Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, March 7, 2014

Pelampau Agama Atau Pengacau?

Perkasa bukan majoriti rakyat Malaysia, bukan manfaat perpaduan negara golongan bigot
Mac 06 2014
SEKILAS PANDANG: Dua laporan bertajuk "Jihad di Malaysia: Untuk Allah atau Melayu?" (theantdaily) dan “Iranian traders boycott Malaysian goods over Umno’s anti-Shia campaign”(Malaysian Insider) menarik perhatian saya.

Kedua-dua penulis menyentuh isu yang sama - golongan bigot ini telah dengan sengaja mereka cerita bagi mengelirukan rakyat dan mencetuskan kebencian agama dan kaum. 

Bagaimanapun, saya ingin menambah pandangan mereka untuk menjadi ia lebih dalam atau jelas, artikel "Jihad di Malaysia: Untuk Allah atau Melayu?" sudah pasti akan mengecewakan golongan liberal dan morderate Melayu, namun  anda boleh memilih untuk mentafsirkan  Muslim yang mentafsirkannya sebagai toleransi, keamanan dan perpaduan.

Ia lebih sesuai, jika tidak tepat, untuk menukar tajuk kepada “Jihad di Malaysia: Untuk Allah atau Umno?”

Mengapa Umno? Kerana orang taksub yang menyerbu Istana Kehakiman pada 5 Mac lalu diterajui oleh Umno kaitan dengan Perkasa. Mereka adalah minoriti dan ia akan berlaku adil bahawa keamanan dan perpaduan yang cintakan rakyat Malaysia termasuk orang Melayu PAS, Melayu PKR dan tidak terlibat dalam politik Melayu, tidak menyentuh kepada tingkah laku Taliban seperti puak pelampau agama Perkasa.

Berdasarkan tingkah laku sukar dikawal mereka, kekurangan menghormati undang-undang perintah dan keadilan oleh pasukan polis yang seolah-olah kurang memberangsangkan menyebabkan penunjuk perasaan tidak bertamadun hari ini lebih berani. 

Yang, mungkin, membawa penulis theantdaily untuk mempercayai bahawa ia adalah masa sesuai sebelum Umno disokong Perkasa dan sekutu yang akan membawa perpaduan anti-nasional mereka dengan melancarkan jihad di Malaysia.

Dalam portal Malaysian Insider ini "Dua jenama perpaduan Malaysia: sederhana berbanding bigot", saya mohon penjelasan bahawa terdapat dua jenama perpaduan - serius, bagaimana bigot dijenamakan sebagai kuasa perpaduan rakyat Malaysia dan Malaysia?

"Bigot" seperti yang ditakrifkan oleh dictionary.com: intoleransi degil dan lengkap apa-apa fahaman, kepercayaan, atau pendapat yang berlainan dengan sendiri seseorang dan tindakan, kepercayaan, prejudis, dan lain-lain

Sekali lagi, Raja bigot ini, Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali yang dipetik MI sebagai berkata  "dengan menjadikan orang Melayu gembira dan bersatu padu, barulah mungkin perpaduan akan tercapai di Malaysia". 

Itulah sesungguhnya jenama dan mentaliti fasisnya berkenaan bukan tentang Melayu bahagia. Ia adalah tentang menjaga dan mempertahankan agenda politik fasisnya.

Majoriti rakyat Malaysia pada hari ini lebih condong kearah untuk memastikan Malaysia bahagia aman dan sentosa, bukan Umno dan Perkasa. Dalam masa ini, Umno masih belum memisahkan dirinya daripada kumpulan hak-hak Melayu yang penasihat adalah tidak lain dan bukan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad. 

Perkasa kini bertukar anti-nasional dengan membentuk sendiri yang dipanggil Perpaduan Negara depan (NUF) untuk menyaingi Majlis kerajaan persekutuan Perpaduan Negara Perundingan (NUCC).

Kumpulan pendesak Melayu, Perkasa mengumumkan mereka akan membentuk badan perpaduan sendiri – "Barisan Perpaduan Nasional (NUF)" – sebagai alternatif kepada Majlis Konsultatif Perpaduan Nasional (MKPN) yang ditubuhkan Putrajaya. 

Menolak NUCC kerajaan Barisan Nasional (BN) atas alasan ia tidak mewakili suara Melayu, dibuat "menghasut" pandangan dan komen dan berjuang untuk isu-isu yang menyinggung orang Melayu, NUF menegaskan bahawa semenjak orang Melayu merupakan majoriti di Malaysia, mereka harus membentuk teras NUCC. 

Sebagai tambahan, dengan demikian Perkasa merupakan penjenamaan kerajaan BN sebagai "tidak sihat dan anti-nasional".

Pengerusi NUCC Tan Sri Samsudin Osman telah dipetik sebagai berkata perpaduan berpunca daripada unsur-unsur berkenaan, demokrasi dan kebebasan bersuara. 

"NUCC akan bertindak sebagai pembina jambatan dalam masyarakat ke arah perpaduan. Kita perlu lebih 'perbincangan matang' untuk memulihkan hubungan. 

"Ia seharusnya menjadi keadaan di mana orang ramai boleh membincangkan banyak isu, dengan mengambil kira sensitiviti agama, tanpa rasa terancam atau takut. 

"Ini ditunjukkan pada pertama siri dialog perpaduan NUCC menganjurkan dua hujung minggu lalu di Kuala Lumpur, yang Kuasa, rebuffed jemputan kerana ia tidak mengiktiraf majlis itu," kata Samsudin.

Ia amat membingungkan bagaimana seseorang bigot seperti Perkasa ini akan terlepas hukuman termasuk bercakap. 

Dalam perkembangan berkaitan, veteran DAP Lim Kit Siang telah menuntut bahawa Polis dan Jabatan Peguam Negara perlu menjelaskan mengapa badan itu bersifat pilih kasih dalam tidak menegakkan undang-undang untuk mendakwa pemimpin Perkasa dan penyokong bagi kesalahan-kesalahan terhadap ketenteraman awam dalam usaha untuk menimbulkan rasa kagum badan kehakiman di luar Mahkamah Persekutuan awal pagi semalam (5 Mac)?

"Kenyataan yang tidak bertanggungjawab dan melulu dibuat di perhimpunan Perkasa di luar Mahkamah Persekutuan pagi ini (awal pagi semalam) yang terus berterusan dengan hasutan permusuhan kaum, agama dan kebencian baru-baru ini tidak mengambil kira undang-undang dan matlamat negara untuk mempromosikan keamanan kaum antara agama, keharmonian dan muhibah di Malaysia. 

"Adakah pihak polis dan Pejabat Peguam Negara akan tetap dengan pendirian mereka seperti peribahasa tiga monyet tradisional, yang mempunyai mata yang tidak melihat, telinga yang tidak mendengar dan mulut yang tidak menjawab? (traditional three monkeys, of having eyes that see not, ears that hear not and mouths that speak not?). 

"Rakyat Malaysia mempunyai hak untuk mengharapkan  Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar dan Peguam Negara Tan Sri Gani Patail untuk bersuara dan menerangkan (mengapa) mereka  terus menjadi cuai dalam sumpah jawatan mereka untuk menegakkan kedaulatan undang-undang dan untuk mengekalkan keamanan dan keharmonian kaum yang pelbagai dan agama di negara ini," tegas Kit Siang. - sumber

1 comment:

  1. sekelompok manusia yang sentiasa mencari peluang untuk wang cakap nampak macam pejuang tapi banyak yang
    gewang

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa