Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, March 12, 2014

MH370: Banyak Soalan Yang Tiada Jawapan

Kelemahan teknologi menghalang misi mencari MH370

Ng Kee Seng 08:30PM Mac 11 2014
SEKILAS PANDANG: Selepas lebih daripada 72 jam carian yang sia-sia untuk pesawat H370 Malaysia Airlines MAS yang hilang yang membawa 239 penumpang, keletihan dan kebimbangan kini menyelubungi dalam kalangan mereka yang terlibat.

Kepada mereka yang tertanya-tanya mengapa kumpulan antarabangsa operasi mencari & penyelamat (S&R) di laut masih meraba-raba dalam gelap, "pakar aviasi Forbes" merangkap penulis John Goglia telah menyuarakan pandangan realiti atau kekurangan teknologi.

Menurut laporan Goglia dalam Forbes pada 10 Mac lalu, penderitaan dialami saudara-mara penumpang tidak seharusnya lebih besar.

"Tidak mengetahui nasib orang yang tersayang. Ketakutan paling teruk dan masih menjadi harapan kepada semua orang adalah kerana pesawat masih tidak dapat ditemui. 

"Dan mengapa pada hari ini sistem penentu sejagat (GPS) serta semua jenis alat pengesanan tidak boleh mengesan serta-merta, biarkan sahaja keesokan harinya?"

Goglia berkata: "Sebenarnya terdapat banyak kawasan di dunia yang tidak dapat dikesan oleh radar. Dan banyak lagi yang dilindungi hanya kerana stesen radar tunggal. 

"Lautan dan laut terutamanya mempunyai liputan radar lengkap kerana tidak ada tempat untuk meletakkan radar. Radar berasaskan ruang tidak disediakan untuk pesawat awam.

"Sistem Pengemudian pada pesawat itu mengetahui di mana pesawat itu terletak - melalui GPS - tetapi tidak menyiarkan maklumat kembali ke stesen bumi. 

"Dari segi menjejaki pesawat itu, jika ia terhempas di tengah-tengah Laut China Selatan, apa-apa pemancar kecemasan di atas kapal akan memancarkan frekuensi perjalanan dengan baik melalui udara tetapi tidak begitu baik melalui air.

"Kotak hitam akan memancarkan isyarat bunyi yang bergerak dengan baik di bawah air tetapi jarak bunyi bergerak juga terhad apabila anda mempertimbangkan keluasan Laut China Selatan. 

"Ada teknologi yang sedia ada - ada juga yang tidak berasaskan ruang - yang telah dipertimbangkan untuk beberapa tahun tetapi telah tidak dilaksanakan yang akan menangani masalah ini. Kemalangan ini boleh memandu minat dalam penggunaan teknologi yang saya pasti akan dialu-alukan".

Dan seterusnya - mengapa pesawat MAS Boeing 777 masih hilang selepas lenyap daripada radar pada kira-kira 1.30 pagi pada 8 Mac. 

Sekurang-kurangnya, kita kini tahu mengapa S&R sumber misi menyelamat dari beberapa 10 negara masih dalam carian terburu-buru. 

Sementara itu, theantdaily telah menerima e-mel daripada pembaca menyatakan kebimbangan mereka dan meminta jawapan atau penjelasan mengenai pelbagai perkara. 
Mungkin, ia akan dilakukan dengan baik untuk pihak berkuasa untuk bertindak balas kepada yang berikut:

Ø Ia adalah satu kelebihan kepada kerajaan Malaysia jika insiden tragedi itu boleh dipersalahkan keatas pengganas dan mereka memberi tumpuan kepada lelaki yang menggunakan pasport palsu, tetapi pasti soalan yang perlu ditanya ini ialah: pasport ini telah dicuri pada tahun lepas dan kecurian telah dilaporkan; sebagai demikian, pasport mereka dengan serta-merta dibatalkan dan ditandai merah. Tidak ada cara yang mereka harus lulus melalui pemeriksaan pasport imigresen serta kawalan di Malaysia. Jadi, bagaimanakah mereka tiba dan berjaya melepasinya? Hakikat bahawa pemegang pasport telah melangkau dan jika kedua-dua lelaki bertanggungjawab kehilangan pesawat MAS, maka kerajaan Malaysia bersalah dan mesti bertanggungjawab. Ia berbunyi seperti mengaburkan kebenaran.

Ø Kedua-duanya, Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Khalid Abu Bakar ketika ditanya mengenai pengesahan pasport, memberikan alasan bahawa pangkalan data Interpol telah mencatatkan kira-kira 40 juta pasport telah dilaporkan dicuri; soalan: berapa lama masa perlu diambil untuk memasukkan data pasport tertentu dan menekan butang carian? Atau adakah ini hanya alasan pegawai imigresen kerana gagal mematuhi prosedur piawaian operasi (SOP) dalam pelepasan penumpang?

Ø Apakah SOP untuk kawalan bencana dalam keadaan krisis udara? Siapakah komander tertinggi krisis yang terkini? Oleh kerana, terdapat kenyataan yang bercanggah dan bertentangan dikeluarkan oleh MAS, Jabatan Penerbangan Awam, Jabatan Imigresen dan polis.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa