Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Tuesday, May 7, 2013

Kungsi Cerita Dari Negara Luar - Cerdiknya Biru!

Bolehlah nilai cerdik-bodoh orang Malaysia terutama Melayu biru pekat!
Ahmad Salman Zainuddin
Saya ingin berkongsi sedikit pengalaman saya utk rakan2 sy di Malaysia supaya kalian boleh berfikir secara rasional. Dulu masa saya di Sunderland sekiranya sy ingin ke Old Trafford utk menonton pasukan kegemaran sy Man United beraksi, sy hanya perlu berbelanja sekitar 100 pound. Minyak 50 pound. Tiket 30 pound & 20 pound utk mkn & rokok.

Tol takde. Minyak kt UK harganya seliter 1.20 pound. Zaman sy dlu lah. Sekarang harganya 1.40 seliter di UK. 

Minggu lepas sy ke Bahrain utk bersantai. Sy isi minyak kereta penuh. Harganya baru 35 riyal. Sebabnya harga minyak disini seliter baru 0.47 riyal. Campur dgn duit mkn & rokok. Totalnya barulah 50 Riyal. 

Tol pun takde jugak di Saudi. 

Di Malaysia sekiranya saya dari kampung saya ingin ke Kuala Lumpur. Saya perlu berbelanja sehingga Rm150. Minyak utk sepanjang perjalanan ialah Rm70. Tol pula dr exit Kamunting ke Jalan Duta ialah Rm35. Pergi balik sudah menjadi Rm70. Campur dgn kos makan, jumlah keseluruhan lebih kurang Rm150. Nampak tak apa yg sy cuba sampaikan disini. Rakyat Malaysia telah dibebankan dgn kos kehidupan yg sgt tinggi. 

Sudahlah harga minyak mahal. Tol pula dikenakan. Cukai & AES lagi.

Rakyat telah ditekan dgn bebanan yg dilakukan oleh pemerintah. Mereka bermewah rakyat hidup merempat. Tp apa boleh buat. Dh hangpa pangkah BN kan. BN sudah mdpt mandat. 

Mendapat laa sgt. Aku lupa pulak, hangpa kan jenis bersyukur kan. Kononnya BN dh byk berjasa pd Malaysia. Harga barang naik pun relax jaa. Kaya kan. Lepas ni hangpa kt Malaysia jgn terkejut segelas teh tarik akan berharga Rm5. Tgu laa lg 4 bulan. 

Sebab harga barang kawalan Malaysia akan melambung naik sbb byk duit Kerajaan dh diperuntukkan utk kempen Pilihan Raya kali ni. Masa tu myesal pun tak guna dah. Padan muka hangpa dgn aku sekali. Hidup melayu!! Puih!! Ludah 505 kali.

2 comments:

  1. wah..betul ke sampai 5rm..4 bulan lagi ker..aduh..apa dah jd ni..salah..salah..salah..hidup kita akan sengsara,terus sengsara..maaf la kerana tersilap..

    ReplyDelete
  2. bodoh punya kira... org nk politik nk ikut politik juga.. ada masalah mental disorder kot...

    ReplyDelete

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa