Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, November 18, 2014

Fahaman dan Tindakan Yang Menyimpang?

Ini hanyalah pandangan saya yang jahil
Jahil agama dan jahil juga dengan sepak terajang politik - 

Pertama gambaran yang diberikan oleh penulis article ini terhadap pelampau ialah wanita bertudung dan berhijab. Adakah yang berterampilan begini dicop sebagai pelampau agama?
Jadi pandangan penulis juga masih kabur tentang agama - Golongan Pelampau dan sederhana

Keduanya adakah beliau faham tentang aliran yang dibawa oleh SIS?
Daripada apa yang saya baca komen dan suara mereka memang banyak yang melawan arus. Banyak yang seolah cuba menghalalkan apa yang Qur'an haramkan.
Tapi itu hanya gambaran luar yang terdedah oleh kelantangan mereka.
Perjuangan dan halatuju mereka kita masih kabur
Maknanya tindakan kerajaan juga tersasar

Tetapi saya sokong pandangan penulis terhadap politik dan fatwa.
Adakah benar kerajaan bertindak kerana hanya untuk menyaingi PAS?
Dan adakah golongan yang mengeluarkan fatwa itu memahami dengan mendalam apakah yang diperjuangkan oleh SIS ini?

Kebangkitan pelampau agama
Ahmad Mustapha Hassan10:00AM Nov 18 2014

SUARA LANTANG: Adalah mengejutkan bahawa Perdana Menteri memberi sokongan kepada kesederhanaan agama, sementara institusi-institusi rasmi Islam tidak bertoleransi kepada mana-mana kumpulan yang mereka gelarkan sebagai tidak menuruti cara sempit mereka mentafsirkan agama.
Kejadian terbaru adalah berkenaan dengan sebuah kumpulan wanita aktif yang cuba untuk membetulkan salah faham mengenai beberapa aspek agama. Jabatan-jabatan agama telah menunjukkan permusuhan secara total terhadap kumpulan ini. Sebagai agensi rasmi yang dibenarkan oleh kerajaan, mereka mengharamkan organisasi wanita dan ini menggunakan fatwa untuk mengharamkannya.
Kerana tidak memiliki intelektual untuk berhadapan dengan kumpulan ini, satu-satunya jalan keluar yang mereka miliki adalah untuk mengisytiharkan organisasi ini sebagai haram.
Tuduhannya adalah Sisters in Islam telah menyebarkan liberalisme dan pluralisme agama. Tuhan sahaja tahu sama ada mereka faham dengan kata-kata dan frasa itu!
Kerajaan Umno-Baru menonjol kerana tindakan-tindakan bercanggah yang diambil pelbagai agensi dan kementeriannya.
Satu daripadanya adalah rampasan Bible dan cakera-cakera yang mengandungi topik agama oleh Jabatan Kastam di KLIA2 baru-baru ini. Kementerian Dalam Negeri terus menyalahkan Jabatan Kastam di atas kejadian ini. 
Sejumlah 300 CD dan kitab-kitab itu adalah bagi warga Sabah dan dibawa masuk oleh Pastor Maklin Masiau.
Keputusan kabinet mengenai perkara itu tidak sampai kepada Jabatan Kastam. Ini menunjukkan bahawa sistem pentadbiran di negara ini adalah sangat tidak teratur. Arahan perlu diberikan kepada semua agensi dan jabatan, tetapi menurut perkembangan ini, bukan ini yang berlaku.
Dengan lebih daripada 1.5 orang juta pekerja, perkhidmatan kerajaan seolah-olah telah menjadi terlalu sesak, dan berat untuk mengekalkan kesejajarannya.
Institusi agama kerajaan juga tidak menyedari apa yang telah PM tekankan mengenai kesederhanaan. Atau adakah ini bermakna bahawa jabatan-jabatan agama merasakan yang pendekatan PM dalam konsep kesederhanaan yang negara ini perlu amalkan, adalah salah?
Jabatan-jabatan agama dahulunya memberi tumpuan dalam menjalankan tugas mereka terhadap pungutan zakat, seperti yang harus dilakukan semua orang Islam yang soleh. Ini merupakan pejabat zakat yang merupakan sebahagian daripada jabatan agama. Jabatan-jabatan agama juga terlibat dalam membahagikan sumbangan-sumbangan kepada penerima dalam hal kematian antara negeri. Dan hampir kesemua tugas-tugas lainnya dahulu memberi tumpuan kepada amalan-amalan dan ritual agama.
Tetapi pada tahun 80-an kerajaan memulakan dasar Islamisasi, dan dengan itu benih pertama pelampau Islam telah ditanam. Terdapat percambahan 'tudung' secara tiba-tiba, untuk membezakan wanita Islam daripada yang bukan Islam.
Perbuatan itu adalah lebih bersifat politik daripada agama. Umno sentiasa takut terhadap pengaruh PAS ke atas penduduk Melayu/Islam. Untuk mengatasi masalah ini, Umno perlu menunjukkan bahawa ianya lebih Islam daripada PAS.
Ia tidak pedulikan kesannya. Apa yang ia mahukan adalah untuk mengatasi pengaruh PAS. Ini adalah kesilapan paling besar Umno. Ia telah mewujudkan raksasa yang akan mengancam rakyat dan mewujudkan kesangsian di kalangan penduduk-penduduk.
Agensi-agensi ini berkembang pesat dan telah menjadi sebuah kerajaan dalam kerajaan. Kerajaan Umno-Baru tidak berdaya untuk menghentikannya, dan telah menjadi budak suruhan kepada komplot mereka. 
Agensi-agensi ini telah mencerobohi bidang-bidang yang bukan merupakan tanggungjawab mereka. Kerana mereka memiliki pendirian yang angkuh, mereka telah secara tidak sengaja mencipta sebuah pergerakan penentangan, dan ini telah membimbangkan mereka.
Tiba-tiba mereka melihat kebangkitan umat Islam yang bijak dan berfikir, yang mencabar dogma mereka. Kerana ia tidak memiliki kekuatan minda dan tidak dapat menangkis pergerakan ini, satu-satunya jalan keluar yang mereka tahu adalah untuk mengharamkan mana-mana organisasi yang dikaitkan dengan kumpulan yang semakin berpengaruh ini.
Fatwa-fatwa telah dikeluarkan bagi mewajarkan tindakan mereka. Najib hanya mampu melihat dan tidak berdaya untuk membendung gejala ini.
Agensi-agensi ini telah menyekat kebebasan berfikir, hak asasi manusia dan kebebasan individu.
Mereka buta dan tidak boleh melihat. Ini adalah suatu trend yang membimbangkan di negara ini.
Pertubuhan-pertubuhan dan agensi-agensi ini perlu menumpukan kepada tugas-tugas asal mereka dan tidak dibenarkan berbuat sesuka hati.
Tindakan mereka telah mencipta perpecahan dan rasa takut bahawa adanya unsur-unsur yang mengancam kewujudan dan amalan agama mereka.
Tidak cukup dengan itu, mereka juga mula mencari salah dengan hampir kesemua perkara yang melibatkan kehidupan sehari-hari umat Islam. Mereka meneliti apa yang umat Islam perlu minum dan makan, apa yang dipakai dan bagaimana untuk bertindak. Oleh itu, kehendak dan kemahuan umat Islam di negara ini dikongkong.
Umat Islam mengetahui yang semua penganut agama itu berkomunikasi secara langsung dengan Tuhan, dan bukannya melalui pihak ketiga. Tetapi kepercayaan itu sudah diketepikan.
Mereka juga cuba menyekat amalan-amalan orang bukan Islam yang dilindungi perlembagaan.
Mereka tidak melaksanakan apa-apa yang positif dan produktif di semua.
Tetapi kerajaan Umno-Baru hanya menutup mata dan telinga mereka terhadap semua perkembangan negatif yang boleh menjejaskan perpaduan negara.
Ahmad Mustapha Hassan merupakan bekas setiausaha akhbar perdana menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein. Beliau juga penulis buku berjudul, "The Unmaking of Malaysia"

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa