Tangkapan pemimpin Pakatan Rakyat dan aktivis pro-demokrasi baru-baru ini merupakan isyarat jelas kembalinya 'Mahathirisme', apabila taktik keras didakwa digunakan bagi menghalang pembangkang, dakwa PKR.

Penangkapan mereka semalam bawah Akta Hasutan "kembali pada hari-hari (bekas perdana menteri) Mahathir", apabila orang awam yang ditahan kerana "mempertegas hak-hak sivil" mereka, kata Timbalan Presiden PKR Azmin Ali hari ini.

Azmin mendakwa Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi cuba mengatasi pemimpin sebelum itu dengan cara "lebih tinggi dan kuat", dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak masih lagi "sunyi sepi", PKR menjangkakan lebih banyak tangkapan dan pendakwaan terhadap pemimpin pembangkang dan aktivis hak asasi.

"Saya menyeru kepada rakyat supaya tetap teguh dalam usaha mereka memperjuangkan kebebasan dan keadilan. Ia adalah hak perlembagaan kita untuk berhimpun secara aman dan menyuarakan kemarahan dan rasa tidak puas hati kami dengan penipuan dan penyelewengan.

"Mereka akan cuba untuk menakut-nakutkan kita supaya menyerah. Kita mesti terus mempertahankan hak-hak dan maruah kita," kata Azmin dalam satu kenyataan.

Semalam polis menahan MP Batu Tian Chua, akvtivis Haris Ibrahim dan aktivis PAS Tamrin Ghafar dalam operasi berasingan, didakwa mengeluarkan kenyataan berbaur hasutan, manakala aktivis mahasiswa Adam Adli Abdul Halim dituduh mengeluarkan kata-kata hasutan melalui satu ucapan pada 13 Mei lalu.

Sebelum ini, ADUN Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad dituduh menganjurkan perhimpunan haram mempertikaikan keputusan pilihan raya umum 5 Mei lalu. 

Sementara itu, Pengerusi DAP, Karpal Singh juga memberi amaran mengenai satu lagi Operasi Lalang dan kembalinya "Mahathirisme" ekoran siri penangkapan ahli politik dan aktivis semalam.

Katanya, beliau agak terkejut dengan Menteri Dalam Negeri yang baru, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang memutuskan untuk menangkap mereka yang menghadiri perhimpunan nyalaan api menyokong aktivis pelajar, Adam Adli Abdul Halim yang didakwa menghasut.

Semalam, polis juga menahan Ahli Parlimen Batu Tian Chua, Datuk Tamrin Abdul Ghafar dan Haris Ibrahim dari ABU (Asal BUkan Umno).