Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, December 21, 2016

Cina ni memang berhati mulia, Melayu dok bising2 pun tak ada dengar bertindak begini

Pemenang Lelongan Serah Rumah Kepada Pemilik Asal
Diterbitkan: Rabu, 21 Disember 2016 8:30 AM
PETALING JAYA: Apabila Lee Hui Sen menghadiri sesi lelongan rumah yang ditarik oleh bank, beliau menyukai sebuah rumah teres dua tingkat dan membida sebanyak RM445,000 untuk rumah tersebut.

Beliau kemudiannya membayar deposit sebanyak 10% kepada mahkamah tinggi untuk rumah tersebut.

Hui Sen kemudiannya pergi memeriksa keadaan rumah berkenaan.

Sebaik sahaja beliau melihat keluarga pemilik rumah itu masih tinggal di kediaman tersebut, beliau tidak sampai hati untuk mengambilnya daripada mereka.

Lelaki berhati mulia itu kemudiannya memutuskan untuk melepaskan wang deposit itu dan menyerahkan semula rumah tersebut kepada pemilik asalnya.

Peguam Lee sudah menghantar notis pengosongan dan surat meminta pemilik asalnya yang hanya dikenali sebagai S, 47, dan isterinya Nor, 42, untuk keluar dari rumah tersebut.

S diisytiharkan muflis pada 2014 selepas gagal membayar pinjaman gadai janji.

Dalam sepucuk surat tulisan tangan kepada S, Lee memaklumkan beliau tidak akan meneruskan pembelian rumah itu walaupun sudah membayar deposit sebanyak 10%.
Surat yang ditulis Hui Sen kepada S.

"Saya Lee Hui Sen, pembeli rumah lelong yang sedang anda duduk sekarang. Saya minta maaf sebab sudah beli rumah ini dan mungkin anda dan keluarga risau dan bimbang.

"Hari itu, keluarga saya ada pergi ke rumah anda dan kami ada nampak baju-baju budak di luar rumah. Keluarga saya tidak sampai hati nak halau anda.

"Keluarga saya sudah buat keputusan, untuk tidak beli rumah encik lagi. Walaupun kita sudah payah (bayar) 'high court' 10% (RM44,500).

"Kita akan kehilangan wang itu, tapi itu wang akan pergi ke akaun bank rumah encik. Harap itu adalah pertolongan kecil untuk anda," katanya menerusi surat dua muka surat.

Beliau turut menasihati S supaya pergi ke bank untuk menyusun semula pinjamannya bagi mengelakkan rumah tersebut dilelong semula.

Nor berkata dia tidak mempercayai surat yang diletakkan di dalam peti surat rumahnya pada 21 Julai lalu.

Dia menunjukkan surat tersebut kepada Ketua Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan untuk mengenal pasti ketulenan surat tersebut dengan peguam bank.

"Ia sukar dipercayai dan satu keajaiban hadir memberi peluang kepada kami untuk membina semula kehidupan sekeluarga," katanya.

Nor berkata S telah membuat bayaran balik pinjaman selama hampir 20 tahun tetapi tidak tepat waktunya.

Pihak bank didakwa mengisytiharkan S sebagai muflis pada Jun 2014 tanpa pengetahuannya dan pada masa sama menawarkan penyusunan semula bayaran sebanyak RM350,000 bagi tempoh 25 tahun.

S dan Nor merupakan bekas pegawai bank sebelum mereka meletak jawatan masing-masing pada 2010 dan 2011 bagi memberi tumpuan kepada perniagaan mereka dalam sektor perkhidmatan.

Namun mereka berdepan masalah kewangan selepas perniagaan mereka jatuh.

"Saya benar-benar rasa tertipu kerana mereka tidak pernah memberitahu kami mengenai kebankrapan dan masih menawarkan kami penyusunan semula pembayaran.

"Pada 2014, kami menerima notis lelongan pertama. Selepas mesyuarat dengan pegawai bank, kami diberitahu untuk membayar RM40,000 sebelum tarikh lelongan. Kami membayar jumlah tersebut dan berbincang dengan bank mengenai proses penyusunan semula bayaran.

"Dari situ, perkara itu berlanjutan sehingga lelongan keempat," kata Nor.

Nadzim yang menemani pasangan tersebut untuk membantu mereka berkata beliau cuba mengatur mesyuarat dengan pihak bank sejak tiga bulan lalu tetapi tidak berjaya. - sumber

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa