Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Sunday, May 12, 2013

Untuk Renungan Manusia Yang Merasakan Dirinya Hebat....

Subhanallah - Lubang Hitam Menelan Bintang, Pertama Kali Dirakam Oleh Kamera

Posted by Al-Azrul Zakuan Sunday, 12 May 2013

Subhanallah - Lubang Hitam Menelan Bintang, Pertama Kali Dirakam Oleh Kamera | Jet kosmik yang menakjubkan dari lohong hitam @ lubang hitam (Black Hole) yang sangat besar di angkasalepas telah menghancurkan kemudian menelan bintang, telah dirakam oleh kamera buat kali pertama.

Kejadian yang jarang berlaku itu (salah satu dari kuasa-kuasa yang paling berkuasa dalam alam semesta) menunjukkan aliran plasma menuang keluar dari ruang raksasa seperti hantu di pusat galaksi yang jauhnya hampir empat bilion tahun cahaya dari Bumi.

Bermulanya paparan yang menakjubkan ini disebabkan oleh serpihan bintang yang digunakan oleh lohong hitam tidak pernah diperhatikan sebelum ini.

Dikenali secara saintifik sebagai 'jet kerelatifan', mereka boleh mencapai beratus-ratus ribu tahun cahaya panjang.

Kebanyakan galaksi mempunyai lubang hitam super-besar (suatu ruang yang menghisap ke dalam segala-galanya yang berdekatan dengan tarikan graviti yang kuat) di teras masing-masing, dengan berjuta-juta malah berbilion-bilion banyaknya matahari.

Kemusnahan bintang itu telah dikesan oleh Teleskop Swift pada bulan Mac selepas ia merayau terlalu dekat dengan lubang hitam yang besar itu.

Dr David Burrows dan pasukan ahli sains di Universiti Pennsylvania State berkata analisis kimia cahaya ultraungu yang cerah itu menunjukkan ia datang dari bahan yang disedut ke dalam lubang hitam yang bersaiz berjuta-juta matahari.

Menulis dalam jurnal Nature, pasukan itu melaporkan: 'Kami menyimpulkan bahawa kami telah menangkap permulaan aktiviti jet kerelatifan dari lubang hitam super besar itu.'

Kejadian menelan bintang oleh lubang hitam hanya berlaku sekali dalam setiap 100 juta tahun di dalam galaksi. Lubang hitam kini dipercayai akan menjadi lebih kuat kerana jisim tambahan dari bintang yang ditelan.

Penelanan jisim besar seperti bintang atau lain-lain lubang hitam, memberi pertumbuhan kepada lubang hitam dan melahirkan kewujudan lubang super-besar. Lubang hitam super-besar mungkin mengandungi sehingga berbilion-bilion jisim solar. 

Secara perbandingan, matahari hanya salah satu jisim solar dan Bumi adalah 1 / 332, 950 jisim solar.

[Daily Mail , Unikversiti]

Ntah NASA mengadakan cerita atau tidak. Walaubagaimana pun, sungguh mengujakan ciptaan Allah, SubhanAllah .......

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa