Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, December 30, 2016

Wajarkah ikon politik kunci mulut?

‘Dr M, Wan Azizah - ikon politik, tak harus kunci mulut’
mk - Hari ini, 11:28 tengahari
Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tun Dr Mahathir Mohamad dan Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail adalah "ikon politik" dan tidak seharusnya dilarang daripada meluahkan pendapat mereka, kata ahli Majlis Tertinggi BERSATU, Akhramsyah Sanusi.

Beliau mengulas pandangan seorang penganalisis politik dari Universiti Utara Malaysia yang mahu pemimpin BERSATU dan Pakatan Harapan untuk belajar tidak menyuarakan perbezaan pendapat mereka di khalayak umum supaya tidak menjejaskan pakatan politik mereka.

“Para pemimpin seperti Dr Mahathir dan Wan Azizah bukanlah sahaja memimpin parti politik, tetapi mereka juga di kalangan ikon politik negara kita.

“Mahathir khususnya berhujah dengan bersandarkan sejarah kejayaannya selama 22 tahun sebagai perdana menteri selain diiktiraf dunia sebagai pejuang nasib rakyat negara-negara dunia ketiga!

“Rakyat Malaysia sepatutnya gembira dan menerima kesediaan para ikon kepimpinan kita berkongsi pendapat sebagai pemangkin perbincangan di kalangan masyarakat tentang halatuju pembangunan negara,” katanya kepada Malaysiakini.

Beliau berkata ahli akademik tidak harus menyarankan para pemimpin agar diam daripada melontarkan hujah dalam negara demokrasi semata-mata kerana kepentingan politik.

Ini, menurut Akhramsyah akan memburukkan lagi budaya takut di negara ini dan hanya akan membantu rasuah, katanya.

“Saya harap lontaran pendapat oleh yang berilmu Dr Kamarul (Zaman Yusoff ) bukanlah menggambarkan sudah berputik perasaan ketakutan di institusi-institusi pendidikan tinggi terhadap perbincangan terbuka di kalangan masyarakat hasil usaha kepimpinan Umno menakut-nakutkan golongan akademik,” katanya.

Menurutnya, perbezaan pendapat adalah perkara biasa dan akhirnya akan membentuk dasar yang terbaik untuk rakyat.

Wan Azizah tidak bersetuju dengan pendapat Mahathir yang melabel pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), sebagai rasuah politik dan tidak sah.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa