Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Thursday, September 3, 2015

Bai'ah Talaq tiga: Pendapat Peguam Syarie

Saya sebagai pengamal peguam syarie berpendapat berkaitan isu baiah talaq tiga:

Tidak jatuh talaq sebab kata-kata tersebut adalah sumpah yang boleh ditebus.
Ia bukan satu takliq yang biasa dilafazkan terhadap isteri.

Pendapat Ketua Hakim Syarie Kelantan bahawa telah jatuh talaq adalah melanggar etika kehakiman kerana kes belum didengar dan tiada keadilan bercanggah dengan Hadith Muaz Bin Jabal.

Ia juga adalah prejudge dan subjudis kerna ia berbentuk arahan kepada hakim bawahan yang mendengar kes jika difailkan memandangkan kes jika difailkan akan didengar oleh hakim bawahan.

Jika begini sikap beliau, tiadalah keadilan yang boleh diharap jika hudud dilaksanakan.

Faiz Fadzil

# Tak masuk bicara lagi dah jatuh talak? 
Lafaz pun tidak? 
Setakat sumpah boleh ditebus betul tak?

7 comments:

  1. Ambik la apa yg islam ckp bkn apa yg kamu suka ckp.paspun ada hujah mereka ghb pun ada.ambik la mana yg rasa betul.

    ReplyDelete
  2. Talaq walaupun cakap main2 tetap jatuh talaq bukan? Apatahlagi kalau dengan sengaja!

    ReplyDelete
  3. Jangan cakap macam orang jahil agama.
    Jika dia kata "kalau sengaja keluar dari PAS dia akan ceraikan isterinya", haa yang tu boleh tebus sumpah.
    Tapi jika dia kata "kalau sengaja keluar dari PAS maka jatuh talak terhadap isterinya", haa yang ni tak boleh tebus dan terjatuhlah talaknya itu.

    ReplyDelete

  4. DITULIS OLEH TAY TIAN YAN TIMBALAN KETUA PENGARANG SIN CHEW DAILY..

    1. Najib dan UMNO jelas tidak goyah dan terjejas oleh BERSIH 4. Sokongan untuk Najib bersandar kepada sokongan akar umbi UMNO. Majoritinya adalah Melayu yang menebal dgn semangat kebangsaan dan tetap kekal menyokong beliau.


    2. MCA dan GERAKAN menanggung rugi besar. Kaum Cina tidak percaya mereka dan UMNO pula semakin mencurigai pendirian MCA yg kelihatan bersimpati dengan BERSIH 4. UMNO melihat MCA dan Gerakan sebagai parti yg lemah dan tidak lagi mampu menarik sokongan orang Cina.

    3. Kehadiran Tun M ke Dataran Merdeka gagal memenangi hati kedua dua belah pihak. Dia dianggap diktator yg sering menindas sebarang perhimpunan awam. Dia tidak ada tempat di kalangan para demonstran pada hari tersebut di mana 80% daripadanya adalah kaum Cina. Dia juga dikecam hebat oleh ahli UMNO dan majoriti orang Melayu kerana menghadiri BERSIH 4. Imej Tun M sebenarnya terjejas teruk.

    4. Malang untuk Anwar dan keluarganya kerana laungan BEBASKAN ANWAR tidak kedengaran sama sekali dan ditenggelami oleh tiupan hingar bingar vuvuzela.

    5. Gerakan Harapan Baru diaibkan kerana gagal membawa penyokong yang ramai. GHB boleh diramalkan bungkus awal selepas PRU ke 14.

    6. Ustaz Hadi Awang tentu ketawa besar kerana keputusannya memulaukan BERSIH 4 telah memalukan DAP. Dia melakukan perjudian politik yang mahal tetapi menang besar kerana menumpaskan sekaligus GHB, PKR dan DAP.

    7. Kegagalan BERSIH bukan sahaja dari segi jumlah kehadiran yang tidak seimbang antara kaum tetapi dicemari oleh berbagai insiden biadap seperti memijak potret DS Najib dan DS Hadi Awang. Tindakan mereka membawa penyapu dan menyapu potret Rosmah membangkitkan lagi kemarahan rakyat yang bertamaddun dan mengukuhkan lagi PERPADUAN MELAYU.

    Buktinya pada 16.9.2015 ini akan ada perhimpunan yang dinamakan sebagai perhimpunan RAKYAT BERSATU di Bukit Bintang. Itulah harga yang terpaksa dibayar oleh BERSIH

    ReplyDelete
  5. Psl talak 3 pegilah mahkamah syariah krn mereka lbh arif...masing2 blh berhujah berpandukan ilmu masing2
    Tapi pasal.kene lepaskan jawatan adun atau mp...itu hak pas demi menjaga calon parti mereka...pusing kot mana pun...dah setuju jadi calon maka terukat dgn janji...klu xde nama allah dan rasul pun...ttp kene berpegang pd janji..tapi pusingla sepuas2...atas dunia mungkin lepas...tapi klu itupun xleh nk amanah...rakyat bkn bodoh...nnt buatla manifesto mcmana sekalipun...sapa nk percaya lg

    ReplyDelete
  6. BAIAH BAIAH INI MAINAN ORANG ORANG MALAS HIDUP BER HARAP SAJA

    Bahalol!!!!!!

    Orang orang PAS yang GAGAL sahaja hidup membesar kan bebende tiada nilai ekonomi ini.

    BODOH!!!!!!

    Kalau bukan BODOH , bukan MELAYU.
    Itu Fakta!!!!!!

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa