Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, September 20, 2017

Ubah wang haram: Mahkamah Kanada bicara syarikat berkaitan Taib Mahmud

Mahkamah Kanada bicara kes ubah wang haram syarikat berkaitan Taib Mahmud
TMI - Dikemaskini 27 minit yang lalu · Diterbitkan pada 20 Sep 2017 2:50PM · 
NGO Switzerland mendakwa keluarga Gabenor Sarawak Taib Mahmud menyalurkan jutaan ringgit kepada Sakto Corporation. – Gambar fail The Malaysian Insight, 20 September, 2017.

MAHKAMAH Tinggi Ontario di Kanada memutuskan kes pengubahan wang haram terhadap syarikat kumpulan hartanah yang dikaitkan dengan Gabenor Sarawak Taib Mahmud akan dibicarakan secara terbuka, kata Bruno Manser Fund (BMF) hari ini.

Pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) Switzerland itu mengambil tindakan undang-undang terhadap Royal Bank of Canada, Bank Toronto-Dominion, Manulife Financial Corporation dan Deloitte & Touche untuk mendapatkan rekod kewangan daripada Sakto Corporation yang berpusat di Ottawa, yang ditubuhkan pada 1983 oleh Jamilah Taib Murray, dengan hadiah daripada bapanya sebagai permulaan modal.

Kumpulan ini mahukan perintah mahkamah yang akan memaksa pihak bank dan juruaudit mendedahkan maklumat dan rekod pemilikan benefisial untuk menunjukkan aliran dana dari Malaysia kepada syarikat Kanada milik keluarga Taib itu.

Di bawah undang-undang Kanada, syarikat swasta tidak perlu mendedahkan pemegang saham mereka secara terbuka.

BMF berkata tidak pernah ada perintah sedemikian – perintah Norwich Pharmacal – diberikan kepada plaintif yang ingin memulakan pendakwaan jenayah.

Dalam video YouTube yang dimuat naik semalam, pengarah BMF, Lukas Straumann menjelaskan tindakan undang-undang organisasi di Kanada itu terhadap keluarga Taib, yang digambarkannya sebagai "sangat berkuasa, sangat kaya dan sangat korup".

Taib adalah gabenor Sarawak dan pernah menjadi ketua menteri selama lebih 30 tahun.

"Jamilah, berusia 23 tahun, memulakan perniagaan jutaan dolar dengan wang daripada ayahnya yang dikatakan didapati secara sah. Kami berkata ia diperoleh melalui rasuah, wang yang dicuri," kata Lukas dalam video berdurasi kurang dua minit.

"Kami telah menyaman tiga bank di Kanada, kami mahu rekod bank Sakto, syarikat Jamilah, diberikan kepada kami kerana kami sedang mempertimbangkan untuk melakukan pendakwaan swasta.

"Tiada pendakwa raya memburu syarikat itu kerana dakwaan pengubahan wang haram, jadi sebagai organisasi swasta, kita perlu melakukannya," katanya. – 20 September, 2017.

* Heran tu dari mana dia dapat RMjuta, juta, juta tu?

1 comment:

  1. Receba sem ônus no seu email este e também-book fantástico.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa