Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, March 14, 2014

MH 370: Pihak Berkuasa Tidak Telus?

Pihak Berkuasa berhutang kepada penumpang dan anak kapal MH370 berkata telus dan benar
Dikemaskini 02:56PM Mac 13 2014
KOMEN PEMBACA: Pegawai-pegawai dan menteri-menteri boleh menebalkan kulitnya, tetapi rakyat perlu sensitif. Apa omong kosong! Mereka yang berkuasa bertanggungjawab memberi jawapan kepada rakyat.

Digunakan untuk mengelakkan soalan yang sukar dan menolak rakyat Malaysia kerana tidak sensitif berikutan tragedi (Highland Towers, banyak kemalangan bas, dan lain-lain), mereka yang bertanggungjawab fikir mereka mungkin mampu bertahan daripada soalan wartawan asing yang telah berkumpul di Malaysia mencari jawapan bagi berjuta-juta persoalan di sekitar keinginan dunia kebenaran dalam kes MH370.

Mereka yang bertanggungjawab berhutang kepada anak-anak kapal dan penumpang MH370 dengan memberikan fakta telus, sensitif, dan benar di masa akan datang dan menyeluruh dalam usaha mereka untuk mencari MH370. Jika kurang info ia seperti  tidak sensitif dan menghina. - Cynic

Jong: Kita semua tahu ada banyak cerita mengarut bagaimanapun banyak mereka boleh menafikan tetapi akhbar asing telah mendedahkan mereka kepada dunia dan ya, Hari ini masuk hari ke 5, orang-orang yang mengendalikan  pesawat MH370 MAS hilang masih tidak mempunyai petunjuk!

Saya mendapati ia kebingungan bahawa jika ia telah mendakwa bahawa tentera Malaysia telah dikesan MH370 di ruang udara Malaysia apabila ia berubah hala, mengapa tiada cabaran tentera itu sejak ia terbang tanpa kebenaran dan mengekalkan radio senyap? 

Mengapa tidak pejuang tentera kita berebut-rebut untuk memintas atau mengiringi pesawat? 
Bukan itu satu lagi keselamatan yang dilihat  tidak ketat dan melalaikan tugas tentera?

Hosh: Apakah jenis tentera yang bercakap bahawa mereka "cukup yakin melihat sesuatu (saiz yang 777) menuju barat tanpa pengenalan" dan hanya mengangkat bahu tanda tidak tahu sehingga mereka mendapat peluang untuk kembali melalui data radar mereka? 

Semua seperti tidak logik dan andaian mengenai ketiadaan maklumat T/Transponder/ACARS mungkin tidak benar sama sekali. 

Kita tidak boleh berfikir apa-apa senario mungkin di mana kehilangan pesawat boleh berlaku tanpa komunikasi dan tiada serpihan berhampiran LKP. Terdapat pelbagai kemungkinan sudah tentu, tetapi saya lebih suka ketidakcekapan daripada konspirasi. Tetapi sekarang kita tahu dengan pasti pihak berkuasa Malaysia telah pegangan maklumat. Mungkin mereka ingin mencari pesawat dan mengekalkan cerita kisah ini bagi mengurangkan rasa malu.

Sekali lagi, saya apa yang saya katakan boleh jadi salah dan tidak benar, kejadian itu mungkin boleh jadi rampasan pelik atau satu siri serangan pelik pelbagai kegagalan sistem di T7 yang terkenal dan boleh dipercayai. 

Tetapi sekali lagi, ia seolah-olah kuat jelas bahawa sebab pesawat tidak ditemui mungkin disebabkan oleh  gangguan alat komunikasi atau kegagalannya atau kedua-duanya di kalangan pihak berkuasa kurang bijak mengurus Malaysia di mana orang yang salah dan tidak sepatutnya sedang duduk di kerusi atau tempat "tidak sepatutnya" dan sebaliknya.

Mengenai sama ada mengapa ia dilakukan dengan sengaja, atau tidak sengaja adalah soalan lain yang belum dijawab sepenuhnya. 

Adakah sesiapa yang melihat kargo MH370 yang nyata lagi? Telah dinafikan akses kerana terlalu yg ingin tahu ... sangat pelik. 

Ruben Ho: Lebih mudah untuk menafikan kegagalan dan menyalahkan orang lain daripada menerima kritikan membina. 

Shum Khai Soon: Satu maklum balas negatif yang membina (kritikan MAS) adalah cara yang lebih membantu daripada satu maklum balas positif emosi (meminta orang ramai untuk menutup dan berdoa).

Komen-komen ini adalah berdasarkan pembaca artikel “What’s behind the ‘sensitive’ and ‘insensitive’ critics of MH370?” - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa