Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, November 23, 2014

Penghidap Buasir Bolehlah Mencuba

Siput gondang penawar buasir
WARTAWAN SINAR HARIAN 23 November 2014

BENTONG - Mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa siput gondang bukan sahaja enak dimakan malah turut menjadi penawar buasir.

Seorang peniaga, Nordiana Shahbuddin, 33, berkata, siput ini mendapat permintaan tinggi di pasaran kerana rasanya yang enak dan berkhasiat.

Menurutnya, namun begitu, kebelakangan ini siput semakin sukar diperoleh di pasaran kerana tidak ramai dalam kalangan peniaga yang mencarinya.

“Ia bergantung kepada peniaga itu sendiri, macam kami orang kampung, kami akan pergi ke anak-anak sungai untuk mencarinya.

“Walaupun tidak semua orang tahu cara untuk makan siput ini, tapi masih ada segelintir yang tahu akan khasiatnya lalu mencari siput ini untuk tujuan perubatan,” katanya.

Nordiana berkata, siput gondang sememangnya dikenali masyarakat kampung sebagai ubat tradisional untuk buasir sejak dahulu lagi.

“Rasanya seakan-akan pedal ayam, namun lebih enak dan kebiasaannya ia dimasak gulai lemak cili api atau goreng berlada.

“Namun untuk mengubati buasir, siput ini kebiasaannya dibakar terlebih dahulu, kemudian dimakan begitu sahaja,” katanya.

Katanya, siput yang lebih mudah diperoleh terutama ketika musim tengkujuh ini menjadi sumber rezeki buatnya untuk menyara keluarga.

“Saya jual siput gondang pada harga RM5 sepinggan di Pasar Awam Bentong yang dibuka setiap hari kecuali Isnin.

“Inilah sumber pendapatan harian saya selain turut menjual produk kampung lain seperti kijing dan sayuran kampung,” katanya.

Nordiana menunjukkan isi siput gondang untuk merawat buasir.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa