Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, May 22, 2017

Bot TLDM hilang: PNK Sedili muncurah bakti walau tidak diminta

70 nelayan bantu kesan bot TLDM yang hilang
MASTURAH SURADI - 22 MEI 2017
Bidin (kiri) ketika ditemui media di LKIM Tanjung Sedili. – Foto Sinar Harian

KOTA TINGGI - Persatuan Nelayan Kawasan (PNK) Sedili di sini mengambil inisiatif sendiri menggerakan lapan buah bot besar dan 10 buah bot kecil yang disertai kira-kira 70 nelayan dalam usaha membantu pihak berkuasa mengesan sebuah bot milik Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Kapal Diraja (KD) Perdana yang hilang Sabtu lepas ketika mengusir bot nelayan asing.

Ahli Lembaga Pengarah PNK Sedili, Bidin Sulong berkata, operasi mencari yang digerakkan bermula jam 8.30 pagi itu dilakukan selepas pihaknya menerima maklumat berkaitan kehilangan bot tersebut menerusi aplikasi WhatsApp dari Pengurus Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM).

Menurutnya, kawasan pencarian yang dilakukan melibatkan 29 batu nautika dari Pulau Aur ke Desaru.

"Kita pihak nelayan mengambil inisiatif sendiri membantu pihak berkuasa dengan menggerakkan nelayan kita yang berada di perairan untuk turut sama mencari kapal berkenaan meskipun tiada bantuan rasmi yang diminta pihak berkuasa.
Nelayan PNK Sedili bersiap sedia untuk turut serta dalam operasi mencari bot TLDM KD Perdana yang hilang Sabtu lepas ketika mengusir bot nelayan asing.

[ARTIKEL BERKAITAN: Bot milik TLDM hilang ketika usir nelayan asing]

"Apabila berlaku kejadian seperti ini, sebagai nelayan kita sering memberikan pertolongan untuk membantu pihak berkuasa kerana kita mempunyai ahli yang sentiasa berada di laut.

"Bot kita lengkap dengan sistem kedudukan global (GPS) dan pencarian yang kita lakukan membabitkan pencarian secara rawak mengikut kaedah nelayan,"katanya kepada media ketika ditemui di Kompleks LKIM Tanjung Sedili di sini.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa