Akhbar Utusan Malaysia hari ini meneruskan kempen supaya mursyidul am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berundur daripada jawatan tersebut dengan menyiarkan saranan ketua Umno Cheras Datuk Syed Ali Alhabshee.

Menurut akhbar itu, Syed Ali berkata, PAS akan dilihat lebih terbuka jika Nik Aziz yang disifatkannya sebagai diktator berbuat demikian

"Bagaimanapun, saya yakin beliau tidak akan mudah melepaskan jawatan tersebut walaupun banyak pihak berpendapat timbalannya Datuk Haron Din lebih layak menggantikan beliau," katanya.

Laporan tersebut juga memetik kenyataan seorang individu yang didakwa sebagai aktivis PAS, Datuk Muslim Othman, yang mengulas satu ucapan Nik Aziz kepada pemimpin PAS Kelantan selepas pilihan raya umum ke-12.

Ucapan tersebut, didakwa berlangsung pada satu tarikh yang tidak dinyatakan, dilaporkan semalam dalam akhbar milik Umno itu dengan memetik sumber yang juga tidak dinyatakan.

Akhbar milik Umno itu mendakwa, Nik Aziz dalam ucapan tersebut menyatakan bahawa tiada siapa layak menggantikannnya bagi jawatan mursyidul am.

Muslim dalam laporan hari ini seterusnya dipetik sebagai berkata, Nik Aziz "terlajak cakap" apabila menyatakan demikian.

"Kalau kata tak ada yang layak itu tak betul dan tidak harus berlaku begitu sebab ada ahli yang kepimpinannya tersorok dan tidak dicungkil dan diketengahkan," kata Muslim lagi dalam laporan yang diperbesarkan di muka depan akhbar itu.

Akhbar pro-BN sejak awal minggu ini gigih melaporkan saranan daripada beberapa orang bekas pemimpin PAS supaya Nik Aziz berundur daripada jawatannya.

Pada Selasa lalu Utusan memetik ucapan ADUN Gaal Dr Nik Mazian Mohamed yang didakwa melahirkan kebimbangan ke atas keadaan Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang disifatkan "sudah tua" dan mengalami "sakit".

Akhbar itu mendakwa Nik Mazian berkata demikian ketika membahaskan rang undang-undang perbekalan 2013 yang dibentangkan exco hal ehwal ekonomi Datuk Husam Musa di Dewan Undangan Negeri semalam.

Ahad lalu, akhbar edisi hujung minggu Utusan menyiarkan kenyataan bekas pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Hasan Ali menuntut Nik Abdul Aziz menyerahkan jawatan mursyidul am kepada Datuk Haron Din yang kini menjadi timbalan mursyidul am.

Menurut akhbar itu, Hasan menuntut demikian untuk mengelakkan "nasi menjadi bubur" kerana ahli akar umbi PAS dakwanya menentang kerjasama dengan DAP.

Hasan turut mengapi-apikan perkara itu dengan membangkitkan pendirian pemimpin DAP ke atas pelaksanaan hukum hudud yang dakwanya "mengguris hati dan perasaan ahli serta penyokong PAS".

Semalam, akhbar Berita Harian pula menyiarkan kenyataan seorang lagi bekas pemimpin PAS Datuk Nakhaie Ahmad yang menyokong saranan Hasan – bekas rakan sejawatannya dalam parti itu.

Menurut akhbar itu, Nakhaie kenyataan Nik Aziz sejak kebelakangan ini bertentangan dengan prinsip PAS untuk memperjuangkan negara Islam. - mk