Wednesday, March 31, 2010

Aktiviti Meriah, Bukan Untuk Saya

Mountdweller akan bercuti ke Ipoh dan Bangi dari hari ini sehingga 5 April 2010.

Di Ipoh, Anak Saudara perempuan di sebelah Isteri bertunang pada 3 April 2010 manakala di Bangi pula, Anak Saudara Lelaki saya akan berkahwin juga pada hari yang sama.

Jadi terpaksalah saya ke Bangi bersama Anak perempuan kedua saya dan tinggalkan Isteri bersama keluarganya di Ipoh.

Pagi ini pula di tempat saya di adakan pertandingan suara burung. Agak meriah sambil bersantai sambil menikmati merdu suara burung. Tapi malangnya saya jahil tentang aktiviti ini, tak tahu apa satu pun!
































































Tuesday, March 30, 2010

Kisah Istana Kelantan

Saya copy n paste komen dari seorang Pengunjung blog Pink Turtle yang rasanya kita boleh kungsi bersama di mana tersemainya benih krisis dan kemelut Istana Kelantan.

Sememangnya perkara ini sudah ramai Rakyat Kelantan maklum tetapi tidak mahu membuka mulut sebab sehahihannya sahaja.

Izinkan saya sdr. Pink Turtle dan terima kasih insan yang bernickname nor zaida.

By: nor zaida on Mac 29, 2010
at 3:11 pm

  1. Slm…..mmg di sebalik semua yg berlaku dlm Istana Kelantan skang ni ada org yg menjadi ‘PENGARAH’ nya…….

    KIta semua tau siapa ‘pengarah’ drama ni…..si w.hashim ni cuma ‘pelakon’nya saja…..berlakon dgn setia drama yg diarahkan……

    Kita jgk sedia maklum hubungan antara Pemangku Raja Tengku Faris Petra yg dikasihi dgn ‘Pengarah’ drama ni mmg tidak sendik sudah byk tahun………

    Pemangku Raja Tg Faris bukanlah insan yg mengikut telunjuk dan setia membuta tuli…..itu lah yg menyakitkan hati si ‘Pengarah Drama’ ni….

    Kata si Pengarah Drama, baru jd Tengku Mahkota sudah ketara tak mau ikut perintah….belum lagi ada kuasa penuh di tangan……

  2. Krn nk pastikan kuasa kekal di tangannya lah ‘pengarah’ ni dgn kuasa veto nya 5 tahun lalu telah ‘mewajib’kan Tg Faris Petra menerima si gadis dr kerabat Patani,Thailand……

    Harapan si ‘pengarah’ ni kelak bila Tg Faris Petra sudah menjadi sultan maka bolehlah pompuan yg jd bini Tg Faris tu memainkan peranannya dgn memujuk Tg Faris dlm apa2 hal supaya pemerintahan Tg Faris kelak tidak akan mengenepikan segala kepentingan si ‘pengarah’ drama ni…..

  3. Tapi Tengku Faris ni rupanya sgt lah tak makan pujuk….bukan mcm adindanya si Tg Temenggong yg boleh dipujuk…….

    Tengku Faris Petra benar2 mengotakan janjinya bahawa baginda TIDAK AKAN menyentuh perempuan pilihan si ‘pengarah’ itu…….

    Panas dan tegang hubungan antara Tg Faris & ‘pengarah’ ni Tuhan sj yg tau…..akhirnya krn tak tahan masih berterusan menjadi ‘anak dara’ walaupun sudah berkahwin, si kerabat Patani yg nama Melayunya ialah Tg Zubaidah itu merajuk, pulang ke tempat asalnya tanpa mahu kembali lagi……..

    Si ‘pengarah’ drama hantar org supaya pujuk Tg Zubaidah tp dia enggan datang……’pengarah’ kemudian arah Tengku Faris supaya pergi ke Thailand dan pujuk si pompuan itu tp Tengku Faris berkeras hati benar……enggan pergi……..

  4. Akhirnya berlaku jg apa yg ditakuti oleh si ‘pengarah’ ni iaitu PERCERAIAN……bg ‘pengarah’, perceraian adalah sesuatu yg memalukan tp Tengku Faris tak kisah akan itu…..

    Bila si ‘pengarah’ ni ke New York….maka di waktu itu lah Tengku Faris Petra mengambil keputusan utk menceraikan secara sah pompuan itu!!!!

    Bila ‘pengarah’ sudah pulang ke tanah air, tak ada gunanya…….LAFAZ CERAI dah pun sah……

    Sejak hari itu lah hubungan Tengku Faris Petra yg dikasihi dgn ‘pengarah’ ni menjadi koho panas…..bagaikan tak akan sendik sampai bila2………

  5. Sekarang Pemangku Raja Tg Faris Petra byk juga menyerahkan tugas tertentu kpd adindanya,Tengku Bendahara Tengku Faiz Petra…..

    Alhamdulillah……sesejuk mata memandang….Tg Bendahara Faiz Petra begitu setia menjalankan amanah yg diberi oleh kekandanya……maklumlah pula org nya mmg berpendidikan tinggi…bahkan lbh tinggi dr Pemangku Raja sendiri……

    Marilah kita sama-sama mendoakan agar kedua beradik ni iaitu Tengku Faris Petra & Tengku Faiz Petra sentiasa kuat semangat,tabah,sentiasa beroleh taufiq hidayah dr Allah utk terus mentadbir negeri Kelantan ini dgn penuh kemakmuran………..

    Juga sentiasa lah kita doakan semoga Tuanku Al-Sultan Ismail Petra segera sembuh dr kegeringan kembali bahagia di sisi anakanda2 baginda dan juga rakyat jelata……..

    Juga moga Che Puan Elia Suhana terus tabah hati dan setia di saat Tuanku Ismail Petra berada dlm kegeringan ini……..ini lah tika dan saatnya utk Che Puan tunjukkan bahawa KASIH dan CINTA Che Puan kpd Tuanku Ismail Petra adalah suci dan hakiki dan bukannya krn darjat baginda……..

  6. Dan kpd pengendali blog ni tolong la jgn edit komen saya…….

    Kalau tulisan saya ni diberi tempat, byk lagi hal2 yg saya sanggup berkongsi di sini……

Bebel Petang

Perkara yang kita selalu terlepas pandang.

1. Kita akan marah dan sumpah seranah sekiranya sesuatu yang menyusahkan kita dilakukan orang lain terhadap kita tetapi sedarkah kita, kita juga ada kalanya menyusahkan orang lain.


2. Rasulallah membuang duri dan ranting yang merbahaya dan menyusahkan perjalanan di jalan, tetapi kita membina bonggol yang tinggi sehingga terseret dada kereta di jalan yang cantik sebagai halangan.

3. Di jalan raya juga ada manusia yang perlahan dengan selambanya di laluan kanan sedangkan di laluan kiri kosong. Seolah dengan sengaja menyusahkan pengguna lain. Bila di hon dia akan marah.

4. Bersih adalah sunah tetapi ada kalanya manusia membuang sampah di jalan ketika memandu terutama kulit buahan dan pembungkus makanan tanpa memikirkan orang yang memandu di belakang dan kebersihan jalan raya.

5. Kita marah bila anak orang lain di bawah umur memecut dan membising dengan motor di hadapan rumah kita terutama semasa kita sedang berehat tetapi ada masanya juga kita benarkan anak kita yang di bawah umur menunggang motor ketika memintanya membelikkan sesuatu yang kita malas untuk melakukan sendiri di kedai.

6. Kita marah bila anak-anak menyepahkan rumah tetapi ada kalanya kita sendiri menyepahkan rumah dengan surat khabar dan buku selepas membacanya.

7. Adakah tidak berlawanan dengan sunah sekiranya kita memandu kereta dengan tidak memakai Tali Pinggang Keledar atau menuggang motor tanpa helmet? Sedangkan Rasulallah berpesan supaya jangan mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya.

8. Kita suka menengok keburukan orang lain sedangkan kita lupa keburukan sendiri. Orang lain juga memerhati. Ibarat kata kita menghitung dosa orang tetapi dosa sendiri kita terlupa.

9. Pernahkah kita fikirkan kesusahan orang lain ketika kita parking kenderaan di petak yang dikhaskan?

Yang penting ialah dengan hanya satu falsafah sahaja "Jangan lakukan perkara yang kita tidak suka orang lain lakukan terhadap kita"

Monday, March 29, 2010

Perkara Hairan Peranakan Kelantan

Tak hairankah bila..

1. Bekas SUK buta tentang Perlembagaan Tubuh Negeri Kelantan dan SPN dengan mengistiharkan diri sendiri sebagai Setua Usaha Sulit Sultan.

2. Pengerusi MPR tidak tahu fungsinya dan peraturan MPR dengan melantik diri sendiri sebagai Pemangku Raja sehinggakan MPR terpaksa melantik seorang Pengerusi yang lain.

3. Diistiharkan Sultan sudah sihat, tetapi melantik Pemangku Raja yang lain dengan membuang Pemangku Raja yang dahulu ketika Pemangku Raja berkenaan tiada di dalam negeri

4. Baginda Al Sultan yang sedang gering menceraikan Isteri dengan talaq 3 tetapi laporan dibuat oleh seorang perempuan yang tidak ada kena mengena dengan baginda.

5. Baginda Sultan yang diistiharkan sudah sembuh dari gering dibawa keluar ikut pintu belakang ketika berangkat pulang dari rawatan luar negara sedangkan mengecewakan ribuan rakyat datang menyambut.

Walau apa pun itu adalah kekecuhan di dalam pagar Istana yang tidak menjejaskan apa-apa kepentingan rakyat. Ibarat kata orang tua Kelantan "Minyak benzin dan Petrol tidak ada bezanya!"

Sambung Reman S/U Sulit Sultan?

Berita hairan ni memang menghairankan. Biar betul!
Bila pulak Wan Hasihm dilantik Jadi SU Sultan?

KOTA BHARU: Mahkamah Majistret di sini, semalam melanjutkan tempoh reman sehingga hari ini kepada Setiausaha Sulit Sultan Kelantan, Datuk Wan Hashim Wan Daud yang sedang disiasat polis kerana melakukan penyamaran.

Majistret Nor Haslinda Che Seman melanjutkan reman itu mengikut Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah, selepas menerima permohonan polis berikutan tempoh reman Wan Hashim berakhir semalam.


Ketika prosiding lanjutan reman itu berlangsung jam 10.30 pagi semalam, Wan Hashim diwakili peguam
bela, Gobind Singh Deo dan Datuk Mohd Haaziq Pillay serta ahli keluarganya termasuk isteri dan anak turut kelihatan di mahkamah. Bercakap selepas prosiding itu, Gobind berkata, polis memohon lanjutan reman tiga hari lagi tetapi pihaknya memohon disingkatkan kerana Wan Hashim demam.

“Esok (hari ini), sama ada reman beliau dilanjut atau dibebaskan, terpulang kepada mahkamah tetapi kami meminta polis segera siasat kes ini kerana beliau memerlukan rawatan akibat darah tinggi, sakit tulang belakang selain demam.

“Setakat ini difahamkan, anak guam saya berdepan siasatan mengikut Seksyen 419 Kanun Keseksaan yang sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali,” katanya.

Wan Hashim yang juga bekas Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan ditahan jam 8.40 malam Khamis lalu, di rumahnya, Taman Sri Aman, Kubang Kerian di sini.


Difahamkan, beliau ditahan untuk membantu siasatan berhubung ‘perisytiharan Istana Kelantan’ yang dibuatnya pada 18 Mac lalu di Istana Mahkota, Kubang Kerian.

Antara lain, perisytiharan itu membabitkan larangan sambutan perayaan Hari Keputeraan Sultan Kelantan serta majlis pengurniaan kebesaran. Beliau ditahan susulan laporan polis yang difailkan pegawai kanan kerajaan negeri.

Polis juga menjalankan siasatan terhadap Wan Hashim berhubung ‘Perisytiharan KDYMM Tuanku Al-Sultan Kelantan’ berhubung pemecatan Tengku Muhammad Faris Petra selaku Pemangku Raja yang dibuatnya menerusi sidang media di Istana Mahkota pada Khamis lalu.


-sumber

Friday, March 26, 2010

Langkah Pembersihan PAS?

Tulang Besi kata "Apa akan jadi pada disiplin parti selepas ini, saya pun tak tau?"

Saya berkata "Apa akan jadi kepada PAS selepas ini, saya pun nak tengok?"

Kalau benar, adakah boleh dikatakan ini merupakan langkah pembersihan daripada Kem yang menentang Kerajaan Perpaduan?. Idea UG sememangnya tidak pernah mati di sanubari kumpulan pencetusnya sehingga kini walau pun suara dari rongga mulut telah ditamatkan walau pun dari segi tindakannya tidak begitu.

Di samping “khabar angin” bertiup kencang mengatakan Tok Guru Nik Aziz tidak akan disambung perlantikan beliau sebagai Mursyidul Am, turut tersebar adalah khabar bahawa Ustaz Ahmad Awang juga akan ditamatkan khidmat beliau sebagai Ahli Majlis Syura.

Saya berharap sangat kedua-dua khabar angin ini terbukti tidak benar. Namun, dalam politik Malaysia, khabar angin biasanya lebih benar dari khabar rasmi. Contohnya, kes pemukulan Rahim Nor terhadap Anwar Ibrahim

Harap-harap tiada amalan membalas dendam dalam PAS hanya kerana Ahmad Awang secara terang-terang:

a. Menolak kerajaan Campuran UMNO-PAS di Perak
b. Menolak permintaan Haramsani yang mana Haramsani diketahui mempunyai hubungan intim dengan salah seorang anggota Syura yang senior
c. Mendedahkan konspirasi menubuh kerajaan perpaduan di Perak di hadapan para perwakilan PAS tahun lepas
d. Menjadi "icon" menentang usaha "PERPADUANG" di dalam PAS

Lagi satu yang herannya, orang yang langgar keputusan parti dalam isu Kalimah Allah secara terang-terang masih dilantik semula sebagai Ahli Majlis Syura?

Apa akan jadi pada disiplin parti selepas ini, saya pun tak tau?

Tulang Besi

Termasuk Perangkap Buatan Sendiri?

Sangkakan dia ni cerdik, tapi......
KUALA LUMPUR - Polis akan memanggil Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Zulkifli Noordin sebagai saksi berhubung pendedahannya yang mendakwa ditawarkan ganjaran besar sekiranya membuat pengakuan palsu mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor dengan pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

:Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, siasatan lanjut akan dilakukan terlebih dahulu bagi memastikan dakwaan Zulkifli benar atau sebaliknya.

“Pendedahan yang dibuat itu masih baru dan kita anggap ia sebagai satu maklumat yang boleh kita ambil untuk siasatan.

“Apa-apa sahaja maklumat yang kita terima berkaitan kes tersebut, kita akan siasat dan sebagai prosedur siasatan, kita akan panggil saksi berkenaan untuk tindakan lanjut,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis sambutan Hari Polis Ke-203 di Pusat Latihan Polis (Pulapol) di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung dakwaan yang dibuat Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bebas berkenaan pada sidang media di lobi Parlimen, kelmarin.

Dalam pendedahannya itu, Zulkifli turut mendakwa ganjaran yang ditawarkan disifatkan ‘amat menggugat iman’ kerana diarah mendapatkan pengakuan sumpah palsu daripada ‘pihak ketiga’ bagi membolehkan Najib dan Rosmah terlibat dalam pembunuhan itu.

Sementara itu, ketika ditanya bila polis akan memanggil Zulkifli bagi merakamkan percakapannya, Musa berkata, beliau akan melakukannya pada bila-bila masa dalam tempoh terdekat.

“Kita siasat dulu dan baru kita akan panggil saksi itu dalam tempoh terdekat,” katanya.

Sumber

Berita Belum Sahih

Inilah maklumat yang baru saya dapat. Namun masih tiada kesahihanya lagi.

YBM Dato’ Seri Utama Raja Tengku Abdul Aziz Tengku Hamzah, Pengerusi Majlis Perajaan Negeri telah dipecat

JPM dan KDN mengarahkan Polis Kelantan supaya membebaskan Dato' Wan Hashim yang mengaku SU Sulit Sultan Kelantan di tahan Polis semalam.

Kenapa ye?

Tangan siapa di belakang JPM dan KDN?

Ulat Bulu Masuk Istana Pulak Dah..

aku saudara tertinggal artikel 23(2) yang menyatakan jika KDYMM gering, maka pemangku akan dilantik sehingga KDYMM disahkan sembuh dan boleh melaksanakan tugas2 negeri

jawapan saya, aatikel 23(2) berkata ‘if Sovereign contravenes the provisions of clause (1) of this article, he shall deem no longer to be Sovereign and to have withdrawn from the state and from his rights and claims on the State.
Artikel 23 ni berkisar kepada sekiranya Sultan keluar negeri lebih dari 12 bulan berturut-turut. Jadi saya tidak tertinggal apa yang saudara katakan.

Di atas adalah komen seorang pengunjung blog kickdefella.wordpress.com merujuk kepada N3 di bawah. Soalnya siapakah tuan empunya badan blogger kickdefella ini?

Asalnya on computer nak buat n3 lain tapi tersilau pula dengan n3 di bawah. Oleh kerana blogger ni sibuk sangat dengan hal-hal Istana, saya membacanya dan ada terasa janggal dan peliknya tulisan beliau berkeanaan isu ini. Jadi saya layan dulu n3 beliau.

Nampaknya di akhir-akhir ini sangat sibuk dengan hal-hal Istana, Sultan dan Pemangku Raja?

Nampak macam Mufti dalam cerita Musang Berjanggut aja lagaknya. Mengambil dan menggunakan Hukum/Ayat yang perlu untuk mewajarkan tindakan dan meyedapkan diri dan mungkin juga individu di belakangnya.

Adakah dia adalah seorang Pengamal Undang-Undang yang mahir dengan Perlembagaan Tubuh Negeri dan Negara?

Di bawah adalah N3nya yang saya copy n paste secara langsung.

Update

Petang semalam saya dimaklumkan bahawa, YBM Dato’ Seri Utama Raja Tengku Abdul Aziz Tengku Hamzah, Pengerusi Majlis Perajaan Negeri dititah mengadap Kebawah Duli Tuanku. Bersaksikan Mufti Negeri Kelantan dan beberapa pihak lain, Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra telah menitahkan agar pemangkuan fungsi Sultan oleh anakandanya Tengku Muhammad Faris Petra ditamatkan serta merta.

Tengku Abdul Aziz kemudian telah menghubungi Tengku Muhammad Faris bagi memaklumkan hal tersebut. Kemudiannya Tuanku sendiri telah bertitah kepada anakanda Baginda dan Tengku Faris diminta mengadap Ayahandanya selewat-lewatnya petang ini.

Pada petang kelmarin juga, Pengelola Istana Halim Hamad telah memanggil satu sidang media dan membaca apa yang dikatakan kenyataan media dari YTM Tengku Mahkota, Tengku Muhammad Faris Petra. Kenyataan itu dikeluarkan oleh Bernama menjelang senja.

Antara lain kenyataan itu mengatakan bahawa Tuanku masih gering dan Tengku Muhammad Faris masih Pemangku Raja. Pengelola Istana membaca kenyataan ini walaupun selepas Tuanku sudah bertitah bahawa pemangkuan telah tamat.

Hari ini, Dato’ Wan Hashim, Setiausaha Sulit KDYMM Al Sultan Kelantan, di dalam sidang media di Istana Mahkota Kubang Kerian di mana Al Sultan Kelantan bersemayam, membaca kenyataan bertulis yang antara lain menyebut sebab-sebab mengapa Tengku Mahkota ditamatkan dari pemangkuan fungsi Sultan.

Sejurus selepas membaca kenyataan bertulis itu, Setiausaha Sulit Tuanku mengumumkan bahawa Tuanku turut bertitah bahawa YBM Dato’ Seri Utama Raja Tengku Abdul Aziz telah dilantik sebagai Pemangku Raja yang baru.

Kepada Allah kita berserah semoga apa yang berlaku hari ini adalah penamat kepada satu polemik yang membingungkan rakyat bukannya satu permulaan kepada krisis undang-undang tubuh negeri yang akan berlarutan hingga ke Mahkamah.

Semoga Kelantan tidak akan mempunyai 2 Pemangku Raja dan 2 Tengku Mahkota.

Posting Asal

Saya setuju dengan kekanda blogger Mohd Sayuti Omar yang menggesa supaya ‘Semua Pihak Perlu Kembali Kepada Perlembagaan Tubuh Negeri’.

Tetapi saya hanya dapat bersetuju dengan tajuknya sahaja kerana kandungan postingnya menyeleweng daripada Undang-Undang Perlembagaan Tuboh-Kerajaan Kelantan.

Artikel 1 undang-undang tubuh Negeri Kelantan mengatakan “… the Laws of The Constitution of Kelantan shall be read subject to Federal Constitution”.

Raja-Raja Melayu sudah bersetuju menerima Perlembagaan Persekutuan sebagai ‘the supreme law’ dan jika ada sebarang percanggahan di antara Perlembagaan Negeri, undang-undang atau enakmen yang bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan maka ia dengan sendirinya terbatal.

Bolehkan Sultan Diturunkan Dari Tahta

Di dalam Undang-Undang Pelembagaan Tuboh-Kerajaan Kelantan tidak ada satu artikel, atau peruntukan yang membenarkan seorang Sultan digugurkan tahta melainkan dengan kehendak dan kerelaan Tuanku Al Sultan sendiri.

Artikel 23 (1) menyebut antara lain, ‘Seorang Sultan tidak boleh berada di luar negeri untuk tempoh lebih 12 bulan berterusan dan sekiranya ini berlaku, pengganti harus di pilih sejajar dengan peruntukan perlembagaan melainkan Majlis Perajaan Negeri mendapati ianya mempunyai alasan dan sebab yang kukuh dan boleh diterima’.

Artikel 23 (3) pula menyebut (1) tidak boleh digunapakai sekiranya beradanya Tuanku diluar negeri adalah kerana dilantik sebagai Yang Di Pertuan Agung.

Artikel 24 (1) pula menyebut, ‘Sultan boleh secara sukarela mengosongkan dan turun dari tahtanya yang bererti menyerahkan segala hak dan kuasanya.

Tiada sebarang peruntukan yang membenarkan KDYMM Sultan diturunkan dari tahta tanpa kerelaannya. Sebaliknya Perlembagaan Persekutuan mempertahankan hak Raja-Raja Melayu dan undang-undang Malaysia mengenakan hukuman berat kepada sebarang usaha untuk menurunkan Yang DiPertuan Agung, Raja-Raja Melayu dan Yang DiPertua Negeri dari tahtanya.

Sebarang usaha menurunkan Sultan menerusi proses undang-undang iaitu menerusi Pindaan Undang-Undang Perlembagaan Tuboh-Kerajaan di dalam Dewan Negeri, jika dilakukan akan bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan akan terbatal.

Bagaimana sekiranya Sultan itu hilang upaya fizikal dan mental?

Tiada sebarang peruntukan di dalam Undang-Undang Perlembagaan Tuboh-Kerajaan yang menyebut bahawa seorang Sultan perlu atau boleh diturunkan dari tahta sekiranya Baginda mengalami sebarang kecacatan kekal, hilang keupayaan fizikal atau mental atau lumpuh sepenuh badan atau sebagainya.

Sebaliknya ada peruntukan yang membolehkan seorang pewaris Sultan tidak diangkat sebagai Sultan sekiranya Majlis Perajaan Negeri mendapati pewaris Sultan itu tidak sesuai diangkat kerana antara lain masalah fizikalnya dan lain-lain sebab yang tidak dibenarkan melalui Hukum Syarak.

Artikel 8 (2) antara lain menyebut Majlis Perajaan boleh menolak waris tersebut sekiranya, ‘…the council shall consider him to have some great and serious defect derogatory to the quality of a sovereign such as infirmity, blindness, dumbness or possessing some base qualities on account of which he would not be permitted by Hukum Shara’ to become Sovereign Ruler’.

Antara lain ini bererti Undang-Undang Tubuh Negeri melindungi seorang Sultan daripada didiskriminasikan dari terus menduduki tahtanya setelah perlantikannya sebagai Sultan disahkan oleh Majlis Perajaan Negeri.

Oleh yang demikian, dari sudut Undang-Undang Negeri, tiada pihak boleh mempertikaikan kesahihan KDYMM Tuanku Ismail Petra Ibni Almarhum Sultan Yahya Petra adalah Al Sultan dan Yang Di Pertua Negeri Kelantan Darulnaim dan semua jajahan naungannya. Sebarang masalah kesihatan yang mengakibatkan Kebawah Duli Tuanku gering tidak boleh dari segi perundangan dijadikan pertikaian atas persemayaman Tuanku di tahtanya.

Majlis Perajaan Negeri

Sejak konflik istana Kelantan tercetus, kita sering mendengar sebutan Majlis Perajaan Negeri atau di dalam Bahasa Inggeris di panggil sebagai The Council of Succession of Kelantan.

Pentingnya Majlis Perajaan Negeri boleh dilihat dari segi kedudukannya di dalam Undang-Undang Perlembagaan Tuboh Negeri. Majlis ini mendahului lain-lain kerabat DiRaja di dalam undang-undang tubuh negeri.

Ini kerana Artikel 6 menyebut antara lain ‘tiada siapa boleh ditabalkan sebagai Sultan melainkan telah terlebih dahulu perlantikannya disahkan oleh Majlis Perajaan Negeri’.

Oleh yang demikian, ianya adalah satu Majlis yang amat penting dalam sistem Raja Berpelembagaan di peringkat negeri.

Ahli-ahli Majlis Perajaan Negeri adalah mengikut undang-undang tubuh terdiri daripada,

  • Presiden
  • Timbalan Presiden

Setiausaha Kerajaan negeri adalah menjadi Setiausaha Majlis Perajaan Negeri.

Ahli-ahli lain ialah 4 orang Kerabat D’Raja dan tidak kurang dari empat dan tidak lebih dari lapan orang yang hendaklah berketurunan Melayu dan rakyat kepada Sultan di negeri berkenaan.

Ahli Majlis Perajaan yang disebut diatas hendaklah dilantik oleh KDYMM Al Sultan sendiri dan bukan oleh pihak lain.

Peranan Majlis Perajaan Negeri adalah mengesahkan Sultan yang baru sebaik sahaja setelah kemangkatan Sultan sebelumnya. Artikel 11 (1) menyebut, ‘No decision of the Council of Succession shall be valid and binding unless at least two-thirds of the members present and voting shall agree thereto’.

Pemangkuan Raja

Artikel 22A (1) menjelaskan peruntukan-peruntukan yang membolehkan pemangkuan diwujudkan di dalam negeri, iaitu sebab-sebabnya,

a) ‘If the Sovereign shall have occasion to be absent from the State for more than thirty days; or

b) ‘If the Sovereign shall be incapacitated from attending to the affairs of the state; or

c) ‘If the Sovereign is elected to the office, or exercise the functions, of the Yang di-Pertuan Agong for a period exceeding fifteen days’.

Peruntukan (a) dan peruntukan (c) dalam Artikel 22A(1) Undang-Undang Perlembagaan Tuboh-Kerajaan adalah jelas tetapi peruntukan (b) adalah samar dan memerlukan tafsiran.

Apakah maknanya ‘…incapacitated from attending to the affairs of the state’? pelbagai pihak boleh memberi tafsirannya berdasarkan bias masing-masing. Oleh yang demikian, eloklah dibiarkan tafsiran dibuat oleh pihak yang diberi peruntukan untuk membuat tafsiran ini oleh undang-undang tubuh negeri ini.

Bagaimanapun, jika dibaca peruntukan seterusnya di dalam artikel yang sama kita mungkin dapat sedikit gambaran tafsiran incapacitated.

Artikel 22 A (2) antara lain menyebut jika Baginda Sultan bercadang keluar negara seperti tersebut dalam peruntukan (a) artikel ini, Tuanku hendaklah melantik Pemangku atau Majlis Pemangkuan untuk menjalankan ‘… His functions during His absence from the State’.

Tetapi Artikel 22 A (3) bagaimanapun menyerahkan tugas melantik Pemangku dalam kes Artikel 22A (1) (b) kepada Majlis Perajaan Negeri. Ia berbunyi;

In the case of the incapacitation of the Sovereign the Council of Succession shall appoint a Regent or Council of Regency as to them most expedient and if it shall be necessary to appoint a Council of Regency the provisions of Clauses (2) and (3) of Article 19 of this Part shall apply to such appointment’.

Artikel 22 A (4) mengembalikan kuasa melantik Pemangku kepada Sultan dalam kes Artikel 22 A (1) (c) yang mana bila Baginda dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agung.

Berdasarkan ketiga-tiga klausa ini, beerti dari segi Undang-Undang Tubuh Perlembagaan Negeri salah satu keadaan incapacitated ialah dimana Tuanku tidak boleh bertitah di antara lainnya boleh dikatakan sebagai dalam koma atau tidak waras. Jika setakat itu sahaja tafsiran incapacitated di dalam Undang-Undang Perlembagaan Tuboh Negeri, bererti hari ini Tuanku sudah diluar keadaan tersebut berdasarkan surat daripada pihak Pakar dari Hospital Mount Elizabeth di Singapura.

Kegagalan berjalan atau berhadapan dengan umum disebabkan keadaan fizikal lain tidaklah boleh dijadikan alasan meneruskan pemangkuan kerana Artikel 22 A (5) jelas tercatat bahawa;

‘Such Regent or Council of Regency shall cease to act upon the return of the Sovereign to the State or upon His recovery from incapacitation or His ceasing to hold the office or exercise the functions of Yang di-Pertuan Agong as the case may be’.

Di dalam sepucuk surat bertarikh 15 Januari 2010 yang ditandatangani oleh YTM Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Mahkota telah meminta Dr. Kelvin Yeoh, Ketua Pegawai Eksekutif Hospital Mount Elizabeth menjelaskan keadaan kesihatan Tuanku, antara lainnya tertulis dalam surat tersebut;

‘I also wish to know if the Sultan is presently competent to perform his duties as a ruler…’

‘I also wish to request the appropriate medical reports be furnished to me as the Regent …… as to the Sultan present competency to make informed decisions which a ruler has to make with regard to the affairs of the State of Kelantan.’

Untuk itu, pihak Hospital di Singapura menjawab pada 1 Februari 2010,

“ …the Sultan is currently capable of making His own decisions.’

Berdasarkan jawapan itu pada 18 Februari 2010, YTM Tengku Mahkota Kelantan mengarahkan peguamnya, Zul Rafique & Partners bertindak bagi pihaknya dalam mendapat lebih banyak maklumat dari pihak di Singapura.

Apakah Kuasa Sultan Dalam Negeri

Undang-Undang Perlembagaan Tuboh-Kerajaan menyebut dalam Artikel 10;

‘The executive authority of the State shall be vested in His Highness but executive functions may by law be conferred on other persons or authorities.

Antara lain ia jelas bermaksud, kuasa mentadbir negeri hanya ada pada Sultan tetapi kuasa melaksanakan hal-hal pentadbiran boleh diamanahkan kepada individu atau pihak lain.

Artikel 15 (2) antara lain menyebut, ‘Baginda boleh bertindak di atas pertimbangannya bagi fungsi-fungsi eksekutif…’ dan diantaranya ialah (e) perlantikan warisnya dan pemangku atau majlis pemangkuan.

Persoalannya ialah adakah dengan wujudnya pemangkuan, executive authority digalas oleh pemangku atau pemangku sekadar melaksanakan executive functions.

Pemahaman Kuasa Pemangku

Menurut Shukri Mohamad dalam rakaman audio yang telah tersiar di blog ini, individu yang diberi kuasa memangku mempunyai kuasa setaraf dengan individu yang dipangku jawatannya.

Secara peribadi saya merasakan jika itu benar, maka ia melanggar semangat dan prinsip pemangkuan.

Dalam rumusan kampung, kita boleh andaikan saya sebagai tuan punya sawah padi dan saya mempunyai barisan pekerja menjalankan tugas-tugas menanam padi. Geran dan hak milik tanah adalah diatas nama saya. Diatas sebab yang tidak dapat dielakkan, saya terpaksa meninggalkan kampung untuk suatu jangkamasa dan atas sebab demikian, saya melantik anak saya untuk menjalankan tugas saya.

Anak saya sudah tentu tidak ada kuasa mutlak untuk menjual tanah sawah saya kepada pemaju untuk aktiviti pembangunan walaupun dia memangku tugas saya. Ini kerana dia ‘memangku tugas’ dan bukannya mengambil alih peranan saya sebagai tuan punya sawah.

Oleh yang demikian, saya berpendapat bahawa Pemangkuan adalah memangku tugas-tugas atau fungsi seorang Sultan tetapi dia tidak memangku kuasa seorang Sultan.

Di atas sebab itu juga undang-undang tubuh negeri di dalam artikel 22 B jelas menyebut antara lainnya, ‘imbuhan yang dibayar kepada Pemangku Raja tidak boleh melebihi imbuhan yang dibayar kepada seorang Sultan.’ Di dalam artikel yang sama juga memberi gambaran tugas pemangkuan sebagai, ‘… to exercise the prerogatives of and perform the duties of the Sovereign….’

Tambahan pula Al Sultan di panggil dengan gelaran Kebawah Duli Yang Maha Mulia, sedangkan pemangkunya sebagai Yang Maha Mulia. Ini sudah menunjukkan perbezaan di antara Sultan dan Pemangku Sultan.

Shukri Mohamad juga jelas mengelirukan kita dengan tafsirannya berhubung pewaris tahta dan jelas mendiskriminasikan pewaris-pewaris tahta yang lainnya.

Artikel 28 undang-undang tubuh negeri juga jelas menekankan bahawa, Tengku Mahkota atau pewaris tahta tidak mempunyai sebarang kuasa dengan ayat berikut;

“The Heir shall have no authority whatsoever to take part nor may interfere in any affairs of the State or Government, excepting only when he shall have the command of Sovereign generally or in any particular case or as may be authorised under this Part and this provision shall apply also to the other heirs.’

Pengurniaan Darjah Kebesaran

Artikel 43 (1) undang-undang tubuh negeri jelas menyebut bahawa;

‘KDYMM ialah pangkal segala kemuliaan dan kebesaran dalam negeri ini dan Bagindalah sahaja boleh mengurniakan gelaran dan kebesaran dan kehormatan.”

Ini bagi saya adalah jelas Kuasa Eksekutif seorang Sultan. Sebaliknya menandatangani persetujuan terhadap undang-undang negeri adalah melaksanakan fungsi eksekutif.

Kesimpulan saya, Kuasa Eksekutif tidak boleh dipangku, sebaliknya apa yang boleh dipangku ialah fungsi-fungsi eksekutif seorang Sultan.

Kesimpulan

Tafsiran yang jelas perlu dibuat ke atas kalimah ‘incapacitated’ dan bukannya keadaan fizikal Tuanku Al Sultan Kelantan. Apabila jelas apa yang dimaksudkan dengan kalimah itu dalam undang-undang tubuh negeri, maka segala kekeliruan boleh diperjelaskan.

Segala yang tercatat didalam posting ini adalah berdasarkan pandangan peribadi saya setelah merujuk kepada beberapa pihak yang arif dengan institusi Raja di Kelantan. Suka saya ingatkan, semua pihak boleh membuat tafsiran berdasarkan pemahamannya tetapi tafsiran yang akan diambil kira ialah tafsiran Mahkamah.

Itu adalah pandanganya dan kalau nak baca komen pengujungnya sila ke sini. Banyak juga komen yang entah apa-apa dengan hanya bersandarkan fikiran dan pendangan yang dangkal.

Dan melarat pula ke sini bila dikatakan Wan Hashim adalah Setiausaha Sulit Sultan. Entah siapa yang melantik Wan Hashim, kita pun tak tahu.

Kita terpinga-pinga bila Wan Hashim mendakwa dirinya adalah Setiausaha Sulit Sultan!


Thursday, March 25, 2010

Perut Dah Terburai Pun Masih Nak Berzanji Lagi SiBengap ni

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, menyelar Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifuddin Nasution kerana menuduhnya menerima tawaran Umno bagi menyelesaikan hutangnya sebagai umpan untuk keluar parti.

Ketika ditemui pemberita di lobi Parlimen semalam, Zahrain yang kini menjadi wakil rakyat bebas itu menafikan sama sekali tuduhan terbabit dan menyifatkannya sebagai satu pembohongan bagi menjejaskan imej beliau. “Ini fitnah, tidak benar sama sekali. Macam mana saya nak komen kerana ini satu penipuan, satu fitnah...sukar bagi saya untuk memberi komen.

“Saya cabar Saifuddin membawa perkara ini ke mahkamah. Kalau ada bukti kenapa tidak dakwa saja saya di mahkamah. Saya tak tahu apa yang dia perkatakan ini dan saya tidak mahu komen mengenai kenyataan yang menyampah seperti ini," katanya.

Saifuddin dalam satu temu bual dengan lidah rasmi PKR, Suara Keadilan, mendakwa Zahrain berhutang RM1.8 juta kepada sebuah syarikat d Pulau Pinang.

Beliau dipetik berkata, Zahrain mahu Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, membenarkannya mengambil alih serta mengurus Bukit Jambul Golf and Country Club, apabila Zahrain menjadi pengurusnya, tetapi ditolak.
Selepas itu, dakwa Saifuddin, Umno mengambil kesempatan menawarkan untuk melangsaikan hutang Zahrain.

Dari sini

Wednesday, March 24, 2010

Apa Kata Anda Pula?

Di Kedai Kopi pagi tadi, seorang yang telah lama hidup berkata "Tiga perkara yang menjadikan manusia hidup sedap".

1. Makan free
2. Hutang tak payah bayar
3. Mengata keburukan di belakang orangnya.

Banyak Yang Tersirat Dari Tersurat

Nampak ada benar apa yang MSO tulis di blognya. Terlalu banyak perkara yang tersirat daripada yang tersurat sepertimana yang di titahkan oleh Pemangku Raja di bawah. Banyak sangat nampaknya itik-titk telur belaan di luar lingkungan pagar istana.

KOTA BHARU: Sultan Kelantan, Sultan Ismail Yahya Petra, masih gering dan tidak boleh menjalankan tugas berhubung hal ehwal negeri mengikut Undang-undang Tubuh Kerajaan Kelantan, demikian menurut anakanda baginda yang juga Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra.


Tengku Muhammad Faris Petra bertitah, bahawa mengikut klausa (1)(b) Artikel 22A undang-undang itu, Baginda yang dipilih menjadi Pemangku Raja pada 24 Mei tahun lalu, kini menjalankan tugas-tugas pemerintah dan Yang DiPertuan Negeri sehingga Sultan Ismail Petra sembuh.

Dalam satu titah yang disampaikan Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad, pada satu sidang media di Istana Balai Besar di sini, hari ini, baginda menegaskan bahawa sebarang kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh mana-mana pihak tanpa terlebih dulu mendapat laporan perubatan daripada panel doktor pakar yang telah dilantik adalah tidak tepat, tidak sah dan tidak terpakai. "Kita telah menitahkan panel doktor-doktor pakar yang telah dilantik untuk membuat pemeriksaan kesihatan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan dan mengangkat maklum kepada kita dalam tempoh secepat mungkin bagi mengelakkan sebarang kekeliruan," titah Tengku Muhammad Faris Petra.

Baginda juga bahawa bertitah seperti yang diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 29 Jan lalu, isu mengenai kesultanan Kelantan hendaklah diputuskan oleh Majlis Perajaan Negeri dan bukannya oleh mana-mana individu di luar majlis berkenaan.

"Sehingga Majlis Perajaan Negeri bersidang dan membuat keputusan mengenai perkara tersebut, kita selaku Pemangku Raja Kelantan tetap kekal sebagai Pemangku Raja Kelantan dan akan terus menjalankan fungsi-fungsi Kebawah Duli Yang Maha Mulia Tuanku Al-Sultan mengikut perlembagaan negeri," titah baginda. - Bernama

Ke mana Kau Nak Menyorok Wahai Luncai Bangap?

Datuk Abdul Ghapur Salleh mengenai Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Hashim .

"Umpan yang dibagi kepada Ahli Parlimen Bayan Baru ini besar, itu sebab dia lompat".

"Mungkin dia lompat ada dia minta kepada kerajaan Pulau Pinang, tak dapat".

"Sekarang sudah jadi bebas, kocek pun mungkin sudah penuh".

"Umno jangan terima seperti ini. Jangan terima orang seperti ini. Kalau dia boleh gigit ketua dia boleh gigit ketua kita juga"

"Mungkin sekarang sudah gemuk, sudah kenyang, jadi macam-macam tohmahan".

"Kalau orang seperti ini masuk Umno, mungkin Umno punya orang akan keluar".

"Kita tahu habuan yang dibagi".Hanya berjiwa syaitan sahaja yang merasakan dirinya masih bermaruah kalau dilondeh-londehkan kelakuan buruknya.

Tuesday, March 23, 2010

Fining Aku, Siapa Sebenarnya Individu Ini?

Apakah sebenarnya insan ini bersifat 'Camellion' di dalam perjuangan yang ditonyoh dan tanamkan kepada rakyat?

Apakah ini kelibat sebenar beliau di dalam perjuangan? Islam itu retorik jugakah?

Adakah sebenarnya dia bersongkok di hati dan berkopiah di kepala?

Penipukah dia?

Kalau benar begitu, kita tertipu!

Oleh : Tulang Besi

Isu September 16 diperbincangkan semula sekarang ini. MP Katak, Zahrain, semakin acap menaikkan isu ini dengan mendedahkan beberapa maklumat yang kadang kala betul dan kadang kala salah.

Zahrain mendedahkan 8 nama:

"Beliau mendakwa mereka ialah Datuk Seri Abdul Ghapur Salleh (BN-Kalabakan), Datuk Seri Anifah Aman (BN-Kimanis), Datuk Bung Mokhtar Radin (BN-Kinabatangan), Datuk Chua Soon Bui (Bebas-Tawau), Datuk Eric Majimbun (Bebas-Sepanggar).

Nama lain yang disebut ialah Dr Mohd Puad Zarkashi (BN-Batu Pahat), Datuk Seri Tengku
Azlan Sultan Abu Bakar (BN-Jerantut), Tengku Razaleigh Hamzah (BN-Gua Musang)".

Saya pernah menceritakan dalam posting saya yang terdahulu bertajuk "September 16: Bukan Anwar Yang Akan Menjadi Perdana Menteri", bahawa Anwar tidak akan menjadi PM kalau September 16 berjaya.

Anwar terpaksa berbuat demikian kerana sebelum September 16, 2008 PAS tidak bersetuju dengan senarai MP2 yang Anwar ada itu. Penentangan PAS itu adalah kerana kerajaan PR yang baru itu kelak bukan kerajaan majoriti Melayu.

Nama-nama seperti Anifah Aman, Ghapur Salleh, Mokhtar Radin dan ramai lagi tidak dapat memuaskan hati PAS serta Presiden PAS. Ini kerana nama-nama di atas bukan dari kalangan MP2 yang MELAYU walaupun mereka itu Islam. Presiden PAS dilaporkan berkata:
"Muslim sahaja tidak cukup"

Maka, Anwar pun berbincang dengan Mr.X dan Mr.X setuju untuk menjadi PM dengan membawa beberapa orang MP Melayu bersama beliau demi memastikan kerajaan baru PR itu kerajaan majoriti MELAYU (bukan Majoriti Islam).

Namun pada masa itu segalanya sudah terlambat. Nasi dah jadi bubur. Pak Lah telahpun mengisytiharkan bahawa beliau akan turun takhta pada March 2009. Maka, “mood” untuk melompat, di samping taktik-taktik lain dari BN telah berjaya dilakukan dengan mengunakan masa yang terbuang angkara penolakan PAS ke atas kerajaan baru semata-mata kerana kerajaan PR baru itu tidak majoriti MELAYU (bukan Islam).

Mengikut maklumat saya, tanpa sokongan Mr. X pun dan hanya dengan sokongan yang Anwar Ibrahim dapat pun, kerajaan baru itu tetap MAJORITI MUSLIM, yakni majoriti satu kerusi. Tapi, apabila PAS berkata Kami Mahu Kerajaan Majoriti Melayu”, maka Anwar terpaksa meminta pertolongan Mr. X.

PAS kenalah meminta maaf kepada rakyat Malaysia dan mereka yang mengundi mereka kerana ada saham mengagalkan “September 16”. Itu nasihat saya


TEMURAMAH PRESIDEN DENGAN UMMAHONLINE

Temuramah di bawah yang saya petik dari blog Dewan Pemuda PAS Kuala Terengganu akan lebih menjelaskan tulisan saya di atas.

Ada pembaca saya telah membawa keratan temuramah Presiden PAS bersama majalah Ummahonline yang disiarkan oleh blog Dewan Pemuda PAS Kuala Terengganu.Sebelum ini, Tuan Guru ada menyebut jumlah ahli parlimen PR mestilah majoriti Melayu Muslim. Persoalannya, mengapa Melayu?

Melayu ini kerana majoriti orang Islam (di Malaysia) adalah Melayu. Bahkan kalau kita baca Muqadimmah Ibn Khaldun, ada hadith yang menyebut, “pemimpin dari Quraisy.” Ini kerana, yang menjadi teras kepada penguasaan Islam pada masa itu adalah kabilah Quraisy. Maka, syarat kepimpinan mestilah Quraisy.

Di Malaysia, oleh kerana majoriti orang Islam adalah Melayu, dengan sebab itu kepimpinan Melayu Islam adalah lebih utama… kecuali kalau berubah, orang Cina masuk Islam ramai-ramai, dan mereka menjadi majoriti. Maka, sudah tentu mereka yang perlu menjadi teras. Itu pernah berlaku dalam sejarah Islam. Bila orang Turki yang menganut Islam, mereka merupakan orang Islam yang terkuat, maka mereka menjadi kepimpinan.

Di Malaysia, hakikat ini diterima oleh semua parti-parti politik, bahawa teras ialah Melayu Islam. Cumanya, kita mahu Islam dijadikan prinsip kepada penyelesaian masalah-masalah dalam negara. Ini satu perkara yang sering ditinggalkan.

Bukankah sudah memadai majoriti Muslim sahaja?

Muslim sahaja tidak cukup. Muslim lain, Islam lain. Muslim itu ada orang yang memelok Islam tapi tidak beramal dengan Islam. Kita mahu, Muslim yang beramal dengan Islam. Saya yakin, jika Islam dijadikan model… sepertimana yang kita pernah laksanakan di Kelantan, juga di Terengganu, dan seperti yang kita sedang laksanakan di Kedah dan di Perak. Dan, ini tidak menjadi masalah kepada orang bukan Islam. Apa salahnya bila Islam itu kita kemukakan dalam perubahan peringkat pusat? Bahkan peringkat pusat lebih wajar, sebab kuasanya lebih berbanding dari peringkat negeri lagi.

Keseluruhan temuramah tersebut boleh di baca di website Ummahonline.

PENGAJARAN DARI TEMURAMAH TERSEBUT

Ada beberapa kesimpulan dari temuramah tersebut:

1.0 - Presiden PAS menolak kerajaan PR yang majoriti Muslim. Beliau mahu kerajaan majoriti Melayu.
2.0 - Bahawa kedudukan PAS yang boleh keluar dari kerajaan PR bila-bila masa
sekiranya janji tidak tertunai tidak menjadi faktor langsung.
3.0 - Islam TIDAK MENJADI FAKTOR dalam penilaian kerajaan baru PR tersebut. Yang menjadi faktor adalah KEBANGSAAN MELAYU semata-mata.
4.0 - Presiden PAS bersekongkol dengan usaha untuk mengagalkan September 16 dengan memberi alasan-alasan dangkal seperti mahukan kerajaan majoriti Melayu secara sedar atau tidak.
5.0 - Saya yakin Presiden PAS dan kumpulan pro UMNO TIDAK MAHU kerajaan PR yang baru ini dan memberi masa kepada musuh untuk bertindak dengan memberi alasan-alasan yang dangkal.
6.0 - Tindakan Presiden PAS ini MENGUNTUNGKAN UMNO
7.0 - Presiden seboleh mungkin menolak gagasan “Majoriti muslim” tetapi mahukan
gagasan “Majoriti Melayu” kalau kita baca keseluruhan interview itu.


Sumber : Perisik Rakyat
dari sini

Kesian SiKatak Akan Lemas Dalam Kolam Hanyir Bikinan Sendiri

Ahli parlimen Kalabakan, Datuk Abdul Ghapur Salleh, yang dinamakan sebagai satu daripada lapan MP yang akan berpaling tadah kepada pembangkang pada 16 Sept membidas Datuk Seri Zahrain Hashim yang didakwa menipu di Dewan Rakyat.

Bekas MP PKR yang mengisytiharkan dirinya sebagai ahli bebas itu, minggu lalu mendedahkan bahawa Abdul Ghapur yang mewakili Umno Sabah dinamakan antara kumpulan berkenaan.

Menurut Ghapur, Zahrain telah melakukan satu penipuan besar.

Sehubungan itu, beliau mahu ahli parlimen dari Bayan Baru itu segera menarik semula kenyataannya dan menyenaraikan mereka yang dikatakan akan berpaling tadah itu.

Abdul Ghapur juga mencabar Zahrain mendedahkan nama 30 MP yang dikatakan akan menyertai ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam rancangan Pakatan Rakyat untuk menumbangkan kerajaan Barisan Nasional, jika apa yang didakwanya sebelum ini adalah benar.

Beliau juga memberi amaran kepada Umno agar tidak menerima Zahrain sebagai ahlinya kerana jika bekas ketua PKR Pulau Pinang itu sanggup berpaling tadah terhadap Anwar, dia juga, katanya, suatu hari nanti akan menikam pemimpin BN juga.

Selain Ghapur (kiri), MP dari Sabah yang dinamakan oleh Zahrain ialah Datuk Seri Anifah Aman (BN-Kimanis), Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan), Datuk Chua Soon Bui (Bebas-Tawau) dan Datuk Eric Majimbun (Bebas-Sepanggar).

Nama lain yang disebut ialah Dr Mohd Puad Zarkashi (BN-Batu Pahat), Datuk Seri Tengku Azlan Sultan Abu Bakar (BN-Jerantut) dan Tengku Razaleigh Hamzah (BN-Gua Musang).

Zahrain juga mendakwa seorang timbalan speaker juga dikatakan akan menyertai PKR.

Dari mk

Betul Ke Abe Him?

Ahli parlimen Machang Saifuddin Nasution memohon kerajaan menjelaskan kelulusan lesen judi yang diberikan kepada sebuah syarikat yang dikuasai Tan Sri Vincent Tan.

Berucap ketika membahaskan titah ucapan Yang di-Pertuan Agong di Dewan Rakyat hari ini, Saifuddin (kiri) turut mengaitkan MP Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali yang didakwa turut mempunyai saham dalam syarikat berkenaan.

"Pasir Mas, pejuang tulen pun ada saham juga, itulah wajah sebenar pejuang Melayu. Untuk itu kita minta kementerian kewangan jelaskan perkara berkenaan," dakwanya lagi.

Tambahnya, syarikat yang dinamakan Ascot Sports itu diberikan ruang sehingga 20 tahun untuk menjalankan perniagaan pertaruhan.

Jelasnya, perniagaan itu membabitkan pertaruhan untuk lumba kuda, bola sepak dan sukan-sukan lain.

"Syarikat ini membayar yuran operasi sebanyak 20 juta kepada kerajaan dalam urusniaga sebesar RM1bilion.

"Sudah tentulah lesen ini diberikan oleh menteri kewangan, saya difahamkan menteri kewangan dan perdana menteri sebelum Abdullah Badawi mengambil alih kuasa.

"Menteri kewangan ini adalah presiden Umno, Umno ialah parti agama bangsa dan negara," katanya lagi.

Tambahnya, maklumat tersebut diperolehinya melalui buku tulisan Barry Wain berjudul Malaysian Maverick yang setakat ini masih dalam penilaian oleh kerajaan.

Ada ke sesiapa nak sangkal tulisan
Barry Wain berjudul Malaysian Maverick?. Nak tahu juga si Mamat Barry Wain betul atau fitnah (bahasa sebelas sana!)

Sumber mk

Monday, March 22, 2010

Testing. Bertelur Atau Tidak

Posted by RAKYAT MARHAEN Isnin, 2010 Mac 22

Shad Faruqi berhujjah bahawa perjanjian petroleum antara negeri-negeri dan Petronas adalah tidak terpakai kerana Negeri-Negeri menyerahkan sesuatu yang ia tidak miliki.

Kata Shad, Perlembagaan Negara menyatakan Negeri hanya memiliki kuasa ke atas perlombongan di daratan (onshore) tetapi dalam perjanjian 1975, Negeri-Negeri menyerahkan hak petroleum kepada Petronas di daratan (onshore) dan di lautan (offshore) sekali, yang mana di lautan adalah di luar bidang kuasa kerajaan Negeri.

Tun Salleh Abbas dalam satu taklimatnya telah memberikan penjelasan yang amat jitu dalam hal ini.

Akta Petroleum 1974 dicapai selepas kedua pihak iatu Negeri dan Kerajaan Pusat bersetuju menerima satu tolak ansur bagi membolehkan industri petroleum negara dibangunkan. (Latarabelakang sejarah ini boleh dibaca dalam kertas kerja Tun Salleh yang dibentangkan dalam satu konvensyen di Terengganu pada tahun 2008)

Kuasa perlombongan di daratan yang dipunyai oleh Negeri diserahkan selamanya kepada Petronas dan akibatnya Kerajaan Pusat turut akan mendapat 5% bayaran kiranya minyak dijumpai di daratan yang asalnya adalah milik Negeri. Sebelumnya, sepatutnya hanya Kerajaan Negeri sahaja berhak menerimanya kerana ia berada di daratan yang menjadi milik Negeri.

Begitulah juga sebaliknya, di mana sebagai timbal balas tolak ansur itu, Negeri akan menerima 5% bayaran sekalipun pengeluaran akan berlaku di lautan yang asalnya kuasa perlombongan adalah di bawah Kerajaan Pusat.

Atas tolak ansur dan semangat bekerjasama inilah, dua istilah telah muncul dalam Akta Pembangunan Petroleum 1974 dan juga surat perjanjian antara Kerajaan Malaysia/Kerajaan Negeri-Negeri dengan Petronas iaitu daratan/onshore dan lautan/offshore.

Istilah ini digunakan dengan tujuan melupakan apa jua tafsiran yang lain yang ada dalam Akta dan Ordinan yang lain yang datang terdahulu. Istilah onshore dan offshore adalah kata kunci dan kata kunci ini bertujuan menghapuskan had sekatan 3 batu, territorial waters atau apa jua sekatan yang lain. Kepentingan Negeri dan Pusat telah digabungkan untuk faedah Negara bagi membolehkan pembangunan petroleum dilaksanakan oleh satu badan tunggal bernama Petronas.

Ada dua doktrin undang-undang yang digunakan iaitu;

a. Akta Parlimen yang datang kemudian mengatasi Akta terdahulu
b. Akta khas mengenai sesuatu perkara mengatasi Akta umum.

Dalam isu ini, sepanjang berkaitan kuasa petroleum, hanya ada satu Akta tunggal iaitu PDA 1974. Perjanjian dengan negeri-negeri adalah dibuat mengikut kehendak Akta ini.

Ikatan perjanjian yang ditandatangani oleh Negeri-negeri adalah ibarat sijil nikah dan ikatan perkahwinan. Bermula dengan Akta Pembangunan Petroleum 1974 dan perjanjian pada 1975. Keadaan 'zaman bujang' sebelum 1974 dilupakan.

Kini, selepas sudah beranak pinak dan Petronas mendapat kekayaan dengan 'perkahwinan'/Perjanjian itu, ada pihak ingin kembali kepada keadaan sebelum perkahwinan. Kononnya, hak kedua-dua lelaki dan perempuan adalah berbeza dan pihak satu lagi tidak mempunyai apa-apa tanggungjawab kepada pihak lain.

Merujuk kepada Akta sebelum PDA seperti Ordinan Dharurat 1969 dan lain-lain adalah percubaan-percubaan untuk kembali kepada 'zaman bujang' itu. Ia adalah satu tindakan 'mislead' rakyat.

Tidaklah pelik bila YB Saifuddin Nasution mencadangakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dihadapkan kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan Ahli Dewan kerana tindakannya selama ini mengelirukan Dewan Rakyat dengan memetik Akta yang tidak berkenaan dengan isu tuntutan royalti Kelantan.

Jika selama ini Nazri berani mencabar Kelantan pergi ke Mahkamah, tiba masanya Nazri mesti berani menghadapi Jawatankuasa Terpilih Dewan untuk mempertahankan hujjahnya.

Lebih menarik jika orang seperti Tun Salleh Abbas, Nik Saghir Mohd Nor dan Tg Razaleigh boleh dipanggil memberikan keterangan samada jawapan Nazri di Dewan Rakyat selama ini 'mislead' atau tidak.

Datuk Paduka Husam Musa,
Anggota Exco Kerajaan Kelantan.

Kalau Betul, Pejuang Islamkah Mereka?

Saya copy n paste dari sini

NOTA EDITOR: Saya mendapat email dari salah seorang pembaca saya. Sekiranya benar pendedahan ini, saya meminta supaya penulis sanggup menjadi saksi. Kalau beliau sanggup, saya akan membuat aduan rasmi salah laku kepada SU Agung bagi diambil tindakan disiplin diambil terhadap para konspirator ini.

Sila hubungi saya pada bila-bila masa. Saya bersedia berbincang.

(BERMULA) Salam Tulang Besi,

Syabas sebab dedahkan Dr Shamsuri dalam konspirasi menjatuhkan MB Selangor. Sebenarnya, kes Dr Shamsuri ini lebih mendalam lagi perkaitannya. Saya salah seorang yang menghadiri siri-siri mesyuarat dan perbincangan mereka sebelum pemilihan PAS 2009 (dan selepas).

Blog Anti Husam adalah sebahagian dari perancangan mereka. Ketua kepada Blog Anti Husam ialah Suhaimi Embong dan Dr Kamaruzzaman (Dr Kayu).

Mereka-mereka yang terlibat dalam konspirasi ini antaranya Dr Khazani Abdullah-CEO Sigtech, Dr Supyan Husin(pensyarah UKM), Dr Kayu, Suhaimi Embong, Mohad Adram, Dr Shamsuri (SU Politik Presiden), Roslan SMS, Najman dan ramai lagi.

Juga ada diantara mesyuarat ini telah dijemput SU Sulit Presiden PAS, Sdr Zaihan. Mereka ini ada buat satu NGO nama “Kumpulan Ilmuan” yang banyak mencuba untuk mendapat kontrak dari Kerajaan Selangor.

Dr Kayu adalah “Naqib” mereka semua ni. Saya hairan apa hebatnya ilmu Dr Kayu kerana beliau bukan pun Pensyarah Fakulti Islam UKM.


Mereka buat banyak pertemuan-pertemuan. Ada di Bangi, di Serdang, di SIGTECH dan banyak lagi. Tujuan pertemuan untuk menjatuhkan geng Erdogan yang mereka benci.

Ramai betul SU-SU yang berkaitan dengan pejabat Presiden terlibat dalam konspirasi ni. Tujuan utama konspirasi ini adalah menjatuhkan geng “Erdogan” dalam PAS.

Perkataan “Geng Erdogan” ini mereka yang cipta untuk melabel orang-orang seperti Husam Musa, Dr Syed Azman, Dr Hatta Ramli, Khalid Samad, Dr Dzul Ahmad dan beberapa orang lagi. Misalnya, pengunaan Pemuda Gombak untuk menjatuhkan Dr Hatta Ramli di Gombak adalah salah satu rancangan mereka. Saya ada merakam beberapa pertemuan ini secara rahsia dan bila waktu nya sesuai saya akan dedahkan rakaman itu.

Apa dosa "Geng Erdogan"? Mereka tak setuju PAS bekerjasama dengan UMNO dan tidak menguatkan Pakatan Rakyat. itu aje.

Perancangan-perancangan mereka cukup jijik dan tidak ada akhlak Islam. Termasuk perancangan mereka:

a. Menyebar fitnah terhadap Husam Musa melalui blog Anti Husam
b. Menjatuhkan Dr Hatta di peringkat Kawasan Gombak dengan menggunakan Pemuda Gombak
c. Memastikan Dr Syed Azman tidak menjadi calon di PRK Kuala Terengganu
walaupun majoriti cawangan di sana menyokong Syed Azman
d. Menyebarkan khabar fitnah kononnya ada “Proksi Anwar” dalam PAS
e. Mengagalkan Sept 16 dengan nasihat-nasihat songsang mereka
f. Memacu konspirasi menjatuhkan MB Selangor
g. Kononnya kepimpinan ulama akan dihancurkan
h. Kononnya ulama PAS akan dibuang
i. Kononnya kepimpinan ulama wajib dipertahankan dari diserang.

dan banyak lagi. Segala fitnah yang mereka sebarkan terhadap Husam Musa dan kumpulan “Erdogan”adalah bersumber dari puak-puak ini.

Yang saya nampak, mereka mendapat sokongan yang padu dari Ketua Dewan Ulama PAS, Harun Taib, di dalam melakukan kerja-kerja fitnah mereka.

Saya sendiri terlibat dalam menyebarkan beberapa fitnah ini dan saya merasa amat tertekan. Saya berharap dosa saya akan diampunkan Allah SWT hendaknya.

Syukur Dr Shamsuri telah didedahkan konspirasi beliau di dalam menjatuhkan MB Selangor. Semoga Allah menurunkan hukuman yang setimpal dengan kerja jahat Shamsuri.

Dua sebab utama mengapa geng mereka (Kumpulan Ilmuan) benci dgn MB Selangor:

1.0 Kumpulan Ilmuan dibuang dari senarai program “SPICE”
2.0 Percubaan mereka meletakkan orang-orang mereka untuk menguasai Kolej
Universiti Islam Selangor ditolak oleh MB Selangor

Maka, tidak hairanlah Dr Shamsuri begitu bersemangat untuk menjatuhkan MB Selangor kerana membalas dendam.

Saya diberitahu, Dr Khazani melalui SIGTECH sedang dalam proses untuk mendapat kontrak-kontrak dan projek-projek yang besar-besar dari UMNO terutamanya UMNO Terengganu. Itulah sebabnya dia sokong sangat menubuhkan kerajaan UMNO-PAS. Supaya projek senang dapat.

Mudahnya, mereka adalah kaki-tangan kepada Harun Taib dan Geng Terengganu untuk menghancurkan kumpulan yang Harun Taib tak suka. Oleh kerana Harun Taib mahukan kerjasama dengan UMNO, maka mereka pun buat kerja hancurkan kepala-kepala penentang kerjasama dengan UMNO yang digelar “Geng Erdogan”.

Suhaimi Embong terus menerus berbohong kononnya dia terlibat dalam blog AntiHusam. Kalau dia terus menerus berbohong begitu, saya akan serahkan bukti pada TB akan keterlibatan beliau dan Dr Kayu.

Mereka ini sudah macam tiada agama. Saya menyesal ikut mereka. Saya tak tau berapa banyak dosa fitnah telah saya lakukan. Saya tak tau samada dosa saya akan dimaafkan oleh Allah atau tidak. Saya masuk PAS untuk berdakwah dan berbuat pahala, bukan untuk menyebar fitnah dan bohong macam ni.

Sekian

Ahli Geng Terengganu
Tulang Besi

Adat Yang Merusakkan Pandangan Terhadap Keadilan Islam


Bibi Aisha menunjukkan telinganya yang rabit di Kabul Afghanistan semalam.

KABUL - Seorang wanita Afghanistan, Bibi Aisha nyaris maut selepas hidung dan telinganya dipotong oleh suami sendiri kerana dia didakwa memalukan keluarga mentuanya.

Dalam satu wawancara yang disiarkan televisyen tempatan, mangsa berusia 19 tahun itu mendakwa keluarga mentuanya malu berikutan dia melarikan diri daripada rumah suaminya dengan bantuan dua jiran perempuan.

Dakwa Bibi, dia bertindak melarikan diri kerana tidak dapat bertahan dengan layanan buruk keluarga suaminya.

Misi Bibi melarikan diri ke Pakistan gagal setelah dia dan dua rakannya ditangkap pihak berkuasa. Dia kemudian dibawa balik oleh keluarga mentuanya sebelum dijatuhi hukuman potong kedua-dua telinga dan hidung mengikut adat tradisi kaum Pashtun.

Selepas menjalani hukuman, Bibi ditinggalkan di tempat terbuka di wilayah Oruzgan yang dikuasai Taliban.

Wanita itu diselamatkan oleh sekumpulan petugas kontraktor firma Amerika Syarikat dan diberi perlindungan oleh sebuah badan bukan kerajaan tempatan yang turut mengurus ribuan kes serupa.

"Saya pengsan semsa hidung dan telinga dipotong. Sejurus sedar saya berasa ada air dingin yang mengalir di hidung dan apabila membuka mata, saya tidak sanggup melihatnya kerana darah berada di mana-mana,"

Sumber cananglahnie

Sunday, March 21, 2010

Saturday, March 20, 2010

Bolehkah Disamakan Dengan Zahrain

Walau pun dalam perasaan kesal yang amat, saya rasa elok juga saya ceritakan satu perbuatan sadis yang tidak sepatutnya dilakukan terhadap makhluk Allah walau pun dia mengganggu dan kita sememangnya tidak suka.

Pada masa itu saya di awal remaja. Di tingkatan satu. Rumah Orang Tua saya berdapurkan lantai yang disimen di atas tanah. Bahagian ini memang menjadi tempat kegemaran Tikus Tanah yang sebesar anak betis berpesta dan bersuka ria dengan apa saja makanan di dapur yang boleh digeledah. Jadi kekadang kami termakan sisa mereka tanpa disedari. Tahu-tahu ada najisnya di dalam kuah. Kekadang ada bulunya pada pinggan. Sungguh memualkan.

Ada juga saya cuba taruk racun dengan umpan sisa makanan. Tapi masalahnya bila mati busuk satu rumah sebab mereka yang termakan racun akan lari menyorok di dalam lobang-lobangnya yang banyak di bawah lantai dan di sekitar dinding luar rumah.

Pada suatu hari seorang Orang Tua memberikan saya 'Petua'. 'Petua' ini entah temberang entah betul, saya terus ikut dan buat. Caranya tangkap seekor Tikus yang besar, jahit lubang najisnya dan lepaskan kembali!

Walau pun saya tahu itu menyeksa dan menzalimi binatang, tetapi kerana marah saya lakukan juga. Rupanya 'fatwa' ini menjadi. Selepas beberapa ketika semua tikus ghaib entah ke mana. Hilang semuanya.

Rupa-rupanya tikus besar yang saya jahit lubang najis tu sudah tentu tidak boleh berak. Bila tidak boleh melepas, dia naik gila dan mengacau semua tikus-tikus yang ada. Semua lubang tikus lain diranyau dan dirayau. Bahkan ada yang kena gigit. Kerana dia besar, semua tikus akan lari takutkannya.

Itulah sebabnya semua tikus hilang dalam masa yang singkat. Dan akhirnya tikus pengacau dan perosak tadi mati juga.

Apakah tabiat ini juga sudah dijangkiti Datuk Zahrain? Kawan dan lawan semua dikacau dengan temberang dan bohongnya dalam terang. Kerana dia semua orang naik panas terutama kabilah UMNO yang dikaitkan dengan projek 16 September.

Apa yang saya nampak temberang dan bohongnya sudah menampakkan tembelangnya yang sebenar. Kerana masalah diri sendiri dia tinggalkan parti dan Pengundi. Memalitkan lumpur hanyirnya kepada semua orang.

Adakah dia juga akan sasau sebagaimana tikus dijahit lubang najis itu?

Akhirnya menggelupur di dalam lubang kubur politik yang digalinya sendiri...

Ini saya tambah lagi sekor tikus mabuk yang memalitkan najis kepada orang lain.

Apakah agaknya punca orang PKR Bagan Serai marah sangat dengan YB sampai memperlakukan YB sedemikian rupa?

Mereka marah sebab saya tidak beri duit apabila mereka datang minta. Hendak bukan sedikit, ingat saya bawa gunung emas ke?

Harapkan duit pencen dan elaun Ahli Parlimen sahaja, itu pun tidak cukup dan kena guna duit sendiri juga sampai perbelanjaan dapur keluarga saya pun kurang.

Kalau saya beri mereka duit, sudah lama masalah ini selesai. Tetapi saya jenis keras, kedekut sebab saya tahu macam mana susahnya cari duit. Kalau datang ke rumah saya di Kajang, Selangor, saya boleh tunjuk saya tanam pokok cabai, pokok limau, pokok durian dan saya bela ikan.

Sebelum pergi Parlimen pun, saya siram pokok dulu. Masa di kampung, saya pagi-pagi pergi bendang. Saya tidak senang macam mereka sangkakan, saya susah.

Ramai orang datang minta duit, saya memang beri tetapi tak banyak sebab mana hendak cari duit banyak-banyak, saya cuma bagi setakat mana yang ada.

Konsep saya, siapa datang kemudian, saya buat pancing dan ikat dengan mata kail dan saya suruh pancing ikan dan beritahu umpan apa yang hendak digunakan, sebab itu mereka marah.

Mereka juga ingat saya tidak layak jadi Ahli Parlimen sebab mereka ingat saya ini YB ‘cokia’ (teruk) dan baru hendak kenal politik.

Ada pimpinan PKR negeri mendakwa parti sudah cuba membantu YB dari segi kewangan tetapi YB tidak tahu menguruskan kewangan. Apakah itu benar?

Bukan satu sen, setengah sen pun saya tidak terima. Kalau ada yang kata saya terima bantuan kewangan daripada PKR negeri, itu satu fitnah yang besar sekali.

Selama ini saya guna duit kocek saya sendiri dan ada juga pertolongan dari kawan-kawan seperti dalam khidmat kesihatan. Ada seorang hamba Allah beri sumbangani alat untuk periksa tekanan darah tinggi dan gula dalam darah.
Masalah ini sudah berlarutan begitu lama, pernah YB ajukan masalah ini kepada Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk tindakan?

Saya sudah mengadu pada Anwar tetapi dia cakap tidak ada apa-apa masalah dan minta saya bersabar. Saya juga ada minta tolong Mustafa Kamil Ayub tetapi dengar-dengar ada pimpinan parti hendak ambil tempat saya pula.

Ciluk dari sini

Friday, March 19, 2010

Berapa Agak Komisennya?

Canggih dan cantik.....agaknya kalau Angkatan Tentera Malaysia yang beli berapa juta harganya dan berapa ratus ribu pula komisennya?

A JUMBO Heavy Supersonic Transport (HST) is a Sukhoi SU-30 variants designed to transport passengers at speeds greater than the speed of sound. The only HSTs to see regular service were SU-90 MKM JUMBO. The first passenger flight of the SU-90 MKM JUMBO was in June 2010, and were able to carry a company size troops over 10 000 miles distance at mach 2.

Heavy Supersonic Transport greater speed and efficiency over their conventional counterparts have made them objects of numerous recent and ongoing design studies. Drawbacks and design challenges are excessive noise generation (due to sonic booms), high development costs, expensive construction materials, great weight, and an increased cost per seat over subsonic transport.

Petik dari malaysiamilitarypower

P/S Pak Din tersilap sebenarnya tu. Harganya berapa billion ringgit dan berapa ratus juta pula komisennya?

Ada Lagi Yang Berotak Rupanya!

Rupa-rupanya seramai-ramai Menteri dan Pemimpim UMNO yang ada hanya dua orang yang pakai otak dan berpijak di bumi nyata. Mereka juga jujur dengan diri sendiri walau dengan Tuhan belum tentu. Mereka hanyanlah Tun Musa Hitam dan YM. Tengku Razaligh Hamzah. Yang lain hanya kelentung dengan menggunakan otak tempurung.

KUALA LUMPUR, 18 Mac — Bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam berkata pembayaran wang royalti atau ihsan seharusnya diserahkan kepada kerajaan negeri untuk diuruskan sebagaimana diperuntukkan mengikut undang-undang, bukannya dikendalikan oleh kerajaan pusat dengan mewujudkan jawatankuasa khas.

Justeru seolah-olah senada dengan pendirian bekas pengerusi dan pengasas Petronas Tengku Razaleigh Hamzah, Musa memberitahu, berdasarkan pengalamannya itu beliau lebih “arif” dalam isu pertikaian wang royalti antara kerajaan negeri Kelantan dan pusat sekarang.

Dalam temu bual dengan Astro Awani hari ini, Musa berkata pembayaran wang itu biar apapun istilahnya mesti dibuat kepada kerajaan negeri kerana matlamatnya adalah untuk pembangunan rakyat.

“Sama ada wang ihsan ke royalti, itu tak mustahak. Asalkan mereka menggunakannya untuk pembangunan rakyat.

“Kita harus wujudkan satu sistem di mana kita boleh memantau penggunaan wang itu, walaupun kuasanya diberikan kepada negeri berkenaan,” katanya.

Pandangan ini dibuat ketika soal wang royalti menjadi isu politik hangat buat masa sekarang dengan Tengku Razaleigh, bekas menteri kewangan dan Ketua Umno Gua Musang berulang kali menegaskan Kelantan berhak menerima royalti atau bayaran tunai tetapi bukannya wang ihsan yang ditentukan kerajaan pusat.

Perkara itu ditekankan beliau pada ceramah perdana di Kota Baru akhir Januari lalu.

Tengku Razaleigh akan muncul pada majlis dialog yang diadakan di negeri jiran Terengganu, yang juga hanya pernah dibayar wang ihsan selepas ia jatuh ke tangan PAS pada 1999, malam ini.

Beliau dijadual untuk menyentuh isu itu sekali lagi yang sebelum ini mencetuskan polemik dan rasa tidak puas hati di kalangan pemimpin Umno-BN.

Musa, yang pernah bergandingan dengan Tengku Razaleigh pada pemilihan Umno tahun 1987 melawan kepimpinan Presiden Umno ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad, menyedari pandangannya ini mungkin akan menimbulkan keresahan di kalangan pemimpin Umno.

“Jelas kepada saudara, bila dengar saya cakap ni, saya punya pendapat ‘not mainstream’.

“Ada orang kata boleh jadi lagi dekat dengan Tengku Razaleigh. Jangan salah faham pulak... Musa dah balik dengan Tengku Razaleigh, tak ada, kita dah tua, ‘don’t worrylah’,” katanya.

Dalam komennya itu Musa juga percaya bahawa Tengku Razaleigh tahu apa yang beliau pertahankan.

“Kalau betullah kata Tengku Razaleigh, saya fikir Tengku Razaleigh arif dalam hal ini, oleh sebab dia dulu dengan Petronas, dia dalam kerajaan,” katanya.

Sebelum ini Tengku Razaleigh mempertahankan hak Kelantan menuntut royalti minyak.

Kerajaan Kelantan pula pada tahun lalu menuntut royalti RM2 bilion hasil operasi cari gali minyak di perairannya daripada kerajaan pusat.

Namun kerajaan pusat mendakwa Kelantan tidak layak menerima royalti berkenaan kerana dua telaga minyak berkenaan terletak di kawasan 150 batu nautika dari perairannya.

Sebaliknya kerajaan pusat melalui perbincangan dengan Petronas memutuskan untuk membayar RM20 juta dalam bentuk wang ihsan kepada Kelantan iaitu lima peratus hasil pengeluaran gas di Blok Medan Bumi Selatan.

Pembayaran itu akan dibuat sebelum akhir bulan ini.

Untuk tujuan itu kerajaan pusat menubuhkan Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan yang dipengerusikan oleh Timbalan Menteri Kewangan Senator Datuk Dr Awang Adek Hussin yang juga Timbalan Pengerusi Umno Kelantan.

Mesyuarat pertama jawatankuasa Khamis lalu memutuskan bahawa kumpulan pelajar miskin dan mereka yang ditimpa bencana akan turut dipertimbangkan untuk mendapatkan bantuan daripada dana wang itu.

Sumber MI

Thursday, March 18, 2010

Cerita Lama, Isunya Tidak Pernah Usang

Seorang perwakilan Umno daripada Pulau Pinang mengejutkan perhimpunan agung Umno pada tahun 1991 dengan pertanyaan sinis: "Siapakah tikus yang sanggup menggantungkan loceng di leher kucing."

Dewan Merdeka PWTC tempat berlangsungnya perhimpunan agung Umno itu tiba-tiba menjadi senyap sunyi. Masing-masing perwakilan yang sebelumnya bersorak-sorai apabila Raja-raja Melayu dihina dan dipermain-mainkan sepanjang tiga hari perhimpunan itu berlangsung mula berasa seram sejuk.

Sepanjang tiga hari, perhimpunan Agung Umno tahun itu berubah menjadi 'sidang penderhakaan' terbesar Melayu terhadap Raja-rajanya. Tidak cukup dengan kata-kata nista dan cemuhan yang dilemparkan terhadap Raja-raja Melayu, media massa pro-Umno juga turut menyiarkan ucapan-ucapan perwakilan dan pemimpin Umno yang mengecam dan mempersendakan

Dato' Zainal Abidin Sakom, wakil Umno Selangor yang juga Setiausaha Politik Menteri Besar waktu itu menjadi wira dalam perhimpunan itu. Beliau tanpa segan silu dan tidak beradab menyerang peribadi Sultan Selangor. Zainal turut menyerahkan senarai salah laku Sultan Selangor kepada Dr Mahathir untuk didedahkan kepada rakyat.

Penderhakaan terbuka Zainal menaikkan semangat para perwakilan Umno. Satu demi satu aib Raja-raja Melayu didedahkan dan keaiban-keaiban ini disiarkan oleh media elektronik pro-Umno secara langsung dan media cetak pro-BN keesokan harinya.

Bagaimanapun cerita tikus dan kucing oleh perwakilan Umno Pulau Pinang itu tiba-tiba mengecutkan perut para perwakilan yang sebelum itu begitu biadap dan celupar menghina istana.

Tiada seorang pun perwakilan Umno yang berani menyahut cabaran perwakilan Umno itu sehinggalah ucapan penangguhan Presiden.

Dan ketika memberikan ucapan penangguhannya Presiden Umno, Dr Mahathir Mohamad (Dato' Seri) dengan beraninya berkata: "Ada perwakilan yang bertanya siapa tikus yang berani menggantung loceng di leher kucing... Jawapannya kamilah... Kami yang berada di atas pentas ini (Ahli Majlis Tertinggi Umno)."

Maka bersorak-sorai para perwakilan Umno meraikan keberanian Dr Mahathir itu. Hasilnya satu Resolusi 4 Perkara telah diluluskan Perhimpunan Agung Umno untuk mengurangkan kuasa Raja-raja Melayu.

18 tahun kemudian

Lapan belas tahun kemudian, di Bukit Gantang; Dr Mahathir yang baru dua hari menyertai Umno mencerca calon PAS, Dato' Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin kerana kononnya menderhaka kepada Sultan Perak.

"...'Saya pohon derhaka'. Cukup special. Tidak pernah dengar perkataan ini sejak (peristiwa) Sultan Mahmud mangkat dijulang, inilah kali pertama kita dengar," kata Mahathir dihadapan ribuan penyokongnya.

"Kalau tidak bersetuju (kepada raja), kita tidak bersetuju, OK. Tapi jangan sampai kata mohon menderhaka. Wah, bukan main, besar," kelentong Dr Mahathir.

Tidak payahlah rasanya untuk kita mengulas kenyataan 'negarawan' itu. Sejarah panjang pentadbiran Mahathir sudah cukup untuk menyaksikan peri derhakanya beliau kepada Raja-raja Melayu.

Cuma dikesalkan adalah kelompok Melayu penyokong Umno di Bukit Gantang yang masih bersorak-sorai menyokong Dr Mahathir, si tikus tua yang kononnya masih punyai aura untuk memartabatkan Umno dan BN.

Sungguh benar kenyataan Dr Mahathir... "Melayu mudah lupa".

Dari sini

Dari sinilah lahirnya zuriat Pembela Raja dan Melayu itu!