Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, September 18, 2015

Bersih 4: Dr. MAZA pula disiasat

Mufti Perlis disiasat kerana menghasut berhubung posting menjelang Bersih 4
Jumaat, 18 September 2015 11:09
Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin disiasat polis mengikut Akta Hasutan berhubung satu postingnya di laman sosial Facebook menjelang perhimpunan Bersih 4 pada 29 Ogos lalu.
Dalam status yang dimuat naik pada 8.00 malam sehari sebelum himpunan selama 34 jam itu, mufti Perlis menggambarkan mereka yang bangkit menentang si zalim sebagai wira.
"Sesiapa yang bangkit menentang si zalim yang kuat ataupun pengkhianat yang berkuasa maka dia pastinya seorang wira.
“Memalukan bagi sesebuah masyarakat ataupun pihak jika tiada wira lelaki yang muncul, sebaliknya hanya wanita yang berani tampil bersuara dan bertindak,” tulis Asri.
Beliau turut memuji pejuang dari Argentina yang membantu membebaskan Cuba daripada kediktatoran, Ernesto Che Guevara.
"Mengiktiraf keperwiraan seseorang pejuang bukan semestinya kita menyokong ataupun bersetuju dengan semua pegangannya.
"Kita mungkin tidak setuju dengan 'sosialism' Che Guevara namun kita perlu akur dia pejuang yang handal dan ada nilai positif yang patut dipuji pada dirinya," katanya seperti dipetik dari laman Facebooknya.
Katanya, tidak salah sekiranya agamawan mengiktiraf kebaikan perjuangan dan mempelajari strategi yang mereka lalui.
"Tidaklah salah untuk kita mengiktiraf kebaikan perjuangan dan menyertainya jika ternyata ia satu kebaikan," katanya dipercayai merujuk kepada himpunan Bersih 4.
Polis mengesahkan mereka sudah membuka kertas siasatan awal apabila 2 pegawai polis dari Bukit Aman merakamkan kenyataan wartawan awal minggu ini yang menulis laporan berhubung posting mufti itu di Facebook.
Perhimpunan Bersih 4 selama 34 jam itu antara lain untuk menyokong undi tidak percaya terhadap Datuk Seri Najib Razak yang kini berdepan dengan skandal kewangan.
Perhimpunan itu juga menuntut reformasi seperti pilihan raya bersih, kerajaan bebas rasuah, hak untuk berhimpun, menguatkan demokrasi berparlimen dan menyelamatkan ekonomi.
Walaupun Putrajaya mengharamkan baju T kuning tertera tulisan Bersih 4, tetapi puluhan ribu membanjiri Kuala Lumpur dan memakainya.
Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga muncul 2 hari berturut-turut mendesak Najib meletakkan jawatan.
Dr Mahathir, penganjur, aktivis dan ahli politik pembangkang termasuk Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali dan Datuk Ambiga Sreenevasan kini disiasat berhubung kesalahan berkaitan Bersih 4 seperti memakai ‘baju T haram’ dan ucapan mereka.
Bagaimanapun, polis masih belum lagi memanggil Dr Mahathir untuk soal siasat.-TMI

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa