Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, December 20, 2016

Kos MRT: Rafizi cabar PM

Samanlah jika kos MRT tak lebih RM100b, Rafizi cabar PM
Geraldine Tong      Hari ini, 1:23 tengahari      Hari ini, 2:04 tengahari
Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mencabar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk mengambil tindakan saman jika beliau tersalah tentang kos pembangunan projek Transit Aliran Massa (MRT).

"Saya cabar Najib untuk saman saya di mahkamah dalam masa tujuh hari jika benar jumlah kos projek MRT melibatkan 150 kilometer tidak melebihi RM100 bilion.

"Jika beliau tidak memfailkan tuntutan mahkamah itu dalam tempoh tujuh hari dari hari ini, saya mahu beliau memohon maaf kepada rakyat kerana kenyataan mengelirukan (projek MRT) berjaya berjimat RM2 bilion," kata Rafizi dalam sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.

Semalam, Najib menafikan dakwaan pembangkang yang kononnya projek MRT Laluan 1 Sungai Buloh-Kajang (SBK) menelan belanja RM100 bilion.
Hakikatnya, jelas beliau, kerajaan mampu melaksanakan projek mega malahan dengan kos lebih rendah iaitu RM21 bilion berbanding peruntukan yang disediakan RM23 bilion.

"Kita nak nafikan pembangkang yang kononnya projek ini menelan belanja RM100 bilion, ini satu fitnah, satu hasutan dan hakikatnya BN telah melaksanakan projek MRT lebih rendah daripada bajet yang ditetapkan.

"Saya telah melancarkan fasa satu projek MRT ini yang siap mengikut jadual dengan kos projek lebih rendah daripada bajet disediakan RM23 bilion tetapi kita belanja RM21 bilion," kata Najib lagi.

Pada Sabtu yang lalu, Rafizi mendakwa pengumuman Najib sebelum itu mengesahkan kebimbangan kos projek MRT secara keseluruhan akan melebihi RM100 bilion.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa