Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, March 30, 2010

Kisah Istana Kelantan

Saya copy n paste komen dari seorang Pengunjung blog Pink Turtle yang rasanya kita boleh kungsi bersama di mana tersemainya benih krisis dan kemelut Istana Kelantan.

Sememangnya perkara ini sudah ramai Rakyat Kelantan maklum tetapi tidak mahu membuka mulut sebab sehahihannya sahaja.

Izinkan saya sdr. Pink Turtle dan terima kasih insan yang bernickname nor zaida.

By: nor zaida on Mac 29, 2010
at 3:11 pm

  1. Slm…..mmg di sebalik semua yg berlaku dlm Istana Kelantan skang ni ada org yg menjadi ‘PENGARAH’ nya…….

    KIta semua tau siapa ‘pengarah’ drama ni…..si w.hashim ni cuma ‘pelakon’nya saja…..berlakon dgn setia drama yg diarahkan……

    Kita jgk sedia maklum hubungan antara Pemangku Raja Tengku Faris Petra yg dikasihi dgn ‘Pengarah’ drama ni mmg tidak sendik sudah byk tahun………

    Pemangku Raja Tg Faris bukanlah insan yg mengikut telunjuk dan setia membuta tuli…..itu lah yg menyakitkan hati si ‘Pengarah Drama’ ni….

    Kata si Pengarah Drama, baru jd Tengku Mahkota sudah ketara tak mau ikut perintah….belum lagi ada kuasa penuh di tangan……

  2. Krn nk pastikan kuasa kekal di tangannya lah ‘pengarah’ ni dgn kuasa veto nya 5 tahun lalu telah ‘mewajib’kan Tg Faris Petra menerima si gadis dr kerabat Patani,Thailand……

    Harapan si ‘pengarah’ ni kelak bila Tg Faris Petra sudah menjadi sultan maka bolehlah pompuan yg jd bini Tg Faris tu memainkan peranannya dgn memujuk Tg Faris dlm apa2 hal supaya pemerintahan Tg Faris kelak tidak akan mengenepikan segala kepentingan si ‘pengarah’ drama ni…..

  3. Tapi Tengku Faris ni rupanya sgt lah tak makan pujuk….bukan mcm adindanya si Tg Temenggong yg boleh dipujuk…….

    Tengku Faris Petra benar2 mengotakan janjinya bahawa baginda TIDAK AKAN menyentuh perempuan pilihan si ‘pengarah’ itu…….

    Panas dan tegang hubungan antara Tg Faris & ‘pengarah’ ni Tuhan sj yg tau…..akhirnya krn tak tahan masih berterusan menjadi ‘anak dara’ walaupun sudah berkahwin, si kerabat Patani yg nama Melayunya ialah Tg Zubaidah itu merajuk, pulang ke tempat asalnya tanpa mahu kembali lagi……..

    Si ‘pengarah’ drama hantar org supaya pujuk Tg Zubaidah tp dia enggan datang……’pengarah’ kemudian arah Tengku Faris supaya pergi ke Thailand dan pujuk si pompuan itu tp Tengku Faris berkeras hati benar……enggan pergi……..

  4. Akhirnya berlaku jg apa yg ditakuti oleh si ‘pengarah’ ni iaitu PERCERAIAN……bg ‘pengarah’, perceraian adalah sesuatu yg memalukan tp Tengku Faris tak kisah akan itu…..

    Bila si ‘pengarah’ ni ke New York….maka di waktu itu lah Tengku Faris Petra mengambil keputusan utk menceraikan secara sah pompuan itu!!!!

    Bila ‘pengarah’ sudah pulang ke tanah air, tak ada gunanya…….LAFAZ CERAI dah pun sah……

    Sejak hari itu lah hubungan Tengku Faris Petra yg dikasihi dgn ‘pengarah’ ni menjadi koho panas…..bagaikan tak akan sendik sampai bila2………

  5. Sekarang Pemangku Raja Tg Faris Petra byk juga menyerahkan tugas tertentu kpd adindanya,Tengku Bendahara Tengku Faiz Petra…..

    Alhamdulillah……sesejuk mata memandang….Tg Bendahara Faiz Petra begitu setia menjalankan amanah yg diberi oleh kekandanya……maklumlah pula org nya mmg berpendidikan tinggi…bahkan lbh tinggi dr Pemangku Raja sendiri……

    Marilah kita sama-sama mendoakan agar kedua beradik ni iaitu Tengku Faris Petra & Tengku Faiz Petra sentiasa kuat semangat,tabah,sentiasa beroleh taufiq hidayah dr Allah utk terus mentadbir negeri Kelantan ini dgn penuh kemakmuran………..

    Juga sentiasa lah kita doakan semoga Tuanku Al-Sultan Ismail Petra segera sembuh dr kegeringan kembali bahagia di sisi anakanda2 baginda dan juga rakyat jelata……..

    Juga moga Che Puan Elia Suhana terus tabah hati dan setia di saat Tuanku Ismail Petra berada dlm kegeringan ini……..ini lah tika dan saatnya utk Che Puan tunjukkan bahawa KASIH dan CINTA Che Puan kpd Tuanku Ismail Petra adalah suci dan hakiki dan bukannya krn darjat baginda……..

  6. Dan kpd pengendali blog ni tolong la jgn edit komen saya…….

    Kalau tulisan saya ni diberi tempat, byk lagi hal2 yg saya sanggup berkongsi di sini……

8 comments:

  1. Salam buat sahabat Mountdweller,
    Hamba Panglima7 masuk mengadap. Mohon apa sudi kiranya tuanhamba melinkkan blog hamba dengan blog tuanhamba. Semoga dicucuri rahmat dari yang Maha Esa.

    ReplyDelete
  2. Aku tahu siapa gerangan 'Pengarah' drama ni. Macam cerita Filipina la pulak....

    ReplyDelete
  3. W'salam Panglima7

    Terima kasih di tas doa dan Insya Allah saya akan linkkan.

    ReplyDelete
  4. Awang

    Boleh dikatakan semua rakyat yang cerdik tahu tetapi sengaja tidak mahu membuka mulut, nanti di dakwa fitnah.

    ReplyDelete
  5. Nampak lah juga Syed Azidi juga merelakan dirinya di pihak si pengarah. Peliknya apabila kes almenantuya memuncak dulu, Syed Azidi begitu berusaha mengkaitkan almenantuya dgn syarikat yg ada kait-mengait dgn si pengarah drama istana ini.

    Tak tau lah samada Syed Azidi cuba melakonkan watak sang katak, ataupun dia hanyalah gun for hire... apa pun boleh jadi, janji ada masyuukk..

    - ir Anon

    ReplyDelete
  6. ir Anon

    Saya lebih cendrung yang beliau adalah penulis upahan.

    ReplyDelete
  7. saya suka menarik perhatian semua kepada Hadis Nabi saw mengenai perubahan zaman.....ringkasan Hadis Nabi saw.....(Musnad Ahmad bin Hambal)

    zaman keNabian >> zaman Khilafah >> zaman pemerintahan beraja berketurunan (diizinkan) >> zaman penindasan yang teruk >> zaman Khalifah mengikut cara kenabian.....selepas itu Rasulullah saw mendiamkan diri....

    kini kita berada dalam zaman yang mana? yang nyata, kini, 'unsur2 hitam' sedang galak!

    malayulama

    ReplyDelete
  8. pak din,
    cuba cek blog thekelantaninsider.blogspot.com yang mendedahkan banyak perkara berkaitan istana kelantan.

    tg.

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa