Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, January 16, 2017

Ini bukan janji Penyamun!

Sunday, 15 January 2017

Tentunya ramai yang sudah menonton secara langsung atau rakaman serta membaca teks ucapan Tun Mahathir Mohamad ketika melancarkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia di Stadium Melawati malam semalam.

Berikut disiarkan antara petikan janji-janji yang mampu memberi harapan lebih baik buat rakyat sekiranya kerajaan baru diwujudkan nanti:-

103. GST akan dihapuskan secara beransur-ansur dan diganti dengan sales tax ​(cukai jualan) mengikut selera rakyat.

104. Nilai matawang akan dipertahan tanpa penjualan Dolar Amerika dalam ​simpanan (reserve) negara.

105. Akan kita cipta cara yang lebih berkesan untuk pemulihan nilai matawang ​supaya tidak menekan rakyat, terutama yang mempunyai anak belajar di ​luar negeri.

106. Kita akan selidik habis-habisan akan wang 1MDB yang diselewengkan. ​Hutang-hutang baru untuk projek yang membazir akan kita kenalpasti dan ​kita kaji semula dari segi kemampuan kita berhutang. Kita akan kejar semua ​wang 1MDB dan Kerajaan yang telah dilesapkan, yang kita tahu berada di ​tangan orang tertentu.

107. Tafsiran FDI, Foreign Direct Investment (pelaburang asing secara langsung) ​akan dikembalikan kepada pelaburan dalam industri pengeluaran barangan ​untuk pasaran tempatan dan eksport.

108. Pembelian tanah secara besar-besaran oleh orang asing dengan tujuan ​menempatkan orang mereka akan diteliti dari segi kesan terhadap masa ​depan politik negara.

109. Segala salahguna kuasa oleh jabatan atau agensi Kerajaan akan diselidik ​dan pihak yang teraniaya akan dipulih dengan adil.

110. Kemiskinan dalam negara akan dikurangkan melalui pengwujudan peluang ​kerja dan latihan kemahiran; melalui pemulihan nilai Ringgit dan ​pengurangan kos sara hidup.

111. Yang miskin tegar kerana sebab-sebab tertentu akan dibantu dengan wang ​yang mencukupi bagi kehidupan yang dianggap selaras dengan sebuah ​negara yang prihatin.

112. Umumnya Malaysia akan mengadakan dasar bebas dari sebarang ikatan ​dengan blok-blok di dunia.

113. Tumpuan akan diberi kepada sebarang ketidak adilan yang dilakukan oleh ​mana-mana pihak di dunia. Sebarang rampasan wilayah oleh mana-mana ​pihak akan ditentang oleh Malaysia.

114. Percayalah kerajaan yang akan mengganti BN pimpinan Najib mempunyai ​cukup kepakaran dalam bidang pentadbiran, politik, ekonomi, kewangan dan ​kesejahteraan hidup masyarakat untuk melaksana program pemulihan ​negara dalam perkara-perkara yang tersenarai di atas. Kerajaan ini akan ​hormati sistem pentadbiran negara dengan memisahkan kuasa antara ​legislature (pembuat undang-undang dan dasar), eksekutif (pelaksana ​keputusan pembuat undang-undang dan dasar Kerajaan) dan kehakiman.

115. Pihak Kerajaan (Perdana Menteri yang dipilih oleh legislature) tidak boleh ​menguasai eksekutif atau judiciary.

116. Perdana Menteri pula mesti mendapat persetujuan Kabinet sebelum ​mengemukakan dasar kepada Dewan Rakyat untuk mendapat persetujuan ​majoriti daripada ahli Dewan,

117. Kejatuhan nilai Ringgit akan dipulih melalui pentadbiran dan pengurusan ​kewangan negara secara bertanggungjawab (prudent) mengikut aturan ​peraturan. Segala perbelanjaan Kerajaan akan dirancang dengan teliti ​melalui budget yang sah yang dikemuka kepada Parlimen.

118. Jabatan Audit Negara akan dibebaskan daripada Perdana Menteri dan ​laporan disampaikan kepada Parlimen, Kerajaan dan orang ramai. Laporan ​audit ​tidak perlu dikemukakan kepada Peguam Negara. Laporan Audit tidak ​akan ​diletak dibawah OSA.

119. Penyertaan lebih seratus ribu rakyat dalam tunjuk perasaan Bersih jelas ​menunjuk betapa mereka anggap Kerajaan sekarang adalah kotor, tidak ​berprinsip, tidak bersih.

120. Rakyat berkehendak Kerajaan yang bersih. Kita, Parti Pribumi Bersatu ​Malaysia juga sependapat dengan persepsi kebanyakan NGO dan rakyat ​dan ramai daripada kita telah pun menyertai tunjuk perasaan Bersih.

121. Parti kita bersama dengan parti-parti pembangkang yang akan tubuh parti ​campuran akan berusaha mendirikan Kerajaan yang bersih, terutama dalam ​pengurusan Pilihanraya di negara tercinta ini. Segala reformasi yang ​diperlukan akan dilakukan.

122. Kita akan tentukan rasuah berbentuk wang atau barangan lain tidak akan ​diberi kepada pengundi di apa juga peringkat untuk mendapat sokongan ​dalam pilihanraya.

123. Jika didapati BR1M mustahak maka wang ini akan diagih oleh pegawai ​Kerajaan. BR1M tidak boleh dimasukkan dalam mana-mana manifesto ​mana-mana parti.

124. Jika dipersetujui oleh rakyat BR1M akan dijadikan bantuan statutory yang ​ditentukan oleh undang-undang dan budget biasa. Perdana Menteri tidak ​boleh tentukan pemberian ini atau jumlahnya, atau cara penyampaiannya.

125. Sesungguhnya yang miskin dan daif akan diberi bantuan supaya mereka ​boleh hidup sempurna. Soal mereka sokong atau tidak parti campuran ​pembangkang tidak akan diambilkira dalam bantuan yang akan diberi.

137. Kami berikrar akan berpegang kuat kepada amanah untuk menyelamatkan negara ini, dan berpegang kepada perlembagaan negara untuk memelihara hak dan kedudukan orang Melayu dan pribumi lain tanpa merampas hak kaum-kaum lain.

Ingat, ini bukan janji-janji penyamun yang mudah untuk kita ragui, tetapi tekad seorang pemimpin yang pernah cemerlang, disanjung dunia dan kata-katanya boleh dipercayai selama 22 tahun beliau memimpin negara ini.

Jika dulu Tun Mahathir mampu melakukannya, yakinkan bahawa beliau juga berupaya melakukannya sekali lagi untuk Malaysia ini. (SH 15/01/2017).

Posted by Shahbudin Husin at 08:48 

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa