Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, September 1, 2015

BN dan masalah UMNO: Ini pengakuan ahli MCA

Semua parti BN terlibat dalam masalah Umno, jelas ahli kanan MCA
06:30PM Ogos 31 2015
oleh Alyaa Alhadjri

SEKILAS PANDANG: Barisan Majlis Tertinggi Nasional perlu bertemu untuk membincangkan pilihan yang mungkin mereka ada, jika mereka perlu mengundi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, yang akan dibentangkan di Dewan Rakyat pada sesi akan datang pada bulan Oktober.
Ahli veteran MCA, Yap Pian Hon memberitahu Semut Harian bahawa ini kerana adalah mustahil bagi mana-mana 12 parti komponen BN untuk mengelak dari kesan-kesan masalah yang melanda Umno.
"Majlis Tertinggi Umno bermesyuarat pada 9 September. Majlis Tertinggi BN juga perlu bertemu dan membincangkan reformasi segera," kata Yap dalam satu temu bual di pejabatnya pada 27 Ogos.
Mesyuarat Majlis Tertinggi Umno dijangka berlangsung panas sewaktu pemimpin-pemimpin parti itu bertemu buat kali pertama selepas Najib memecat timbalan presiden Umno, Muhyiddin Yassin dan naib presiden Umno Shafie Apdal daripada jawatan Kabinet mereka.
Yap, seorang bekas naib presiden MCA selama tiga penggal, berkata beberapa pembaharuan telah dipersetujui tetapi tidak pernah dilaksanakan sejak zaman perdana menteri sebelum Najib, Abdullah Ahmad Badawi.
Beliau menegaskan bahawa survival BN selepas PRU14 akan memerlukan komitmen untuk melaksanakan sejumlah pembaharuan. 
Yap berkata bahawa mesej daripada rakyat sejak PRU12 pada 2008 dan PRU13 pada tahun 2013 adalah jelas tetapi Umno – sebagai parti komponen utama – dan pemimpin-pemimpin BN yang lain masih mengekalkan sikap "sombong" mereka.
"MCA kini dikenali sebagai parti 7-11. Seperti kedai runcit terkenal itu.
"Selepas PRU14 mungkin kita akan menjadi seperti Da Ma Cai 3 1," katanya.
Walaupun Umno sebahagian besarnya telah mengekalkan pegangan mereka di kalangan pengundi-pengundi Melayu, 12 parti-parti komponen BN – terutamanya MCA dan Gerakan yang disokong kaum Cina – hilang sokongan secara besar-besaran kepada pembangkang Pakatan Rakyat.
Dalam PRU13, MCA bertanding di 37 kerusi Parlimen dan 90 kerusi Dewan Undangan Negeri, tetapi hanya menang di '7-11' kerusi secara keseluruhannya, kebanyakannya tewas kepada DAP yang menyapu bersih hampir kesemua kerusi bandar yang ditandinginya.
Awal bulan ini, Menteri Besar Negeri Sembilan Mohamad Hasan telah memberitahu Najib – sebagai pengerusi BN dan presiden Umno – untuk mempertimbangkan semula peruntukan kerusi kepada MCA dan MIC di negeri ini, mendakwa bahawa parti-parti ini tidak banyak menyumbang kepada BN dari segi sokongan.
Yap memetik bantahan awal tahun ini terhadap seruan Menteri Luar Bandar dan Pembangunan Wilayah, Ismail Sabri Yaakob kepada pengguna supaya memboikot perniagaan-perniagaan kaum Cina, sebagai contoh apabila MCA gagal menyatakan pendiriannya.
"Saya tidak mahu mengkritik kepimpinan saya sendiri (MCA) tetapi mereka tidak bersuara apabila mereka perlu berbuat demikian. Mereka tidak memikirkan cara untuk memperbaiki institusi (parti)," kata Yap.
Liow Tiong LaiLiow Tiong Lai
Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai pada masa itu berjanji untuk membangkitkan perkara itu dalam mesyuarat Kabinet, tetapi beliau tidak mengecam Ismail Sabri atas kenyataan beliau.
Baru-baru ini, Ismail Sabri sekali lagi dikritik kerana cadangan beliau untuk menubuhkan "Low Yat 2", kedai elektronik Melayu-sahaja yang terletak di tingkat tiga Medan Mara, sebagai saingan kepada Plaza Low Yat yang lebih dikenali.
"Kenapa dia (Ismail Sabri) berfikiran begitu sempit? Ini tidak baik pun untuk orang Melayu," kata Yap yang menyatakan bahawa langkah itu akan terus mengecutkan pasaran untuk semua peniaga tanpa mengira kaum. 
Sementara itu, Yap juga berkata yang bekas naib presiden MCA, Gan Ping Sieu dan bekas ahli Majlis Tertinggi Umno, Saifuddin Abdullah adalah antara pemimpin-pemimpin BN yang mewakili "suara harapan" dalam parti pemerintah itu.
Beliau berkata bahawa peringkat akar umbi perlu memastikan bahawa mereka boleh terus bersuara, bukan sahaja melalui NGO masing-masing – Centre for a Better Tomorrow (Cenbet) dan Pergerakan Kesederhanaan Global (GMM) – tetapi juga dalam parti masing-masing. 
Komen-komen dan cadangan boleh dihantar kepada penulis di alamat alyaa@hckmedia.com

1 comment:

  1. Hampir semua Ahli Politik (terutamanya dari kalangan BN) lupa yang, yang memenangkan atau menewaskan mereka adalah atas kehendak rakyat. Parti cuma perkakas nya sahaja. Jadi, jika mereka tewas, salah rakyat pulak ke?

    Begitulah jika dah lama sangat selesa, terlupa yang sebenarnya mereka dipilih rakyat dan apabila dipilih, jawatan bukan digunakan pulak untuk menentang Rakyat. Tetapi itulah sikap pemimpin dan ahli Politik BN. Tidak suka untuk difahami.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa