Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Monday, March 15, 2010

Aduka, Kau Baca Nih!

Padan muka kau Aduka. MSK dan manusia seangkatannya kena. Aku pun kena sama. Inilah kau, nak berikan buah kau tunjukkan daun dan bunga. Bila daun dan bunga lebat, mana orang nak nampak buah.

Dahlah daun dan bunga lebat, berulat pula. Apa yang orang nampak ialah daun dan bunga berulat yang berbau masam dan gatal.

Kau ingat semua orang serupa ke? Kau ingat semua orang boleh faham macam aku faham ke? Memanglah aku pun berbau juga busuk bunga, gatal juga dengan daun yang berulat tu. Tapi aku tak peduli sebab aku nampak buah. Bunga yang dah masam dan daun berulat tu, aku pun tak suka sebenarnya. Kau ulang berapa banyak 'dalam tajuk' pun orang tak akan faham punya. Sebab apa? sebab bila orang mula baca, telinga dah naik merah!

Lain kali kau cubalah fikirkan tentang orang lain yang tak sama otak dengan kau. Beringat-ingatlah sikit. Janganlah bagi orang pandang daun dan bunga dulu nanti buahnya orang tak nampak.

Lepas kau baca N3 di bawah, kau renunglah belakang dan depan. Janganlah orang lain berdosa kerana baca N3 kau.
Derma Perbicaraan Aduka Taruna

Petikan kata-kata MSK dari blognya : "Aku bukan hendak membela apa yang telah Aduka lakukan. Salah tetap salah. Salah dia kepada Tuhan…biarlah Tuhan yang membalasnya. Salah dia kepada manusia…biarlah manusia yang membalasnya. Tetapi apakah tanggungjawab kita untuk membantu beliau…kalau dikatakan Aduka itu kurang ajar, sesat, dan apa saja tuduhan yang hendak dilemparkan? Apakah kita mahu membiarkan beliau terus dalam kesesatan? Apakah kita mahu membiarkan Aduka terus dengan kurang ajarnya? Dan kita menjadi musuhnya?"


Anda boleh menderma sebanyak mana yang anda ingin lakukan, kerana ia adalah harta anda yang tiada siapa boleh menghalangkannya. Membantu saudara seagama adalah satu tindakan yang mulia disisi Allah s.w.t. Begitu juga membantu saudara kita yang telah tersesat jalan, wajib bagi kita untuk memperbetulkannya.

Memang kita tidak patut membiarkan Si Lahanat terus berada didalam kesesatan, tetapi kepada yang rapat dengan Si Lahanat, sudahkah anda berjaya menyedarkannya?. Isu ini bukan berkaitan dengan penghinaan Si Lahanat terhadap Almarhum Sultan Johor, tetapi ia berkaitan dengan Sahabat dan Isteri Rasulullah s.a.w.


Masaalah tulisan Si Lahanat yang menghina Sahabat dan Aisyah r.a. itu antara Si Lahanat dengan Allah s.w.t. Tetapi sebagai seorang yang mengaku Islam, sesiapa pun akan tergores hati dengan tulisan Si Lahanat yang amat-amat memalukan itu. Siapakah Si Lahanat dan setinggi mana ilmu yang ada pada Si Lahanat untuk menulis seperti itu.


Bagi kawan-kawan Si Lahanat yang bersungguh-sungguh mempertahankan Si Lahanat dengan membuat kutipan derma guaman, setakat mana sudah nasihat yang telah diberikan kepada Si Lahanat. Apakah anda yang menasihat Si Lahanat atau pun anda yang dinasihatkan oleh Si Lahanat.


Benarkah anda telah dapat membimbing Si Lahanat daripada kesesatan, atau anda sendiri telah disesatkan oleh oleh Si Lahanat. Jika benar Si Lahanat telah insaf akan kesesatan yang dilakukannya, dimanakah buktinya.


Sebenarnya, orang seperti ini tidak perlu dibantu kerana Si Lahanat ini tidak langsung menunjukkan keinsafan kerana Si Lahanat tidak menarik balik artikel yang Si Lahanat tulis mengenai Sahabat dan Isteri Rasulullah s.a.w. dan juga ulama-ulama besar. Seperti yang Si Lahanat tulis dibawah ini,


Aishah penyebab kematian ratus ribu nyawa dan darah muslim, dia tetap jatuh hukum bangang nak mampos. Dalam tajuk itu.


"Jumhur ulama menetapkan keduanya tidak salah. Tapi Ali menghampiri kebenaran."

What the fuck? Berapa ramai mampos sebab kerja bodoh dikatakan tiada yang salah? Hanya kerana status elite Aishah? Hanya kerana dia kerabat diraja atau hanya kerana dia keturunan Syed? Islam itu Allah punya atau ulama punya? Niamakahai.

Aishah ditakdirkan dan dipilih Allah menjadi isteri Nabi Muhammad saw. Tapi Aishah tidak ditakdirkan Allah bijak dan tepat dalam setiap bidang seperti suaminya. Silap tetap silap. Bangang tetap bangang.

Kalau Aishah dan Muawiyah hina Ali dengan mengatakan Ali lembab, pemalas, perut boroi, bodoh tukil, at least tak sia-sia mati tentera. Ini bukan tahap hina dengan lidah lagi, tapi hina dengan senjata.

Kita skang dalam tajuk. So, bangang dan bangsat dalam tajuk. Gua tak pertikai keahlian syurga dan gua tak bahaskan langsung antara diorang dengan gua, siapa ahli syurga. Fakta beb, fakta.

"Lu dapatkan bahan mentah dulu, sebelum kutuk Aishah, aduka."
Lu bawakan kepada gua, bahan mentah yang membuktikan sebenarnya Muawiyah dan Aishah itu benar. Diorang tak terlibat langsung. Tapi ada rupa macam saya, suara macam saya, tapi bukan saya.

Jadi la makmum yang baik wahai Muawiyah dan Aishah... Jika mazhab dan ulama tidak berani menyatakan salah kepada anda, hari ini gua mengatakan anda berdua adalah salah. 2-2 pihak salah, tapi lu berdua lebih dasyat dari salah. Qabil bunuh satu jiwa, dia salah. Aishah dan Muawiyah bunuh ratus ribu jiwa, dia bangang.

Mungkin kerana ketinggian ilmu yang ada pada si lahanat ini maka Si Lahanat boleh menulis mengikut logik akal, atau lebih tepat Si Lahanat ini berkiblatkan golongan Muktazilah. Apa yang menyedihkan ialah pembela-pembela Si Lahanat yang lebih tua dan berilmu pun sudah menjadi seperti lembu dicucuk hidung. Mereka bagaikan mengiakan hujah-hujah Si Lahanat itu.

Memang tidak dinafikan bahawa tiada manusia yang maksum melainkan Rasulullah s.a.w. Tetapi sedarkah anda yang Saidina Ali r.a. ialah salah seorang daripada 10 Sahabat r.a. yang telah dijanji syurga oleh Allah s.w.t. Begitu juga apabila Si Lahanat itu menghina isteri Rasulullah s.a.w., samalah seperti beliau menghina Allah dan Rasulnya. Kerana semua ketentuan itu adalah daripada Allah s.w.t. dan bukannya suka-suka Rasulullah s.a.w. untuk melakukannya.

Si Lahanat menyangkakan kerana Islam bersikap terbuka, maka Si Lahanat boleh menulis sesuka hatinya tanpa mempunyai pengetahuan yang luas tentang Islam. Sebagaimana Si Lahanat menghina ulama-ulama mazhab,

Pada gua, mazhab2 ni semua bangang nak mampos. Aku mazhab Shafie, ekau mazhab Hambali, dio mazhab Hadari. Kalau mak gua Shafie, gua kena Shafie. Kalau geografi gua Shafie, gua kena Shafie gak (Elin sorang jer Shafie Apdal). Kan ke ketetapan yang baling bongok dalam dunia.

Lu orang lebih elok la ikut ilmuan Islam lain. Tapi gua enggan. Shafie tu ingat dia sorang paling best ke apa? Takda maknanya de. Dia sendiri suruh campakkan pendapat dia ke dinding kalau jumpa dengan yang lebih elok. So, mampos la sama pemuja Shafie. Ada ke sentuh kulit isteri batal wuduk? Niamakahai punya pendapat. Dan gua dipaksa ikut sebab keturunan dan geografi? Tak dapek den do tu bhai..

Takda maknanya, mak gua Shafie, gua kena Shafie sampai mampos. Sambung ke anak cucu. Ada bahan mentah yang suruh lu terikat dengan keturunan dan terikat dengan tafsiran 3rd party? Pada gua, ada banyak tafsiran Shafie yang mengarot, sebagaimana banyak lagi tafsiran mengarot dari mazhab lain. Kerana apa? Kerana kuasa mentafsir bahan mentah, Allah tak beri kepada hanya 4 ekor mazhab ni secara mutlak. Refresh beb... refresh sket.

Sentuh kulit isteri batal wuduk. Sentuh taik tak plak batal wuduk. Apa kejadah sungguh la pendapat Shafie. Pendapatnya tu apa kejadah, bukan imannya. Bahan mentah cakap apa? Nak ikut bahan mentah dulu atau 3rd party dulu? Dia suruh gua campakkan ke dinding, ni gua campakkan la nih. Gentle punya campak kasi Melayu berfikir sket. Anjing kalau sentuh kena samak. Kesian gua tgk anjing tuh.

Lu nak ikut Shafie buleh beb. Lu ikut la total sampai ke mati. Takda masalah. Tapi kebebasan hujah lu kena telan lah. Gua ingat kalau Shafie masih ada skang, dia pun banyak tafsiran sendiri yang nak dimansuhkan tu.

Oleh kerana Si Lahanat ini menyangka yang Si Lahanat mempunyai puluhan ribu pencacainya, maka Si lahanat semakin besar kepala sehinggakan Sunnah Rasulullah s.a.w. dijadikan bahan mainan buat Si Lahanat. Memang kita tidak nafikan mengikut peredaran zaman, helmet lebih afdal daripada memakai serban semasa kita menunggang motosikal kerana Islam sendiri melindungi penganutnya.

Tetapi Sunnah tetap Sunnah, itu tidak boleh dipertikaikan. Sama seperti menyimpang janggut, kamu simpan janggut dapat pahala kalau tak simpan puntidak berdosa. Anda bacalah sendiri tulisan Si Lahanat ini,

Contoh. Bahan mentah ialah perkataan SUNNAH. Pada gua, sunnah ialah KETETAPAN. Sunnah Allah adalah ketetapan Allah. Sunnah Nabi adalah keketapan Nabi (juga dari wahyu Allah). Sunnah Allah adalah berpusingnya bumi, siang malam. Ketetapan. Ketetapan Allah, setiap yang terjadi ada sebab. Ketetapan Nabi ialah cara-cara, prosedur, law yang ditunjukkan nabi.

Tapi masuk bab ulama, terutama Melayu nih, sunnah Nabi ialah full set total kehidupan nabi. Punya stupid. Pakai serban sunnah Nabi. Itu bukan ketetapan yang Nabi wartakan. Abu Jahal mabok todi pun pakai serban. Kayu sugi bukan ketetapan. Ketetapannya ialah menggosok gigi.

Sentuh kulit isteri batal wuduk. Sentuh taik tak plak batal wuduk. Apa kejadah sungguh la pendapat Shafie. Pendapatnya tu apa kejadah, bukan imannya. Bahan mentah cakap apa? Nak ikut bahan mentah dulu atau 3rd party dulu? Dia suruh gua campakkan ke dinding, ni gua campakkan la nih. Gentle punya campak kasi Melayu berfikir sket. Anjing kalau sentuh kena samak. Kesian gua tgk anjing tuh.

What the fuck is that? Ini bahan mentah atau 3rd party ulama? Tentera Ulama Mazhab Hanafi berperang dengan tentera Ulama Mazhab Shafie. Dan Ostad level bawah ulama segan campur pening kepala ambil jalan mudah.

Oleh itu saya menyeru saudara semua, berfikirlah dahulu jika saudara ingin menghulurkan derma saudara kepada Si Lahanat ini. Saudara mesti faham, setiap sen yang saudara hulurkan, bermakna saudara menyokong dan dan membenarkan segala makian Si Lahanat terhadap para Sahabat r.a. dan juga ulama-ulama mazhab yang kita sendiri tahu akan keilmuan mereka.

Setiap sen yang dihulurkan oelh saudara untuk Si Lahanat tersebut akan di timbang diakhirat nanti. Fikirlah secara waras sebelum saudara menyesal dikemudian hari. Tetapi saya tidak menghalang jika saudara ingin melakukan juga kerana saya hanya mengingatkan sebagai seorang muslim........ Wallahualam.

10 comments:

  1. Sungguh celaka tulisan seorang makhluk ini. Aisyah adalah ummul mukminin. Nabi sayang semua isterinya. Sumpah seranah makhluk ni memalukan Islam. Org negeri sembilan patut buat report pada jab agama minta aduska ini didakwa kerana menghina Islam. Apa beza tulisan budak celaka ini dengan karikatur swedish yg hina nabi? Kalau dia tak suka imam syafie, dia buleh istinbat hukum sendiri. Tapi berapa ayat quran mamat ni tahu? Berapa hadith yg dia tahu? Larat ke nak istinbat. Pegi buat report. Pemuda pas ngan amk keadilan mana ni?

    ReplyDelete
  2. Kalau macam ini punya manusia, tak ada faedahnya ditolong. Suruh dia pergi mampos lagi elok. Layakkah si malaun ni dipanggil orang Islam. Kalau setakat mempunyai ilmu sekelumit, dah pandai nak mempertikaikan Sunnah. Suruhlah aduka ni jadi sami hindu ke, sami buddha ke atau apa-apa ajelah kalau dah tak mampu memperbaiki akidahnya sebagai umat Islam dan orang yang berpegang kepada Sunnah dan Al-quran.

    ReplyDelete
  3. Moga lahanat nie di hukum setimpalnya...Manusia cam ni xpatut hidup. Nanti orang lain sama sesa cam dia.

    ReplyDelete
  4. Betul tuu. Memang tak patut layan mamat sorang ni. Tapi aku hairan sikit kes dia ni heboh selepas dia tulia pasal Sultan yang mangkat tu, baru ada orang buat lapuran polis. Tapi masa dia kutuk Sahabat dan Aisyah r.a. yang sememangnya dijanjikan syurga, takdepun orang buat lapuran polis(Mungkin aku yang tak perasan).

    ReplyDelete
  5. Nama pun derma, kita boleh derma atas niat apa pun kerana setiap sen membantu sedara seagama kita, kan? Kalau orang bukan Islam kita boleh simpati, ni sedar seIslam kita tak mau tolong ke? Empati sikit!

    Emotion aside, jangan pasal dia kutuk Aishah r.ha, Ali k.a. & para sahabat nabi s.a.w. & ulamak, kita pulak tak mau tolong dia. Allah akan balas apa pun tindakan kita & Aduka Taruna, jadi lebih elok kita 'tarik' dia ke tepi, bagi teguran, nasihat, denda away from 'main api'..bebudaklah katakan, terlanjur, buat silap. Tak eloklah kita nak hukum dia mati + maki hamun. Dendam ke? Pastinya ia tak membina umat. Dapat dosa sajalah.

    Jadi sapa mampu & sudi, derma pi la, ada juga dapat pahala albeit kita dapat membantu dia sedar diri/insaf juga. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  6. Salam Ayahanda,

    Kalau Aduka sedar kesilapan dia kerana teguran & nasihat ayahanda & sahabat yang lain. Besar juga manfaat kepada yang menyedarkannya.

    Entri Musafirlalu ni betu2 punya marah daa..hehehe

    ReplyDelete
  7. Pemuda PAS KelantanMarch 16, 2010 at 12:43 AM

    aku x leh komen sbb tuan tanah tak layan aku.

    ReplyDelete
  8. Hanz dan anakanda author faethal

    Ayahanda bukan suka dengan cara penulisannya. Bak kata Hanz, kalau dia hanyut kita tolong tarik ke tepi semoga di masa yang lain dia tidak lakukan lagi.

    Dan insya Allah dia sekarang di KB, dia pun selalu juga hubungi ayahanda. Dari apa yang ayahanda tengok dia kesal dengan apa yang berlaku. Cuma kenapa dia tidak tarik balik apa yang ditulisnya, ayahanda akan tanya nanti.

    Bagi ayahanda salah dan bersalah tetapi tidak betul dan salah. Cuma marah dan membantu adalah dua perkara yang berbeza.

    ReplyDelete
  9. Pemuda PAS Kelantan

    Jangan salah faham. Yang saya tidak akan layan adalah di dalam bab dahulu saja. Di dalam hal lain saudara di alu-alukan ke sini.

    Pertukaran pendangan adalah percambahan minda yang baik untuk pencernaan fikiran.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa