Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang telah mengarahkan peguamnya untuk mengambil tindakan undang-undang berkaitan dakwaan fitnah terhadapnya dalam halaman rasmi Facebook rusuhan 13 Mei filem Tanda Putera.

Katanya, beliau tidak ada pilihan kecuali mengarahkan peguamnya untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap dakwaan fitnah tersebut.

"Tuduhan yang dilemparkan oleh Aida Fitra Buyong, penerbit eksekutif filem Tanda Putera bahawa saya telah bertindak secara defensif di atas gambar saya yang dimuat-naik dalam laman rasmi facebook bagi filem Tanda Putera bahawa saya telah kencing di bawah tiang bendera yang mengibarkan bendera negeri Selangor di rumah kediaman Menteri Besar Selangor, serta provokasi rusuhan 13 Mei 1969 merupakan satu dakwaan yang tidak berasas, liar dan menjijikkan.

"Adakah pencipta filem 13 Mei mengharap agar saya mendiamkan diri manakala mereka terus menenun fitnah di atas fitnah seperti rusuhan 13 Mei 1969 berhubung insiden saya kencing di rumah kediaman Menteri Besar Selangor serta memprovokasi rusuhan 13 Mei 1969 apabila saya tidak berada pun di Kuala Lumpur pada 11, 12 dan 13 Mei 1969? - mk