Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, December 28, 2016

Khasiat Biji Selasih......

SUBHANALLAH!!! KETAHUILAH BIJI SELASIH SANGAT BERKESAN UNTUK MENGATASI KADAR GULA D4R4H,GASTRIK,DLL!! INI CARA PENGGUNAANYA DAN MEMBUATNYA..
CINTYA ANITA
Umumnya biji kering atau selasih (Ocimum basilicum) yang sudah di rendam didalam air gampang diperolehi di market tradisional atau pasar raya, harga juga agak murah, cuma butuh membelanjakan wang RM1. 00 tiap-tiap pek. biji selasih cocok dipadukan/diolah minuman agar fresh semasa puasa, sebagai penambahan pada rasa tak selesa, banyak tanda-tanda juga.

Pada asasnya, faedah biji selasih, terutamanya untuk kesihatan tubuh kita, bisa diterangkan tersebut :

1) Sebagai ubat herba Biji
selasih dipakai dengan cara meluas untuk paduan sebagian type hidangan seperti juice, buah-buahan kombinasi ais/ais, puding atau bebrapa supaya.
Biji selasih dalam perkara ini mengandungi banyak nutrien pekat seperti karbohidrat, vitamin, mineral, lemak serta serat untuk pemakaian yang begitu baik sebagai pelega permasalahan pencernaan herba, sakit tekak, sembelit serta cirit-birit.

2) Mengawal step gula dalam d4r4h 
Melakukan tindakan untuk mengawal gula dalam d4r4h tinggi di kelompok mereka yang bangunkan diabetes type 2. Berdasar sebagian kajian perubatan, biji selasih bisa menolong membuat perlindungan kandungan gula dalam d4r4h  sentiasa stabil.

3) Menolong kebuluran 
Biji selasih Begitu bagus diberikan pada mereka yang sudah lakukan diet kerana sebahagian untuk menolong melindungi kelaparan.

4) Menolong insomnia 
Avail biji selasih baik untuk mengurangkan kebimbangan atau insomnia. Untuk mereka yang alami kegelisahan begitu terlalu berlebih atau insomnia, begitu baik lewat cara sering mengonsumsi umumnya biji selasih atau makanan/minuman memiliki benih bahan selasih azas. Kerana benih selasih memiliki menentramkan. 

5) Satu lagi biji selasih faedah 
Disamping itu biji selasih diantaranya berdasar sebagian kajian perubatan, yang bisa merangsang penyerapan, tingkatkan aliran d4r4h , melegakan sawan pesakit, demam, sebagai pembersih racun serta tingkatkan ketahanan.

Menurut dari sebagian beberapa pakar dalam sebagian kitab tafsir ayat Al Qur’an yang sudah diterangkan terlebih dulu tunjukkan kalau Allah membuat tanaman yang harum yang salah satunya yaitu tanaman hijau yang harum yakni kemangi atau selasih yaitu nikmat pemberian Allah SWT untuk beberapa makhluk-Nya di bumi ini, sebagai hamba-Nya kita pantas bersukur pada nikmat yang sudah Allah berikanlah.

Menggunakan biji selasih sebagai Herbal 
Biji selasih langkah Pemakai sebagai herba pengobatan yang yaitu sebagai berikut :

1. Untuk menangani gastrik, sediakan 5 biji g selasih serta lalu di rebus dengan 200 cc suhu air, campur dengan 1 sudu makan madu asli. Minum obat jika suam, adakah sering 2 kali satu hari, pagi serta petang.

2. Sebagai herba kecantikan, biji selasih tumbuklah hingga sebati, tuang air panas simpel. Gaul rata untuk membuat pes, biarlah sejuk. Gunakan sebagai scrub pada muka serta leher, kerjakan satu diantara selang satu hari yaitu hampiri mandi petang.

3. Untuk sakit gigi, mengambil 10 gr biji selasih, bunga cengkih 4 biji di rebus berbarengan dengan air mendidih seperti yang dibutuhkan. Lalu minum air jika suam dalam tempoh penyakit untuk pulih dengan prima.

4. Sebagai ubat pelali, anda kerap alami ketakutan, kebimbangan yaitu emosi terlalu berlebih serta gampang, Selasi benih bisa bikin benih sedatif, langkah 5 g selasih dibancuh dengan 200 cc air. Serta minum jika panas, bisa dipadukan dengan kombinasi madu serta juice limau.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa