Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, May 4, 2012

Harimau Pun Menerima Amanah/Wasiat ke?

'Harimau' adalah perkataan atau panggilan yang menjadi 'taboo' bagi kebanyakan orang tetapi tidak bagi saya ketika di hutan, bukit atau gunung. pada saya perkataan itu adalah nama yang kita (manusia melayu) berikan untuk panggilan. Maka kita perlu hormatinya.


Harimau bukan asing bagi saya ketika jungle trekking atau mendaki gunung. Selalu saja bertembung, mengikut jejak atau dijejak. Kekadang itu, haiwan ini seolah mendengar kata atau ikut perintah. Ada satu malam tu, kami trekking malam dan harimau menuggu kami serta menunjukkan Buah Salak hutan yang sedang masak!


Keadaan ini menimbulkan kehairanan pada saya. Bila bertanya kawan-kawan yang mempunyai hobi yang sama dan sudah berpuluh tahun bergiat, jarang pula terjebak di dalam keadaan begitu.


Pada suatu petang saya berkunjung ke rumah abang sulung saya. Ketika bersembang, saya menceritakan apa yang saya tempuhi semasa di huta dan mendaki. Abang bertanya saya adakah yang selalu bertembung atau saya lihat itu harimau yang sama?


Saya kata manalah saya tahu. Takkanlah nak renung dan perhatikan harimau yang sama atau tidak. Kan harimau ni adalah haiwan yang menggerunkan?


Abang berkata mungkin itu adalah harimau dari keturunan harimau yang menjadi sahabat Arwah Datuk! Mendengar kata sahabat Arwah Datuk, saya terperanjat dan di hati tertanya-tanya. Adakah Arwah Datuk bersahabat dengan harimau?


Saya bertanya adakah Arwah Datuk kami bersahabat dengan harimau dan bagaimana Datuk boleh menjalin persahabatan dengan harimau?


Mengikut Abang, Datuk mengamalkan Ilmu Harimau dan untuk penamat (khatam) amalan tersebut disyaratkan Pengamalnya bertarung dengan harimau. Kalau menang pertarungan itu maka harimau itu akan menjadi sahabat.


Arwah Datuk telah menang pertarungan itu dan harimau itu menjadi sahabatnya melindungi Datuk bila diperlukan.


Saya bertanyua Abang sama ada harimau itu harimau jadian (Jin) atau harimau betul? Abang kata harimau betul dan mungkin yang selalu bertembung dan mengekori saya itu adalaj keturunan harimau sahabat Datuk yang dipesankan untuk menjaga keturunan Datuk yang terpilih pula!


Saya ingatkan harimau itu sama seperti yang dikatakan dibela oleh orang-orang keturunan Rawa di Perak dan mewarisinya melalui susur galur keturunan.


Abang kata di kalangan adik beradik kami, sayalah yang paling berani sejak kanak-kanak lagi. Dan mungkin sebab itulah saya yang menjadi pilihan!


Hakikatnya saya tidak sedar pun yang saya dikatakan berani sebab saya pun ada perasaan takut juga. Macam orang lain.


Patutlah selama ini anak-anak saya (Along dan Adik) tidak takut di hutan atau gunung. Bila saya tanya kenapa tak takut? Mereka jawab "Kan Papa ada 'Body Guard'!"


Barulah saya fahan dan mengerti apa yang dimaksudkan 'Body Guard' oleh Along dan Adik.

2 comments:

  1. selalu teringin nk tgk binatang liar live dpn mata bila g mendaki, tp x pernah sekali pun jumpa....frust!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa