Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, September 20, 2017

Siti Kasim beri 48 jam kepada PAS untuk minta maaf

  | September 19, 2017
Siti mahu PAS memaparkan permohonan maaf pada muka depan laman sesawang Harakah Daily selama 7 hari kerana 'pembohongan yang disebarkan kepada orang ramai mengenai catatan korban'.
PETALING JAYA: PAS diberi tempoh 48 jam untuk minta maaf kepada aktivis Siti Kasim atau tindakan undang-undang akan diambil terhadapnya.
“Apabila mereka buat tuduhan terbuka terhadap seorang individu dan seorang wanita seperti saya berkenaan perkara agama ia boleh membahayakan keselamatan saya kerana hari ini ada ramai pelampau yang sedia bertindak ganas terhadap orang yang mereka tidak setuju,” kata Siti Kasim kepada FMT.
“Orang yang buat tuduhan tidak berasas harus dipertanggungjawabkan atas tindakan mereka itu.”
Dalam keratan surat peguam yang dimuatnaik di Facebook, PAS dituntut supaya memohon maaf kepada Siti Kasim dengan memaparkan permohonan maaf pada muka depan laman sesawang Harakah Daily selama 7 hari, dan pada kepala halaman artikel yang dipertikaikan itu, yang perlu dikeluarkan dari penerbitan mereka selepas 24 jam, termasuk versi arkib halaman terbabit.
PAS juga diminta berjanji untuk tidak menyiarkan sebarang kata-kata memfitnah terhadap Siti Kasim, dan membayar ganti rugi kerana mencederakan nama baik aktivis itu.
“Perhatikan ruang ini. Saman saya terhadap PAS dan alat sebaran mereka kerana pembohongan yang disebarkan kepada orang ramai mengenai catatan korban,” kata Siti Kasim di Facebook hari ini.
Surat peguam bertarikh 18 September itu dihantar kepada Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan editor Harakah Daily. Muatnaik di Facebook itu bagaimanapun tidak mendedahkan tajuk artikel yang menjadi pertikaian itu.
Namun sebelum ini Siti Kasim pernah membidas Wanita PAS kerana tidak memeriksa fakta sebenar berhubung catatannya mengenai upacara korban Aidiladha sebelum menyerangnya.
Ketua Wanita PAS Kedah Siti Ashah Ghazali sebelum itu menggesa Siti Kasim “jangan mengeluarkan kenyataan mengheret kesesatan kepada orang lain” kalau pun tidak mempercayai Al-Quran.
Siti Ashah dilaporkan berkata Siti Kasim membawa kerosakan aqidah, celupar, biadap dan menghina nabi dengan memberi gambaran nabi seorang pembohong.
Tidak lama kemudian Dewan Pemuda PAS dan beberapa wakil PAS kawasan dilaporkan membuat 7 laporan polis terhadap Siti Kasim, mendakwa aktivis itu memuat naik kenyataan yang menyimpang dan menyesatkan mengenai ibadah korban.
Siti Kasim menganggap ahli PAS yang menyerangnya sebagai “dungu” dan gagal memahami maksud sebenar catatan itu.
Siti Kasim dalam catatan Facebook 1 September lalu menyentuh mengenai ribuan haiwan yang disembelih atas nama Tuhan sempena Aidiladha dan berkata korban bukan salah satu rukum Islam.
Beliau berkata Quran tidak menyatakan Tuhan memerintahkan Nabi Ibrahim mengorbankan anaknya, dan Al-Quran tidak pernah menyatakan mimpi itu daripada Tuhan.
Siti Kasim dalam catatan itu juga berkata Al-Quran tidak pernah menuntut orang Islam mengorbankan nyawa makhluk lain kerana pengorbanan sebenar ialah menundukkan ego dan menyerah kepada Tuhan.
“Implikasi yang mendasari sikap Islam terhadap acara korban bukanlah penebusan atau mencari keredhaan melalui kematian makhluk lain, tetapi untuk berterima kasih kepada Tuhan di atas rezeki itu dan pengorbanan peribadi melalui perkongsian harta benda dan makanan berharga dengan sesama manusia,” katanya.
Beliau berkata isu mengorbankan haiwan mempunyai konteks dan kewajaran dalam realiti masyarakat yang memerlukan daging untuk terus hidup dalam iklim dan budaya makan tertentu.
“Tetapi bagi kita yang hidup dalam dunia moden, kita harus mempersoalkan dengan serius amalan yang bukan sahaja telah hilang maknanya (dalam keadaan kita sekarang), tetapi juga menyumbang kepada pertumpahan darah yang tidak diperlukan dan kemusnahan alam sekitar.”
Beliau berkata bagi mereka yang perlukan daging untuk terus hidup, biarlah penyembelihan haiwan dilakukan dengan rendah diri dan menghormati nyawa yang terpaksa diambil, “dengan menunjukkan belas kasihan dan perikemanusiaan dalam keadaan yang dikesali itu”.
“Bagaimanapun, bagi kita yang tidak perlu lagi membunuh untuk terus hidup, marilah kita tidak lagi berbuat demikian semata-mata untuk memuaskan keinginan yang rakus yang terhasil daripada nafsu,” katanya.

1 comment:

  1. Kekecelaruan yg ditimbulkan oleh pas akan melahirkan lebih banyak siti Kasim... That your mistake tak rasa bersalahke terhadap ulama terdahulu.. Bukan ulama Arab tapi melayu ulama melayu yang faham melayu dan politics sekitarnya.. Aduaii I pray you my lord save malaysia

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa