Pengumuman

Saya terpaksa update semula blog ini kerana saya dapati masih dikunjungi ramai walau pun dah hampir sebulan saya umumkan blog ini tidak akan diupdate .Saudara/saudari boleh juga ke - mountdweller88.blogspot.com (blog kedua)



Friday, July 5, 2013

Adakah Hanya Taib Yang Terbaik Bagi Sarawak?

Published: Jumaat Julai 5, 2013 MYT 3:47:00 PM
Updated: Jumaat Julai 5, 2013 MYT 4:05:47 PM
Dakwaan Wujud Dalang Beri Tekanan Kepada Taib Supaya Lepaskan Jawatan
MIRI: Pengikut setia Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud percaya wujud "dalang" di dalam negari itu untuk memberi tekanan kepada ketua mereka supaya melepaskan jawatannya serta-merta.
Mereka tidak sabar-sabar untuk menyingkirkan Taib kerana beliau dilihat sebagai penghalang kepada agenda mereka untuk menjadikan Sarawak sebagai negeri "bebas dari segi politik dan ekonomi" menurut pemimpin Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB), yang enggan menyatakan sama ada dalang tersebut datang dari Kuching atau Kuala Lumpur.
Menjawab laporan bahawa Taib mungkin hanya akan berkhidmat dalam tempoh separuh penggal, bukan tempoh penuh selama lima tahun, setiausaha politik kepada Ketua Menteri, Abdullah Saidol memberitahu The Star Online bahawa tuduhan yang dilemparkan kepada Taib baru-baru ini adalah satu usaha bersepadu untuk mencemarkan imej ketuanya.

"Mereka cuba untuk memburukkan imej Taib dan mewujudkan keadaan supaya beliau akan dipaksa untuk meletak jawatan serta-merta walaupun secara teknikal beliau boleh berada di situ sehingga akhir tempoh pada 2016," kata Abdullah, salah seorang daripada pemimpin muda daripada kumpulan pemimpin PBB yang sepenuhnya menyokong presiden parti mereka.
"Kadang-kadang, saya tidak dapat membantu, tetapi berfikir bahawa ada orang dalam pasukan pelapis di negeri ini cuba untuk memaksa Ketua Menteri bersara.
"Jika mereka berjaya, saya tidak akan terkejut jika mereka terus bergerak untuk mengukuhkan kepentingan mereka di Sarawak kerana mereka melihat Ketua Menteri sebagai penghalang utama yang menghalang mereka daripada merebut kekayaan sumber di negeri ini.
"Tidak sukar untuk memahami mengapa kini terdapat kempen memburuk-burukkan dan menentang Taib secara bersepadu," kata Abdullah.
Beliau berkata Taib secara konsisten telah mengekalkan polisi jangka panjang untuk melindungi kepentingan negeri demi manfaat rakyat Sarawak.
"Ambil contoh usaha kami untuk mengurus sumber hutan kita dengan pengurusan mampan yang disahkan ITTO. Namun, tuduhan yang tidak masuk akal, cukup pelik, yang dipercayai," katanya.
Abdullah berkata usaha kerajaan untuk membangunkan ladang kelapa sawit juga telah menjadi sasaran pengkritik.
"Saya percaya mereka masih fikir kita tidak mampu menguruskan negari kita sendiri," katanya.

No comments:

Post a Comment

Cakaplah apa saja yang benar asalkan tidak menghina sesiapa