Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, December 17, 2016

Khutbah Jumaat yang bernas dari Asyraf Wajdi

Agong tunai solat Jumaat di Masjid Negara
16 DISEMBER 2016
Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V (tiga, kanan) berkenan hadir ke Masjid Negara hari ini, bagi menunaikan solat Jumaat. - Foto Bernama

KUALA LUMPUR - Sultan Muhammad V yang baharu melafaz sumpah sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 Selasa lalu, hari ini berangkat menunaikan solat Jumaat di Masjid Negara.

Ia diimamkan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki yang turut bertindak sebagai khatib.

Turut menyertai Sultan Muhammad V menunaikan solat di situ ialah Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed serta kira-kira 10,000 jemaah yang lain.

Ketika menyampaikan khutbah khas bertajuk 'Yang di-Pertuan Agong: Tonggak Kedaulatan Islam', Asyraf Wajdi berkata institusi raja di negara ini mendapat tempat istimewa dalam strata masyarakat kerana ia menjadi tonggak kepada keadilan dan kestabilan hidup rakyat.

Raja, katanya, diumpamakan sebagai ‘pohon’ yang memayungi rakyat dengan cara memimpin, melindungi dan menjaga kebajikan mereka.

"Rakyat pula disamakan dengan ‘akar’ yang bertanggungjawab menumpahkan taat setia kepada raja dan tidak sesekali menderhaka selama mana mereka taat kepada Allah dan Rasul-Nya," katanya.

Asyraf Wajdi berkata, keunikan sistem pemerintahan raja berperlembagaan yang diamalkan menjadi tonggak kepada kekuatan dan perpaduan ummah di negara ini.

Malah, menurutnya, struktur kepimpinan negara dalam keadaan stabil dan jauh lebih baik daripada sesetengah negara umat Islam lain yang sentiasa bergolak dan sebahagiannya huru-hara.

"Raja berperlembagaan bukan saja menjadi lambang sebuah negara berdaulat, bebas dan merdeka tetapi ia juga lambang perpaduan rakyat berbilang kaum," katanya.

Dalam khutbahnya, Asyraf Wajdi turut melahirkan keyakinan terhadap pelantikan Sultan Muhammad V sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 dan sebagai Ketua Negara dan agama untuk terus memperjuang kedaulatan agama Islam.

Institusi raja juga, kata Asyraf Wajdi, adalah sumber kekuatan rakyat dan tempat rakyat mencari perlindungan, keadilan serta memberikan kecintaan dan taat setia.

"Marilah kita bersatu padu mendokong dan menjunjung institusi raja berperlembagaan serta memainkan peranan dalam agenda perpaduan.

"Tanamkanlah di dalam jiwa kita rasa tanggungjawab untuk memberikan taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada baginda sebagai pemerintah negara.

"Marilah kita merafak sembah, menjunjung kasih taat setia kepada baginda sepanjang takhta pemerintahan. Semoga Ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda dikurniakan taufik dan hidayah serta kekuatan untuk meneruskan pemerintahan," katanya.

 Sultan Muhammad V, 47, menggantikan Sultan Kedah Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah yang tamat tempoh pemerintahan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-14 pada Isnin lalu. - Bernama

3 comments:

  1. sejak blog ne di'warning' oleh kerajaan..aku mula menyampah nak baca..ko dah kena ugut atau dirasuah

    ReplyDelete
  2. Anon 5:47 PM

    Saya tak pernah dapat warning atau apa, dan saya marah dan tak kisah pun sekiranya dah ada yang menyampah.

    Cuma saya nak sdr. cuba buka minda sikit, jangan terlalu terikat dengan kepartian bila berhadapan dengan isi kebaikan. Lupakan siapa Wajdi dan partinya. cuba tengok apa yang cuba disampaikan.

    ReplyDelete
  3. Maksud saya, saya tak marah pun.

    Memang blog ini sudah di sekat SKMM bila si Salleh di situ. Sebelum ni tidak ada masalah pun. Blog ini disekat bersama TMI. Nasiblah bila si pembodek tegar di tugaskan jaga berita dan isi di atas talian

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa