Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, December 29, 2016

Kalau dah 'baka' UMNO.......

Isu Ketua Srikandi: PPBM dedah kelemahan urus parti, budaya 'bunuh-membunuh'
28 Disember 2016 | DALIA ISMAIL
Kamarulazman Habibur Rahman

Krisis dalaman membabitkan Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Anina Saadudin  jika tidak ditangani dengan baik  dilihat akan melemahkan parti itu dan mengundang perpecahan ahli.

Setiausaha Kerjanya Kamarulazman Habibur Rahman berkata kini parti itu  yang baru menjangkau tiga bulan penubuhannya itu secara tidak langsung memperlihatkan kelemahan dalam menangani krisis dalaman partinya.

"Saya beranggapan bahawa isu ini gagal ditangani begitu baik.

"Kalau seseorang itu sudah lama berkecimpung dalam politik tidak semestinya bijak dalam politik.

"Mungkin dia pernah pegang jawatan penting dalam politik tetapi dia tidak semestinya orang terbaik menangani sesuatu isu berlaku. Hari ini hakikat itulah yang berlaku.

"Apabila orang lama berpolitik dia memikirkan tindak tanduknya yang terbaik sedangkan tindak tanduknya juga dipersoalkan," ujarnya kepada Malaysia Dateline tanpa menyatakan siapa yang beliau maksudkan.

Justeru kata Kamarulazman lagi, PPBM tidak lagi sebagaimana diawal penubuhannya dalam mendepani isu-isu berbangkit membabitkan pemimpin dan parti.

"Sebelum ini kita ada 'sense of direction' tahu perjuangan dan hala tuju. Apabila keluarkan kenyataan dan ambil tindakan selalunya tindakan itu bertepatan dan boleh menutup segala kelemahan yang dimainkan pihak tertentu.

"Masalah hari ini apabila ramai yang masuk dalam parti ada unsur negatif yang dibawa masuk di kalangan bekas ahli Umno iaitu 'budaya bunuh membunuh' terhadap ahli.

"Sedangkan dari awal PPBM mahu ditubuhkan kita cuba lari daripada norma negatif politik yang sentiasa ada di negara ini ...bila sudah ramai yang membawa budaya negatif ini sekarang ia tidak boleh dikawal atau sebenarnya berlaku kita tidak bijak kawal keadaan," ujarnya.

Kamarulazman yang juga Presiden Gabungan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM) ini antara penggerak awal di peringkat ahli akar umbi Umno untuk menyokong kepimpinan bekas Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin dan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menubuhkan sebuah parti baharu bersama ahli-ahli yang kecewa dengan kemelut kepimpinan Umno di bawah pemerintahan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi tidak terlibat langsung dalam keputusan dibuat oleh Majlis Presiden itu berkata, adalah perkara yang memeranjatkan apabila Anina tidak terpilih mengetuai Srikandi.

"Apabila saya dengar dia tidak dipilih saya terperanjat kerana dimaklumkan jawatan Ketua Srikandi itu belum ada pelantikan lagi.

"Sedangkan dalam program diadakan semua merujuk Anina sebagai Ketua Srikandi...orang sudah mula curiga bagaimana keluar kenyataan menafikan jawatannya pula," ujarya.

Beliau diminta mengulas kenyataan Setiausaha Agung Datuk Dr Shahruddin Md Salleh sebagai berkata majlis angkat sumpah Anina pada 2 November adalah 'kesilapan teknikal'.

"Nampak satu lagi budaya hukuman yang Umno sering gunakan dikenakan kepada ahli PPBM, bukannya budaya mendidik.

"Jika kita fikir ahli bersalah sebelum kita buat sesuatu keputusan siasatan perlu dilakukan kita tidak boleh menghukumnya.

"Adakah budaya menghukum ini diterima pakai dalam politik di dunia hari ini?...yang menjadikan kita sangat kecewa dengan apa yang berlaku.

"Ini kerana kerosakan dalam parti telah berlaku tanpa sedar . Mungkin cara paling baik bermusyawarah bagai menarik rambut dari dalam tepung...agar tidak menjadi barah pada parti.

"Bila ada pihak yang lebih pandai dari orang lain sedangkan keputusan itu merosakkan ia sudah terlewat," ujarnya melahirkan rasa kekesalan di atas krisis dalaman PPBM.

Anina minggu lalu terpalit dengan dakwaan skandal seks apabila 'screenshot' perbualan intim dalam aplikasi WhatsApp yang didakwa antara beliau dan seorang lelaki tidak dinamakan, tersebar.

Anina juga hanya menjawab 'tidak tahu' jika keputusan dibuat Majlis Presiden itu mempunyai kaitan dengan dakwaan skandal seks beliau.

Sambung Kamarulazman lagi Anina harus diberkan peluang bela diri.

"Saya fikir ramai ahli yang bersusah payah dan mengorbankan segala-galanya dari awal untuk berjuang dalam parti. Jadi adalah adil kalau dia diberikan peluang membela diri..adil  juga jika diambil kira perjuangan dan pengorbanan dia selama ini.

"Jika kita melayani seseorang yang telah berkorban dengan cara begini, nanti kita akan dilihat sebagai orang yang tidak tahu berterima kasih dan akan berlaku perpecahan jika isu ini tidak ditangani dengan baik," ujarnya.
Kamarulazman (kiri) bersama barisan kepimpinan utama pemimpin penaja yang menjadi penggerak utama tertubuhnya PPBM.

* Aku baru nak cuba merisik.......terus terbantut

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa