Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, September 12, 2017

Sifat Ujubnya buatkan mereka tak sedar diri......

Alang-alang PAS meniru hujah UMNO, umumkan sahaja walimahnya
Pada 7 September 2017
oleh EDRY FAIZAL
Kenyataan Ketua Pemuda PAS, Muhammad Khalil Abdul Hadi bahawa satu undi untuk HARAPAN bermakna satu undi untuk DAP pastinya membuatkan ramai semakin keliru yang mana satu PAS yang mana satu UMNO.

Strategi memfokuskan serangan ke atas DAP dan memburuk-burukkan DAP dengan mempergunakan isu kaum dan agama tidaklah asing kepada UMNO. Malangnya kini, PAS juga turut bermain propaganda yang sama, mengangkat politik kebudak-budakan dan politik huru-hara. Sehingga sudah sukar membezakan yang mana PAS dan yang mana UMNO.

Sepertinya kini, undi untuk PAS bermakna mengundi untuk meneruskan gaya politik UMNO.

Kristian dan Sekular

Terdesaknya PAS mengikut jejak langkah UMNO menyebabkan mereka mencapai apa saja propaganda yang ada lalu dilambakkan kepada umum. Sehingga meracau mengatakan DAP menggerakan gerakan Kristian untuk mensekularkan negara ini.

Suatu masa dahulu, penceramah-penceramah PAS sendiri yang mengajar bahawa sekular itu bermakna ‘agama suku negara suku’, dalam erti kata lain negara tidak lagi beragama. Nah, sekarang bagaimana pula PAS boleh mengatakan sebuah gerakan agama Kristian mahu mewujudkan sebuah negara tidak bergama seperti mana yang PAS fahami?

Politik menghasut api kebencian antara umat Islam dan Kristian ini merupakan politik kebudak-budakan dan politik huru-hara.

Cita-Cita PAS Indah Khabar Dari Rupa

Muhammad Khalil perlu berhenti menabur janji yang hanya indah khabar dari rupa. Beliau menceritakan tentang mahu mengubah Malaysia supaya menurut kepada ideologi PAS dengan sasaranya memenangi 40 kerusi parlimen. Sesiapa yang waras boleh nampak dengan jelas, sekiranya PAS memenangi 40 kerusi parlimen, mustahil PAS boleh membentuk kerajaan Persekutuan lantas mengubah Malaysia menjadi lebih PAS.

Pencapaian terbaik PAS memenangi 27 kerusi Parlimen adalah melalui pakatan pembangkang manakala pencapaian terburuk PAS pula jika dicermati adalah sewaktu mereka mereka bertanding secara sendirian.

Bagaimanakah Muhammad Khalil membayangkan kemungkinan sedemikian, adakah beliau sebenarnya merasakan 40 kerusi itu mencukupi mengambil kira sekali kerusi yang mungkin dimenangi UMNO lantas membentuk satu gabungan UMNO-PAS?

Jika tidak, maka jelas itu hanya merupakan strategi igauan di siang hari.

PAS dan Sifat Ujub

Kenyataan Muhammad Khalil itu juga memperkukuhkan lagi tanggapan bahawa PAS sememangnya tidak mengerti akan semangat sesebuah pakatan. Dan itulah puncanya mengapa suatu masa dahulu mereka bertindak memutuskan hubungan dengan PKR dan DAP.

Oleh kerana sifat ujub (kagum terhadap diri sendiri) kebanyakan pimpinan PAS, mereka merasakan mereka yang paling kuat, lalu mula bertindak mengikut kepala sendiri sehingga akhirnya berseteru dengan PKR dan DAP.

Jelas selama ini PAS tidak faham bahawa kebanyakan kerusi yang mereka menangi sekarang adalah hasil usaha sebagai satu pakatan pembangkang suatu masa dahulu. Rakyat tidak kira kaum dan agama memberikan undi kepada PAS kerana mereka merasakan pakatan politik yang terbina dahulu merupakan satu pakatan yang terbaik untuk membentuk kerajaan.

Undi diberikan kerana rakyat merasakan bahawa idea yang dibawa semua parti secara gabungan itu adalah apa yang mereka perlukan. Bukannya kerana ideologi khusus mana-mana parti dalam gabungan.

Begitulah juga nanti untuk Pilihanraya ke-14, satu undi untuk HARAPAN merupakan satu undi untuk PPBM (BERSATU), AMANAH, PKR dan DAP, pakatan politik yang benar-benar berpotensi membentuk sebuah kerajaan stabil, progresif dan bersih.

Saya menyeru kepada Muhammad Khalil supaya bermuhasabah dan membuang rasa ujub yang membarah di dalam PAS. Selain berhentilah meniru-niru UMNO, jika sememangnya sudah ada mimpi-mimpi untuk bersanding dengan UMNO, umumkan saja walimahnya!

2 comments:

  1. Kah Kah Kah............ PAS tak pernah meniru UMNO tp dlm Pakatan Harapan Mmg ada yg sebijik UMNO dan DAP. Itu realitinya tp admin sengaja membutakan mata dan membodohkan diri. Apakata kita beri peluang kpd golongan teknokrat utk memerintah sbgmana cadangan PAS dpd asyik beri peluang kpd org sama memerintah spt Madey & Anwar yg Mmg terbukti telah menjahanamkan berbillion2 ringgit wang rakyat! Tak gitu admin putar alam! Oppsss Putrajaya

    ReplyDelete
  2. Ni mamat sudah rosak sama macam nik bedoh

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa