Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, October 8, 2012

Tak Ada Maknanya Berunding Dengan 'Keldai' Suruhan!

Dah tahu dan kenal siapa SPR
Adakah bermakna bagi sebarang rundingan atau pertemuan?

'Pemerhati pillihan raya' bingung SPR senyap

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) perlu 'memuktamadkan segera' rundingannya dengan beberapa NGO yang dijemput menjadi pemerhati pilihan raya, untuk memastikan ada masa yang mencukupi untuk membuat persediaan.

NONEKetua Pegawai Eksekutif Institut bagi Demokrasi dan Hal Ehwal Ekonomi, Wan Saiful Wan Jan (kanan) memberitahu Malaysiakini bahawa tiada sebarang berita dari SPR sejak suruhanjaya itu mengadakan pertemuan dengan NGO berkenaan kira-kira dua bulan lalu.

"Mereka kata mereka akan memberi respon 'secepat mungkin', tetapi nampaknya maksud 'secepat mungkin' itu, lain orang, lain maksudnya," katanya ketika dihubungi.

NGO lain yang terlibat adalah Institut Kepimpinan dan Strategi Asia, Transparency International-Malaysia (TI-M) dan Merdeka Centre. Mereka juga tidak mendapat sebarang berita dari SPR.

Wan Saiful berkata mesyuarat terakhir sebelum ini adalah untuk mendapatkan SPR bersetuju dengan piawaian antarabangsa mengenai peraturan yang mengawal tingkah laku pemerhati pilihan raya.

"Kami belum lagi selesai berunding. Sehinggalah rundingan itu selesai dan kedua belah pihak (pemerhati pilihan raya dan SPR) bersetuju dengan terma rujukan, maka kita harus menganggap bahawa entiti ini (pemerhati pilihan raya ) belum lagi wujud," katanya.

"Tidak ada gunanya menunggu sehingga pembubaran Parlimen untuk memuktamadkan rundingan. Ia mempunyai dimuktamadkan sekarang."
mk

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa