Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, December 5, 2014

Edisi Sakit Hati: Skandal PKFZ RM12.5b Tiada Siapa Dipertanggungjawabkan!

Doreen Leong05:30PM Dis 04 2014

PELABUHAN KLANG: Lima tahun selepas skandal kewangan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) berlaku, tiada siapa yang telah disabitkan atas kesalahan. Setaka ini, Cuma enam orang telah didakwa, dua daripada mereka telah dibebaskan dan empat kes itu belum selesai.
Baru-baru ini, terdapat berita yang mengejutkan kemungkinan Lembaga Pelabuhan Klang (LPK) akan menarik balik saman RM720 juta terhadap kontraktor Kuala Dimensi Sdn Bhd (KDSB) bertanggungjawab untuk projek PKFZ. Laporan itu menimbulkan kemarahan orang ramai.
Sudah pasti pihak defendan terlepas begitu sahaja tanpa menghadapi perbicaraan tetapi timbul persoalanan tentang bagaimana PKA akan mendapatkan semula wang tersebut. Siapakah yang akan dipertanggungjawabkan ? Adakah pihak berkuasa benar-benar serius untuk membawa pesalah-pesalah yang terlibat dalam skandal PKFZ ke muka pengadilan?
Umum mempercayai kepada kebenaran di sebalik skandal PKFZ akan mungkin kes itu akan senyap begitu sahaja. "Saya tidak nampak apa-apa perubahan (dalam kemelut PKFZ) di bawah kerajaan sedia ada," kata bekas Pengerusi LPK Datuk Lee Hwa Beng memberitahu FocusM.
Dilaporkan bahawa lembaga LPK itu mempunyai satu mesyuarat khas di Putrajaya pada 21 November lalu, sebulat suara bersetuju untuk menggugurkan saman itu. Walau bagaimanapun, keputusan muktamad untuk menarik balik saman itu adalah tertakluk kepada penyelesaian dari segi dengan KDSB, termasuk pemberhentian saman fitnah KDSB terhadap LPK dan PricewaterhouseCoopers Advisory Services Sdn Bhd (PwC) ke atas laporan kontroversi oleh PwC berhubung dengan skandal PKFZ.
KDSB telah seterusnya juga memfailkan saman terhadap LPK dan beberapa individu lain, termasuk Tan Sri Ong Tee Keat dan Hwa Beng dakwan mengenai penyalahgunaan jawatan awam.
Langkah PKA untuk menarik balik saman kes yang paling besar antara keempat-empat saman yang difailkan itu telah dengan mengambil kira RM12.5 bil skandal PKFZ mengundang kemarahan orang ramai.
Keputusan itu diambil hanya dua bulan selepas Tan Sri Kong Cho Ha dilantik sebagai Pengerusi Lembaga Pelabuhan Klang.
Cho Ha telah dikritik kerana enggan mengulas lagi dalam isu PKFZ itu apabila beliau mengambil alih dari Tee Kiat sebagai Menteri Pengangkutan pada tahun 2010. badan berkanun adalah di bawah bidang kuasa Kementerian Pengangkutan.
FocusM telah belajar bahawa lembaga PKA telah membincangkan saman terhadap KDSB tahun lepas berikutan pembebasan bekas Menteri Pengangkutan Tun Dr Ling Liong Sik daripada tuduhan rasuah oleh Mahkamah Tinggi pada Oktober tahun lepas.
Satu sumber biasa dengan kes itu berkata: "Selepas keputusan itu dalam kes Ling pada tahun lepas, lembaga LPK diminta pihak peguam Skrine & Co untuk pendapat mengenai saman terhadap KDSB. Peguam-peguam menyimpulkan kes itu sangat lemah, kerana beberapa orang saksi penting yang memberi keterangan dalam perbicaraan Liong Sik adalah sama (seperti dalam saman terhadap KDSB).
"LPK juga meminta Peguam Negara dan Kementerian Pengangkutan untuk nasihat mereka tetapi diberitahu untuk membuat keputusan sendiri sama ada untuk menarik balik saman itu atau terus. Lembaga LPK telah ditolak untuk membuat keputusan sebagai tarikh perbicaraan mahkamah untuk kes ini telah ditetapkan selama 18 November lalu, " kata sumber itu.
Sumber itu menambah peguam LPK pergi ke mahkamah pada 18 November lalu hingga mendapatkan lanjutan masa kerana ada kemungkinan kes itu boleh ditarik balik.
Pada 21 November lalu, peguam LPK pergi ke mahkamah sekali lagi untuk mendapatkan lanjutan masa sebagai PKA telah memuktamadkan rundingan dengan KDSB mengenai terma penyelesaian. Ia mempunyai tempoh sehingga 2 Disember lalu secara rasmi menarik balik saman itu.
Menurut PricewaterhouseCoopers (PwC), yang menjalankan audit khas projek PKFZ pada tahun 2008, kos asal yang dianggarkan bagi projek PKFZ yang pada tahun 2001 adalah RM1.96 bil; tetapi kos meningkat kepada RM3.52 bil pada 31 Disember 2008. Kos faedah ke atas bayaran tertangguh kepada KDSB berjumlah RM1.42 bil, menjadikan jumlah keseluruhan kos projek kepada RM4.94 bil.
Laporan PwC, yang dikeluarkan pada tahun 2009, menyatakan bahawa PKA tidak mampu membiayai obligasinya kepada KDSB dari sumber sendiri apabila pembayaran pertama adalah disebabkan pada tahun 2007, dan terpaksa mendapatkan pinjaman mudah 20 tahun sebanyak RM4.63 bil daripada Kementerian Kewangan . Pinjaman ini dikenakan kos faedah tambahan sebanyak RM2.51 bil, mengakibatkan jumlah kos sebanyak RM7.45 bil.
PwC juga menasihatkan LPK untuk menyusun semula pinjaman Kementerian Kewangan untuk mengelakkan lalai potensi pada tahun 2012.
Dalam majlis itu, PKA gagal memenuhi ansuran pinjaman Kementerian Kewangan. Faedah atas pinjaman yang akan meningkatkan jumlah yang terhutang kepada lebih daripada RM12.5 bil, menurut PwC.
Laporan PwC itu juga menunjukkan bahawa terdapat kekurangan umum pengawasan lembaga pengarah projek. Ia berkata lembaga pengarah PKA itu mempunyai penglibatan yang terhad dalam melaksanakan projek ini sebagai perjanjian utama telah tidak dikemukakan kepada Lembaga Pengarah untuk kelulusan. Perjanjian itu ditandatangani di bawah Meterai Biasa rejim, tanpa kebenaran terlebih dahulu.
Ia menambah bahawa perintah variasi berjumlah RM62.5 juta telah sehingga kini telah diterima oleh pihak pengurusan LPK itu tanpa merujuk kepada lembaga.
PwC juga melaporkan bahawa beberapa pemeriksaan dan pemantauan diabaikan. Sebagai contoh, perjanjian tidak ditapis oleh AG walaupun jumlah peruntukan yang terlibat dan kurangnya pengalaman PKA dalam projek seperti ini. Ia menambah bahawa surat sokongan, yang boleh ditafsirkan sebagai jaminan, dikeluarkan oleh menteri pengangkutan tanpa kelulusan Kementerian Kewangan.

5 comments:

  1. Aduhai Malaysia negara ku tercinta rasuah bagaikan hidangan paling istimewa..

    ReplyDelete
  2. MAKAMAH MALAYSIA MAKAMAH KANDANG BABI.HAKIM Hakim PERASUAH DAN JADI SUNDAL BOLONG KEPADA ORANG POLITIK.BUKAN PKFZ SAJA KES AL TANTUYA,KES LEMBU,KES CINCIN,KES SABRANI,KES TMBLAN PGARAH KASTAM,ZIANA ZAIN DAN BANYAK LAGI YANG HENDAK DISEBUT TAk cukup mulut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hakim boleh dibeli, ada yg pernah jadi speaker dewan parlimen. Balbir Kaur sehingga kini terus lenyap beritanya. Kes pembunuhan isteri kedua kerabat diraja satu negeri antah berantah dulu, isteri pertama yg sepatutnya jadi suspek ditukar kpd saksi pendakwa pula.

      Delete
  3. Ha ha ha ha ha

    Orang orang Bahalol buat duit sensng hidup kaya raya , Rakyat jadi benggap.

    1Bahalol bah

    ReplyDelete
  4. dah jadi kebiasaan di malangsia. jika yg terlibat swsuatu kesalahan org politik BN, tiada sabit kesalahan. lihat rci sabah, pkfz, nfc dll. jika kononnya yg terlibat org politik pembangkang tak sabar2 nak sabit kesalahan. kita ni bukan buta dan banggang mcm penyokong umno/bn

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa