Pengerusi National Feedlot Corporation Datuk Seri Mohd Salleh Ismail meminta kerajaan supaya menyiasat terlebih dahulu kesilapan kementerian pertanian berhubung penangguhan pembinaan pusat sembelihan yang didakwa menyebabkan masalah ke atas projek tersebut.

Katanya, penangguhan pembinaan Pusat Penyembelihan Berkualiti Eksport (EQA) itu antara lainnya menjejaskan pengeluaran daging lembu dan menyebabkan pembinaan kemudahan berkaitan – kilang makanan ternakan dan loji biogas –  tertangguh.

Selain itu ia turut menyebabkan penangguhan ke atas program pembangunan usahawan (EQA), kata Mohd Salleh lagi dalam satu kenyataan hari ini.

"NFCorp ingin menjelaskan bahawa dakwaan perlanggaran oleh NFCorp, yang dinafikan, perlu dikaji secara menyeluruh untuk keadilan bagi semua pihak.

"Kami menggesa Peguam Negara untuk bertindak adil dan tidak terpengaruh dengan hujah politik pembangkang, serta menjalankan penyiasatan berdasarkan fakta yang diusulkan oleh Ketua Audit Negara di dalam Laporan 2010 beliau," katanya.

Beliau memohon demikian bagi mengulas kenyataan dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011 – bahawa kerajaan menimbang untuk mengambil tindakan sivil ke atas NFCorp dan mengutip semula pinjaman yang diberikan kepada syarikat tersebut. - sumber