Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Saturday, December 31, 2016

6 Pegawai terlibat dalam siasatan SRC dipindahkan dan Amanah tuntut penjelasan

6 pegawai SPRM terlibat dalam siasatan SRC dipindahkan
mk - Hari ini, 10:48 pagi
Enam pegawai kanan di Bahagian Operasi Khas (BOK) Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang terlibat secara langsung dalam siasatan terhadap SRC International, telah dipindahkan.

Difahamkan enam pegawai berkenaan dalam pasukan penyiasat itu, termasuk timbalan ketua bahagian itu, Tan Kang Sai.

BOK ditubuhkan pada 2010 untuk mengendalikan kes-kes berprofil tinggi serta kes-kes yang melibatkan rasuah lebih RM1 juta.

Dua pegawai dari pasukan itu telah dipindahkan pada bulan Oktober, manakala selebihnya, termasuk Tan, dipindahkan bulan ini. Kekosongan jawatan mereka yang dipindahkan dari unit khas itu, tidak diisi.

Difahamkan empat daripada mereka telah dipindahkan ke bahagian siasatan SPRM, manakala yang lain dipindahkan ke SPRM negeri dan agensi-agensi kerajaan yang lain.

AMANAH tuntut penjelasan SPRM laporan dakwa BOK dikecilkan
mk - Hari ini, 12:44 tengahari
  
Parti Amanah Negara (AMANAH) meminta penjelasan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung laporan yang mendakwa Bahagian Operasi Khas (BOK) - yang mengendalikan kes-kes berprofil tinggi termasuk skandal 1MDB - telah dikecilkan.

Timbalan Presiden AMANAH, Salahuddin Ayub menggesa satu kenyataan rasmi dari suruhanjaya itu untuk menjelaskan mengapa bahagian ini dilaporkan telah dikecilkan.

Sedangkan, katanya dalam satu kenyataan, keperluan untuk ianya diperkasakan sangat mendesak mutakhir ini, dengan pendedahan perkembangan dan penemuan baru mengenai skandal 1MDB yang menuntut siasatan kes itu dibuka semula.

Malaysiakini yang memetik sumber yang biasa dengan perkembangan itu, telah melaporkan bahawa bahagian yang bertanggungjawab menyiasat beberapa besar sebelum ini dikatakan sedang dikecilkan atau berdepan dengan penyusunan semula.

Bahagian tersebut ditubuhkan kurang daripada lima tahun lalu untuk menyiasat kes-kes berprofil tinggi yang melibatkan ahli-ahli politik, atau rasuah yang melibatkan jumlah lebih RM1 juta.

Ia tidak diketahui sama ada langkah yang dikatakan itu, telah dipersetujui atau disokong oleh Ketua Pesuruhjaya baru SPRM, Datuk Dzulkifli Ahmad, kata sumber itu.

Antara kes disiasat bahagian itu termasuk SRC International Sdn Bhd, bekas anak syarikat 1MDB yang kini di bawah Kementerian Kewangan.

Kes-kes lain yang dalam siasatannya ialah pembelian hartanah hotel oleh Felda di London dan kes rasuah infrastruktur air di Sabah.

Sementara itu, Salahuddin berkata AMANAH "kecewa teramat sangat" jika laporan berkenaan pengecilan BOK itu benar.

"Diharapkan Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baru, Datuk Dzulkifli Ahmad dapat menjelaskan perkara ini bagi memastikan badan ini terus dilihat berwibawa dan berintegriti dalam menjalankan tanggungjawab mereka kepada negara," katanya.

Malaysiakini telah menghubungi SPRM, termasuk Dzulkifli bagi mendapatkan komen mengenai perkara itu tetapi masih belum menerima respons.

Tahun lepas, SPRM dilaporkan telah menyoal Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak selama dua jam setengah berkaitan RM42 juta wang SRC dan 'derma' RM2.6 bilion ke dalam akaun bank peribadinya.


Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali, bagaimanapun, membersihkan Najib daripada sebarang salah laku awal tahun ini.

* Hehe......PAS pula terbisu?

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa