dialog.

Atas sifatnya sebagai seorang menteri dan ketua jurucakap bagi pasukan SAR, adakah tidak wajar beliau bercakap kepada Parlimen? Adakah BN cukup gembira untuk mentadbir hanya 47 peratus yang mengundi mereka?

Satu bencana seberat itu sepatutnya membantu untuk menyatukan parlimen kita tetapi malangnya pentadbiran telah memilih untuk menyimpan dengan politik pecah-belah dan regresif itu. Ia telah 
berkesan membunuh harapan daripada inisiatif perpaduan negara.

Sebaliknya, beberapa pemimpin pembangkang dan penyokong mereka tidak melakukan apa-apa keadilan untuk misi SAR. Cukup buruk beberapa spekulasi telah disumbangkan oleh satu pihak, tetapi sisi lain cukup gembira untuk membantu menguatkan dan menyumbang kepada sandiwara dan kemelut.

Malangnya, masyarakat antarabangsa, terutamanya kaum Cina akan ingat. Malaysia perlu menghadapi dan memikul beban menyalahkan dan cemuhan. Beberapa reaksi Facebook membawa saya terkejut - ada rakyat Malaysia apabila menyiarkan di Beijing tidak menuntut untuk menjadi rakyat Malaysia. Saya dengan bangganya akan memanggil diri saya seorang Malaysia dan meminta maaf untuk  ahli politik saya dan beberapa penyokong yang tidak bertanggungjawab.

Terdapat berjuta-juta di negara saya yang berdoa dan ikhlas mengharapkan hasil yang terbaik untuk pesawat MH370 dan penumpang-penumpangnya. Kami telah menumpahkan air mata, hilang tidur dan mengalami kebimbangan yang mangsa sayangi kerana kita berasa kehilangan mereka.

Berjuta-juta rakyat Malaysia menuntut untuk prestasi yang lebih baik dari kerajaan kita menghapuskan apa-apa pengkhianatan politik dan tindak balas dengan lebih cepat kepada usaha-usaha SAR. Bagi pihak keluarga yang terjejas, kita bersyukur di atas bantuan yang komited daripada semua negara-negara yang mengambil bahagian dalam usaha SAR.

Jelas sekali terdapat langkah-langkah yang boleh kita lakukan dengan segera untuk memperbaiki keadaan.

Pertama, kita mesti menahan diri daripada menyebarkan dan berkongsi berita yang tidak disahkan dan maklumat mengenai haiwan palsu pada media sosial. Dengan berbuat demikian, pengeluar berita palsu akan mewujudkan lebih banyak dengan satu azam untuk menarik perhatian.

Kedua, MAS pasti boleh melakukan kerja yang lebih baik di mengurus dan ahli keluarga selesa mangsa. Pemandangan polis mengheret keluar ahli keluarga dari sidang akhbar itu akan menghantui negara dan syarikat penerbangan untuk masa yang panjang. Mereka tidak menunjuk perasaan tetapi ibu bapa mengambil berat dan orang yang disayangi yang tinggal di ambang kehilangan semua harapan yang pernah mengetahui apa yang telah berlaku kepada orang yang tersayang. Polis atau keselamatan tidak sepatutnya terlibat dalam kejadian itu.

Ketiga, kerajaan perlu membenarkan pakar-pakar untuk menerajui. Hishammuddin telah melakukan kerja yang baik tetapi meletakkan seorang pakar untuk mengambil alih sesi soal jawab akan membantu untuk memastikan semua maklumat yang diberikan adalah konsisten dan menyeluruh. Ia adalah memalukan dan tidak profesional jika polis, menteri dan jabatan ketua penerbangan awam mengeluarkan kenyataan bertentangan satu sama lain.

Akhir sekali, kita perlu meletakkan semua perasaan sakit kita, kritikan dan kekecewaan diperuntukkan untuk sekarang. Mari kita fokus kepada mencari pesawat dan menyediakan penutupan untuk ahli keluarga mangsa. Mereka harus menjadi tumpuan kita. Sila jangan mencuri perhatian daripada orang-orang kita perlu melindungi dan membantu.

Khoo Kay Peng adalah seorang penganalisis politik dan perunding pengurusan. Beliau percaya bahawa negara ini hanya boleh maju dengan kehendak kolektif rakyatnya. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa