Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Wednesday, July 31, 2013

Polis percaya pembunuhan Pengasas AmBank berkait urusan jual beli hartanah

2013/07/30 - 20:56:17 PM
KUALA LUMPUR: Polis Kuala Lumpur tidak menolak kemungkinan urusan jual beli hartanah adalah motif di sebalik kejadian Pengasas Arab Malaysian Bank, Hussain Ahmad Najadi mati ditembak di Lorong Ceylon, di sini semalam. 

Bagaimanapun, Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh berkata perkara itu masih dalam siasatan dan pihaknya sedang mengumpul maklumat latar belakang kejadian ini.

"Kita percaya perkara ini dilakukan oleh pembunuh upahan. Polis akan memanggil 7 orang saksi untuk merakam keterangan," katanya pada sidang media hari ini.

Dalam kejadian semalam, Hussain, 75, ditembak mati manakala isterinya, Chong Mei Kuen, 49 cedera parah ditembak dari jarak dekat di tempat letak kereta selepas keluar dari sebuah tokong Cina, di Lorong Ceylon, di sini.

Mangsa terkena dua das tembakan di bahagian dada dan meninggal dunia di tempat kejadian manakala isterinya cedera di pergelangan tangan kiri serta paha kanan.

Kata Mohmad, pihaknya akan memanggil saksi termasuk isteri dan rakan mangsa, yang berjumpa dengan mangsa sebelum pembunuhan itu.

"Isteri mangsa, Chong, berada dalam keadaan stabil dan polis akan mengambil keterangan secepat mungkin. 

"Suspek dipercayai mungkin warga tempatan berumur bawah 50 tahun," katanya sambil menambah pihaknya telah meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang terletak berhampiran tokong Cina Kuan Yin Temple untuk mengesan suspek.

Beliau berkata teksi yang digunakan suspek untuk meloloskan diri dipercayai teksi sewa.

Sementara itu, Jenazah Hussain akan dikebumikan di tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara, di sini selepas solat Isyak malam ini.

Wakil keluarga Allahyarham, Datuk Seri Dr Muhammad Shafee Abdullah, yang juga sahabat baik kepada arwah berkata kepada pemberita di Bilik Mayat Hospital Kuala Lumpur, jenazah itu akan disembahyangkan di Masjid Wilayah Persekutuan selepas solat Isyak sebelum dikebumikan.

Jenazah itu dituntut ahli keluarga setelah proses bedah siasat selesai dilakukan pada 1 tengah hari.

Tinjauan Bernama mendapati suasana sedih menyelubungi bilik mayat Hospital itu apabila Chong, yang menaiki kerusi roda dengan ditemani 10 anggota keluarga dan rakan, menangis hiba selepas melakukan pengecaman jenazah suaminya.

Chong turut dijaga empat anggota polis berpakaian seragam serta bersenjata M-16.

Muhammad Shafee berkata beliau mengenali Allahyarham selama 25 tahun dan menyifatkan arwah seorang yang peramah, bersopan-santun serta suka menolong orang lain.

"Dia merupakan orang pertama yang derma US$4 juta kepada tabung pendidikan Universiti Islam Antarangbangsa (UIA) sejak kali pertama ditubuhkan. Kali terakhir saya jumpa arwah ialah pada tiga minggu lepas ketika berbuka puasa bersama," katanya.

Katanya Chong masih trauma dan lemah ekoran kejadian itu dan enggan ditemu ramah. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa