Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, March 13, 2014

MH370: Beri kami fakta kebenaran, khabar angin akan berhenti

Dikemaskini 06:12PM Mac 12 2014 - Viktor Wong
KOMEN: Insiden pesawat penerbangan MAS MH370 masih kekal misteri lebih daripada empat hari selepas ia hilang dalam perjalanan ke Beijing dari Kuala Lumpur. Ahli-ahli keluarga daripada 239 penumpang di atas kapal pesawat jet yang hilang hanya boleh mendoakan yang terbaik dan bersedia untuk yang terburuk. 

Pada pendapat saya, cara krisis yang dikendalikan oleh pihak berkuasa telah meninggalkan banyak kesan yang tidak diinginkan. Ia tidak membantu sama sekali dalam mengurangkan penderitaan dan kesusahan yang dilalui ahli-ahli keluarga penumpang.

Walaupun ia  meyakinkan bahawa pelbagai agensi-agensi multinasional telah digerakkan dalam operasi mencari dan menyelamat, tiada sebarang maklumat konkrit dan fakta kebenaran yang datang daripada kerajaan persekutuan. 

Sehingga kini, ahli-ahli keluarga masih berada dalam kegelapan, jadi untuk bercakap, walaupun banyak taklimat yang diadakan kepada mereka. Pada taklimat dan sidang akhbar sejak Sabtu lalu, pihak berkuasa seolah menyangkal maklumat dan mengeluarkan mesej mengelirukan. "Kepakaran" mereka dalam menganjurkan pelbagai rancangan TV dan program menonjolkan kecekapan teknikal pesawat, dedikasi juruterbang dan mendapat pendapat teknikal dari pelbagai jenis pakar.

Apakah tujuan semua program-program ini dan propaganda? Apakah usaha-usaha sedemikian rupa akan dapat membantu meringankan kesakitan daripada keluarga yang terjejas? Atau adakah mereka akan merasa lebih gembira dan bahagia selepas menonton program-program ini?.

Ayuhlah! Tolong jangan buat spekulasi kesan daripada insiden ini. Ini adalah krisis yang bersempadan dengan tragedi. Kami masih tidak tahu nasib 239 penumpang di atas kapal.
Mengapa menyalahkan keluarga yang terjejas dan orang ramai untuk beralih perhatian mereka kepada agensi-agensi berita asing, khabar angin atau spekulasi? 

Keadaan seperti itu tidak akan berlaku jika kerajaan tidak melakukan sesuatu yang cukup dalam mengeluarkan maklumat yang betul dan mencukupi kepada rakyat. Pertama, ia bertanya kepada keluarga untuk berkumpul di beberapa tempat bersedia dengan pasport mereka untuk menaiki penerbangan ke destinasi yang tidak diketahui. Ia kemudian ditangguhkan dengan rancangan-rancangan banyak kali tanpa apa-apa penjelasan yang betul.
Mengapa merawat keluarga-keluarga ini seperti mereka berada dalam "medan bola sepak". Mereka tidak tidur dan makan dengan baik dan merasa sangat kecewa. 

Kesabaran mereka semakin lama semakin menipis. Mereka bersedia untuk mendengar apa-apa berita perkembangan positif, asalkan maklumat itu adalah benar. Mereka mahu bukti dan fakta serta komitmen daripada kerajaan dan MAS berhubung apa jenis bantuan yang mereka boleh dapatkan dalam senario paling buruk atau sebaik yang mungkin.


Bolehkah kerajaan dan syarikat penerbangan MAS memberi jaminan semua keluarga-keluarga ini dengan  komitmen penting? Masalah di sini adalah bahawa mereka bukan komited sangat. Tidak ada gunanya untuk menteri-menteri dan isteri-isteri mereka datang berduyun-duyun melawat ahli keluarga, bertanya soalan dan memberi kata-kata simpati. 

Jeneral tentera dan pegawai tertinggi kerajaan lain-lain juga tidak banyak membantu dari kenyataan mereka yang lemah dan kadang-kadang mengelirukan. Kami mahu fakta dan angka mengenai penemuan anda setakat ini, bukan hanya cerita berbalik.


Agensi-agensi berita asing dan portal berita dalam talian seolah-olah menjadi lebih awal daripada kerajaan dalam laporan mereka. Beberapa laporan dan bahan bukti yang dikemukakan oleh misi petugas asing mencari dan menyelamat tidak disahkan dengan betul tetapi sebaliknya terus ditolak mentah-mentah.

Keluarga-keluarga yang terjejas telah cuba yang terbaik untuk mendapatkan maklumat daripada pihak berkuasa semasa pelbagai taklimat diberikan tetapi ramai dalam kalangan mereka dibiarkan kecewa dan sugul. Seorang ahli keluarga, yang muncul emosi dan marah, tiba-tiba telah disekat oleh pegawai-pegawai apabila beliau terus mempersoalkan menteri. Malah, ramai ahli keluarga semakin bosan dan mula pulang ke rumah.

Kerajaan dan MAS tidak hanya boleh menyalahkan kekecewaan keluarga-keluarga ini pada khabar angin beredar di sekitar. Polis juga tidak perlu mengeluarkan apa-apa amaran atau ancaman mengenai khabar angin yang telah beredar khususnya di laman media sosial. Pihak berkuasa sendiri sepatutnya dipersalahkan kerana kekurangan memberikan komitmen dan ketelusan dalam menyampaikan maklumat kepada keluarga yang terjejas.

Di sini maksud saya yang sebenarnya adalah berikan cerita  fakta kebenaran dan khabar angin akan berhenti.

Viktor Wong, seorang kolumnis theantdaily, mempunyai seorang saudara di atas pesawat MH370. Beliau telah menghadiri beberapa taklimat diadakan untuk ahli keluarga yang terjejas di Hotel Everly di Putrajaya

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa