Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, September 19, 2012

Kesiannn...Inilah Risikonya Menjadi Wakil Kerajaan Yang Membela Syaitan!

Warga Libya yang cuba selamatkan Duta AS

Asharq-e terjemahan Mohamad Yahya,19 Sep 2012
KAHERAH: Duta Chris Stevens masih bernafas apabila warga Libya menjumpai beliau di dalam sebuah bilik di Konsulat Amerika di Benghazi, Libya.

(Duta Amerika masih hidup ketika cuba diselamatkan oleh rakyat Libya selepas serangan ke atasnya)

Mereka memberi galakan, "Hidup, hidup" dan "Allah Maha Besar" apabila mendapati beliau masih bernafas dan kemudian cuba untuk menyelamatkan beliau selepas serangan maut minggu lalu di bandar timur Libya, sekumpulan saksi memberitahu The Associated Press Isnin lalu.

Fahd al-Bakoush, juruvideo bebas, adalah antara orang awam Libya yang merayau bebas di dalam konsulat selepas sekumpulan lelaki bersenjata dan penunjuk perasaan mengamuk di situ Selasa lalu. Al-Bakoush berkata dia mendengar seseorang memanggil-manggil bahawa dia tersadung satu mayat.

Sekumpulan orang berkumpul sambil beberapa lelaki menarik orang yang seolah-olah tidak bernyawa dari bilik tersebut. Mereka melihat orang tersebut masih hidup dan warganegara asing, dan tiada siapa yang tahu siapa orang tersebut, kata al-Bakoush.

Orang itu masih bernafas dan kelopak matanya berkedip-kedip, kata a-Bakioush. "Dia masih hidup,Tidak syak lagi. Mukanya telah dihitamkan dan dia seperti orang lumpuh."

Video yang diambil oleh al-Bakoush dan diposkan di YouTube menunjukkan Stevens sedang dibawa keluar bilik gelap melalui tingkap oleh orang ramai. "Bawa dia keluar," jerit orang ramai. "Beri laluan, beri laluan!"

"Hidup, Hidup!" datang teriakan lain, kemudian sorakan "Allah Maha Besar."

Adegan seterusnya menunjukkan Stevens berbaring di atas lantai jubin, dengan seorang lelaki menyentuh lehernya untuk memeriksa nadi beliau.

Video itu disahkan tulen  kerana muka Stevens dapat dilihat dengan jelas dan dia memakai baju putih yang sama yang dilihat dalam gambar yang turut disahkan tulen yang menunjukkan dia dibawa di atas bahu orang lain.

Dua rakan al-Bakoush yang turut menyaksikan kejadian tersebut mengesahkan bahawa al Bakoush telah mengambil rakaman itu.

Stevens dan tiga rakyat Amerika lain telah terbunuh dalam serangan ke atas konsulat Amerika Syarikat, sebahagian daripada gelombang serangan ke atas misi diplomatik AS di negara-negara Islam kerana membantah filem yang dibuat di Amerika Syarikat yang menghina Nabi Muhammad.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa